 |
פורבס ישראל
"שיווווו! זה מהכסף שלי", אמר לי בחודש שעבר בתדהמה חברי דני.
הוא קרא בהשתאות את הידיעה על אתר משחקי הפוקר הגדול באינטרנט partypoker.com, שעל-פי העיתונות הבריטית מתכנן הנפקת מניות לפי שווי שוק של 10-6 מיליארד דולר. "אתה מבין, אני וחברים משחקים שם מדי פעם. סכומים קטנים, לא רציני. בשביל הכיף". אבל ידידי דני לא לבד. כמוהו משחקים בכל יום, מדי שעה, למעלה מכ-20,000 איש ברשת אתרי פרטי-פוקר.
זה אולי מפליא, אך יחד עם זאת נכון. גל הפוקר המקוון הפך לצונאמי של תעשיית ההימורים המקוונים, ותוך כשנתיים הפך ממשחק אזוטרי לתעשייה המגלגלת מיליארדים. לאיש אין מושג כמה בדיוק, אבל על-פי קבוצת המחקר ריברסיטי, הכנסותיה של פרטי-פוקר בשנת 2004 התקרבו למיליארד דולר, והרווחיות הוערכה (בכתבות שהתפרסמו בנושא) בכ-350 מיליון דולר.
אבל ההכנסות הן רק קצה הקרחון: הכסף שמסתובב בשולחנות הווירטואליים גדול בהרבה, ומוערך בפי 20 ומעלה מהכנסות האתרים, שכן על אף שבשולחן יהמרו השחקנים על עשרות, מאות ואלפי דולרים, אתרי הפוקר יגבו מהם פחות מ-5% ממחזור ההימורים בכל סיבוב. בריברסיטי מעריכים, שפרטי-פוקר מחזיקה בכ-50% משוק הפוקר, כך שמחזור הכנסותיה, כמיליארד דולר, עשוי לשקף הימורים כוללים בהיקף של כ-20 מיליארד דולר. הכסף הזה עובר מיד ליד, וחזרה, בכל סיבוב, אבל המרוויחים הקבועים היחידים הם האתרים שמשמשים כמקום המפגש והמשרד האחורי (גביית כספים, חלוקת קלפים ושאר המנהלות). ג'וב טוב באמצע הדרך הווירטואלית.
נשמע דמיוני עדיין? גלשו לאתר או שניים והתרשמו בעצמכם מכמות השחקנים הנמצאים בהם בכל רגע נתון: מאות באתרים הקטנים, ואלפים רבים בגדולים. 24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע. אם אתם חובבי סטטיסטיקות, גלשו אל האתר pokerpulse.com. האתר דוגם את אתרי הפוקר השונים ומדווח על כמות השחקנים בכל זמן נתון, היקף ההימורים וסטטיסטיקות נוספות. בעת כתיבת שורות אלה, הימרו באתרי הפוקר השונים מעל 30,000 שחקנים, ובטורנירים משחקים למעלה מ-40,000 שחקנים נוספים. על-פי האתר, סך ההימורים ביממה אחת (1.2.2005) הסתכם ב-187 מיליון דולר, ואלו ייצרו הכנסות של למעלה משני מיליון דולר לאתרי הפוקר. עוד יום עבודה מוצלח.
איך צומחת כך, בן לילה, תעשייה אדירה כזאת? קווין סמית' ומרק בלסטרה, שחקרו את התעשייה עבור קבוצת ריברסיטי, מספקים כמה וכמה נימוקים: הפופולריות של משחקי הפוקר בהוליווד ובטלוויזיה, שהחזירו אמריקנים רבים למשחק; שכיחות האינטרנט המהיר; התגברות על הקשיים בסליקת כרטיסי אשראי באתרי הימורים; עליית רמת אמונו של הציבור בעשיית עיסקאות באינטרנט וביניהן באתרי הימורים; יצירת משחקים ידידותיים ומושכים; וכניסת חברות גדולות כגון קבוצות ההימורים הבריטיות לדברוק, וויליאם היל ואחרות.
יש המכנים את התופעה "טירוף הפוקר", שכן בחיידק המשחק נתפסו רבים שהפכו לשחקנים מקצוענים. אחד מהם הוא שחקן הטניס הנודע יבגני קפלניקוב, שהודיע שמעתה, לפרנסתו, יחזיק ביד חמישה קלפים במקום מחבט. בשביל מה להזיע בשמש? קפלניקוב הוא לא הסלבריטאי היחיד בעניין. בן אפלק, האקס של ג'ניפר לופז ומהמר ידוע בזכות עצמו, לקח הביתה אשתקד באליפות הפוקר של קליפורניה 350 אלף דולר עבור זכייתו במקום הראשון. הוא עדיין לא החליט לפרוש מקריירת המשחק (בה הוא מרוויח סכומים גבוהים בהרבה), אבל מי יודע?
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
תמונת ארכיון
|
|
 |
 |
 |
 |
|
חיים חדשים למשחק
|
 |
|
 |
 |
 |
|
משחק הפוקר צריך להודות לאינטרנט. אמנם, אנשים שיחקו גרסאות מוקדמות של פוקר הרבה לפני המצאת האינטרנט, המחשב ואפילו החשמל, אבל מהפכת הדוט-קום הפיחה בו חיים חדשים. מקורות המשחק אינם ברורים, אך ככל הנראה מדובר בגירסה מפותחת יותר של משחק הקלפים הפרסי העתיק "אס-נס". התייחסות ראשונה למשחק בכתובים ניתן למצוא בניו אורלינס, ארה"ב, אי-שם בעשור הרביעי למאה ה-19. מאוחר יותר התפשט המשחק ברחבי ארה"ב והגיע למערב הפרוע, שם זכה לפופולריות רבה.
בתחילת שנות ה-70' נערכו אליפויות הפוקר העולמיות הראשונות במסגרת ה-World series of poker, בהן השתתפו עשרות בודדות של שחקנים. בשנות ה-80' הורחבו התחרויות, וכללו סבבים מוקדמים בהם השתתפו אלפי שחקנים במטרה להעפיל לאליפות העולם. כמות השחקנים וסך הפרסים גדלו בעקביות עד לתחילת המילניום החדש, אז הגיע סך הפרסים בתחרויות לכ-20 מיליון דולר.
פופולריות המשחק גאתה, ובשנת 2003 הושקה תוכנית טלוויזיה בכבלים שהוקדשה לאליפות הפוקר. קצב הצפייה בתוכנית עלה, ועד מהרה צצו תוכניות נוספות, בין היתר, ב-FOX, NBC ובערוץ הספורט ESPN. לא רק ה'אקשן' של המשחק משך אליו את הצופים, אלא גם שוויