 |
/images/archive/gallery/252/339.jpg פולקסוואגן פאסאט
 |
|
יפה יותר, גדולה יותר. יקרה יותר |
|
כמעט עשור אחרי השקת הדור הקודם,'פאסאט' עדיין מובילה - אבל כבר לא פותחת פער גדול ממתחרותיה |
|
|
 | דפדף בכלכלה |  | |
גיל מלמד 15/3/2005 18:01 |
|
|
|
|
 |
מכל הבחינות, הדור החמישי, היוצא, של פולקסוואגן 'פאסאט' היה הדור החשוב ביותר בתולדות המכונית הזו בעולם וגם בישראל. כדי להותיר מספיק מקום לדיון בדור החדש, השישי, נזכיר רק שהמכונית היוצאת, אשר הושקה לפני כ-9 שנים וחצי, בישרה על מהפכת האיכות במכוניות העממיות. זו החלה עם פאסאט ו'גולף', ומשכה אחריה את כל היצרניות האירופיות ואת מרבית היפניות.
פאסאט, המוכרת כל-כך בישראל, הביאה לראשונה לפלח השוק הזה איכות חומרים ורמת גימור שהיו אופייניות עד אז רק לפלחי שוק יקרים או יוקרתיים יותר. אלה התבטאו בפלסטיק באיכות שנראתה בשעתו מדהימה, עיצוב מודרני ויוקרתי לכל פריט בתא הנוסעים ומחוצה לו, נוחות נסיעה גבוהה בזכות קשיחות רבה של המרכב ובידוד רעשים מצוין, ואפילו תכנון חכם של 'אריזת' המכונית, כך שלבסיס הגלגלים נכנסו ממדים פנימיים מכובדים ביותר. כל אלה יצרו תחושה שלא היתה מוכרת עד אז בפלח השוק של המכוניות המשפחתיות הגדולות.
היכולות הדינמיות של פאסאט, במיוחד בתחום התנהגות הכביש, לא היו עוצרות נשימה, אולם זאת היתה מכונית סולידית בעלת התנהגות מאוד צפויה, רגועה ובטוחה.
אותה מכונית, רק כדי לסיים את הפרק ההיסטורי, סימנה גם מהפכה עצומה עבור פולקסוואגן עצמה, אשר החלה תהליך של מהפך: מיצרנית של מכונית 'עממית' - פולקסוואגן - ליצרנית של מכוניות בעלות תחושת האיכות המובילה בקטגוריה, תוך מעבר מסגפנות וקמצנות מופגנת
מאבזור סטנדרטי לקיצונות השנייה (יחסית לקטגוריה).
אחרי פאסאט, חילחלה מהפכת האיכות מגולף עד ל'פולו', ובשיאה הביאה גם מכוניות יוקרה של ממש, כמו 'פייתון' ו'טוארג'. אחרי הדור החמישי של פאסאט נראו כל הדגמים שהתחרו בה די עלובים, וליצרניות לקח שנתיים-שלוש להתאפס על הסטנדרט החדש ולהציג תשובות הולמות.
אותו דור חמישי היה גם להצלחה הגדולה ביותר של פאסאט בישראל, גם בזכות המכונית עצמה וגם בזכות ההטבות שהביא איתו שער נמוך במיוחד של היורו ביחס לדולר ולין. בשנים האחרונות נחשבת הפאסאט המכונית המשפחתית-הגדולה (שכונתה בעבר 'מכונית מנהלים') המבוקשת ביותר בידי לקוחות פרטיים, ולמקרה שיבואני מאזדה יאמרו, ובצדק, ש'מאזדה6' מכרה יותר מכוניות-גם ללקוחות פרטיים-הכוונה היא ששיעור הלקוחות הפרטיים של פאסאט גבוה בהרבה.
כאמור, היתרון של פאסאט היוצאת באיכות וברשימת האבזור נמחק כאשר שאר היצרניות השיבו מלחמה והשיקו דגמים לא פחות איכותיים ומתקדמים טכנולוגית: סיטרואן C5, רנו 'לגונה', אופל 'וקטרה', פורד 'מונדיאו' ולאחרונה גם פז'ו 407 (לאחר שיפור משמעותי גם ב-406) נתנו את התשובה האירופית, ואילו היפנים יישרו קו עם טויוטה 'אוונסיס', הונדה 'אקורד', מאזדה 6 וסובארו 'לגאסי'. אחרי כל-כך הרבה זמן בשוק, פאסאט הצליחה לשמור על כבודה רק בזכות הפער העצום שבו הושקה במקור, אולם כיום, בכל מקרה, היא כבר נותרה מאחור.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
המתחרה. סיטרואן
|
|
 |
 |
 |
 |
|
צעד גדול קדימה
|
 |
|
 |
 |
 |
|
מבחינה טכנולוגית, הדור השישי, החדש, של פאסאט מהווה קפיצה פחות גדולה קדימה מכפי שהיווה הדור הקודם, וגם התנאים האובייקטיביים - במיוחד שערו הגבוה של היורו ביחס לין ולדולר - לא יאפשרו למכונית החדשה (בתחילת דרכה לפחות) להפוך ללהיט התורן במכירות בקטגוריית 'המשפחתיות הגדולות' בישראל ב-2005.
אבל מהרבה בחינות אחרות המכונית החדשה עשויה להיות נחשקת לאין-שיעור מבחינת הלקוח הישראלי, בראש ובראשונה בזכות העיצוב והממדים החדשים שלה. היא מבוססת על פלטפורמה חדשה לחלוטין, והשיפור הבולט ביותר בה הוא הצבת המנוע לרוחב תא-המנוע, ושימוש במערכת המתלים החדשה והמוצלחת של גולף (בהתאמות המתבקשות).
באופן מפתיע, בחרו מהנדסי פולקסוואגן להגדיל רק בכחצי סנטימטר את אורך בסיס הגלגלים, כלומר את המרחק בין צמד הגלגלים הקדמי לאחורי, ומבחינה זו נותרה פאסאט מאחורי כמה ממתחרותיה הבולטות. זו החלטה משונה, נוכח השאיפה למצב את המכונית חצי קטגוריה מעל כל המתחרות - גם מבחינת הגודל.
מצד שני, האריכו מהנדסי פולקסוואגן מאוד את המכונית מלפנים ומאחור, ובסך-הכל הוסיפו לה 6.2 ס"מ משמעותיים. חשוב מכך: פאסאט הורחבה ב-7.4 ס"מ, וזה המון, וגם הוגבהה בסנטימטר, ובנוסף עוצבה גם באופן פחות מעוגל ופחות קומפקטי מהמכונית היוצאת. האפקט הסופי הוא מכונית שנראית גדולה מאוד, ובעיניים ישראליות, שתמיד מעדיפות מכוניות שנראות גדולות, זו בשורה מצוינת שגם הולמת את השאיפה הכללית של פולקסוואגן להציג יותר יוקרה ויותר פוזה. אולם בגלל בסיס הגלגלים הצנום יחסית, פאסאט החדשה נראית כעת פחות אתלטית ויותר כבדה.
אלא שפולקסוואגן שמרה על מספיק אזכורים לדורות הקודמים של פאסאט, ולטעמי יצרה משהו שיהיה קל למדי להתרגל אליו. להערכתי, בתוך שנה מהיום פאסאט תיקלט בעין באופן מאוד טבעי, ואז ניתן יהיה גם ליהנות מן הבשורה היותר חשובה של העיצוב החיצוני שלה: כעת היא נראית גדולה מאוד ויוקרתית למדי יחסית לקטגוריית המשפחתיות הגדולות, משהו שמאפיין כיום רק את סיטרואן C5.
חלקה האחורי של פאסאט, זה שבינתיים קשה יותר לעיכול, מעוטר בפנסים אחוריים מסוג LED (דיודות אור), ומכיל תא מטען גדול שתפח ב-90 ליטר לממדים מכובדים מאוד והוא גם נוח להטענה. החלק הקדמי מבוסס על הפרצוף החדש של פולקסוואגן, וכולל שבכה קדמית ('גריל') מאסיבית עם שטח ניכר מצופה בכרום. בדלתות אין מנעולים נראים לעין, מפני ששיטת הפתיחה וההתנעה החדשה מבוססות על שלט-רחוק שהוא גם מפתח אלקטרוני חכם, כמקובל במכוניות היוקרה (אך גם ברכבי רנו).
עיצוב הפנים של המכונית עלה ליגה, ונראה שהוא שאב השראה מאאודי וממכוניות הדגל של פולקסוואגן - פייתון וטוארג. בשונה מבפז'ו-סיטרואן, ברנו ובאחרות, עיצוב הפנים פשוט ולא מתחכם, עם מסך שליטה מרכזי וקונסולה שיורדת באחידות ממרומי הדאש-בורד ועד למושב האחורי. המכונית מציעה מושבים נוחים ותומכים, מושב אחורי מרווח מאוד עם מרווח ראש מצוין, ושפע תאי אחסון. פולקסוואגן ויתרה על בלם-היד המכני לטובת בלם-יד נשלט חשמלית, ולמרות שמדובר בעניין פעוט לכאורה, הוא מאפשר את העיצוב האחיד והיוקרתי בסביבת הנהג.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
מתחרה נוספת - פורד
|
|
 |
 |
 |
 |
|
על הכביש
|
 |
|
 |
 |
 |
|
השקת פאסאט נערכה על הכבישים הספרדיים המצוינים שבסביבות ברצלונה, ורוב המכוניות שבהן הזדמן לנו לנהוג הכילו רמות גימור ואבזור גבוהות מאלה שיהיו נהוגות בישראל. כדי לדעת מה באמת שווה הגרסה הישראלית של הפאסאט על כבישי מע"צ הרעועים, צריך להמתין כחודשיים להשקה הישראלית.
עם זאת, הרושם הראשוני הוא שהמכונית החדשה טובה בכל תחום מזו המוחלפת, ומציבה אתגר לכל מתחרותיה. למרות הגידול בממדים, משקל המרכב של המכונית לא עלה, ואילו המנועים החדשים שהיא מצוידת בהם (כולם חדשים לפאסאט, אך לא לקבוצת פולקסוואגן) מספקים יותר כוח ויותר הספק, והם גם מעודנים יותר ושקטים יותר. הגרסה המעניינת עבורנו היא כמובן גרסת ה-2.0 ליטר בנזין (הזרקה ישירה), בעלת תיבת הילוכים אוטומטית עם 6 יחסי העברה. התיבה מצוידת ב'טיפטרוניק' - אפשרות להעברה 'ידנית' של יחסי העברה לנהיגה בעלת אופי 'ספורטיבי', וגם במצב'ספורט' שמתזמן את החלפות ההילוכים לקצב עבודה נמרץ יותר.
למרות זאת, המנוע בסך-הכל רגוע למדי ולא משדר תחושת כוח יוצאת-דופן, ובה בעת הוא עושה את העבודה בצורה רהוטה ונעימה. מי שמחפש תחושת כוח טובה יותר צריך להתעניין במנוע הטורבודיזל בנפח 2.0 ליטר, שמשודך לתיבה הידנית-רובוטית המצוינת מסוג 'מצמד כפול', שמאפשרת פעולה כמו-אוטומטית. מנוע זה מופיע בשתי תצורות הספק: 140 ו-170 כוחות-סוס.
ההיגוי, שמעולם לא היה המעלה המובילה של פאסאט, נותר סולידי מבחינה זו שהוא מדויק מאוד, אך מעט חסר תחושה. מצד שני, הנטייה לתת-היגוי פחתה משמעותית, ומופיעה כעת רק בשלב הרבה יותר מאוחר, וזה כמובן מצוין.
הצמיגים רחבים מאי-פעם ובעלי חתך נמוך יחסית, ולכן משדרים אחיזת-כביש טובה. הוסיפו לכך רמה גבוהה מאוד של נוחות, אפילו בתצורת המתלים הספורטיבית (שלא תיובא ארצה) שליטה טובה בגלגול הגוף - על-אף שהוא עדיין מורגש במידה מסוימת-ומערכת בלמים מצוינת, ותקבלו מכונית שאולי לא הכי כיף בעולם לנהוג בה כ'מכונית לנהג', אבל היא ללא ספק אחת המובילות בקטגוריה מבחינת דינמיות ונוחות נסיעה.
הרושם הראשוני הוא שלמכונית הזאת יש מעטפת ביצועים מאוד רחבה, וזה אומר שהיא צפויה להיות מאוד סלחנית לטעויות נהיגה, מה גם שמערכת בקרת היציבות מהדור החדש עושה עבודה טובה.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
פינוק בלי הגבלה
|
 |
|
 |
 |
 |
|
מצד אחד, רשימת האבזור של פאסאט החדשה ארוכה ביותר, וכוללת הרבה מאוד פריטים שמוצעים במכוניות יוקרה יקרות בהרבה. מצד שני, כמו לגבי המכונית כולה, גם רשימת האבזור הזאת כבר לא פותחת פער משמעותי כל-כך יחסית ליצרניות אחרות כפי שפתחה פאסאט המקורית לפני 9 שנים. כמה פריטים בכל זאת ראויים לציון, כמו הפנסים האחוריים מסוג דיודות אור, שמציעים יתרון בטיחותי ותחזוקתי, אם כי המאותתים שמשולבים בהם פחות בולטים מן הצפוי; שקע חשמל מיוחד ל-230 וולט (150 אמפר ) שמותקן מול המושב האחורי ומתאים לציוד חשמלי כמו מחשב נישא; ו-8 כריות-האוויר.
הבעיה היא שרשימת האבזור העשירה כוללת גם הרבה מאוד פריטים שלא יגיעו ארצה כסטנדרט, אלא רק בדגמים היקרים או בהזמנה מיוחדת בתוספת תשלום: מערכת בקרת-שיוט אקטיבית מבוססת מכ"ם; טלפון מובנה מבוסס בלו-טות', שמתקשר עם כל המכשירים הניידים של הנהג והנוסעים; תאורה ראשית מתכווננת לפי סיבוב ההגה; וילון חשמלי לשמשה האחורית, ועוד ועוד. במילים אחרות, כדי להעריך את רמת האבזור ה' ישראלית' של המכונית החדשה ביחס למתחרות, צריך להמתין לגרסה הישראלית הבסיסית ולהשוות.
ככל שהדברים אמורים בנוחות, מול פאסאט ניצבת סיטרואן C5 מתוחת-הפנים. בסעיף החשק הוויזואלי וההנאה מהנהיגה ניצבת מולה פז'ו 407, ובתחום האמינות והסחירות יתמודדו מולה מאזדה 6, שגם היא נמתחה לקראת דגמי 2006, הונדה אקורד, טויוטה אוונסיס וסובארו לגאסי. לרוע מזלן, אופל וקטרה, רנו לגונה וניסאן פרימיירה לא נמצאות במשחק בישראל, לפחות לפי שעה.
מחיריה של פאסאט טרם נמסרו, אבל לא צריך חוש נבואי כדי להעריך שתהיה לה גרסה אחת בתוך קבוצת הרישוי 5, כלומר יותר מ-170 אלף שקל. עם הרבה מזל, אולי תהיה גם גרסת ציי רכב בגבול קבוצת הרישוי 4, אם כי נראה שהשאיפות של פולקסוואגן בישראל יתמקדו דווקא במי שיחשקו בפאסאט מאוד מאובזרת, במחיר של 200 אלף שקל ומעלה. |  |  |  |  | |
|
|
|
|
|
|
|
|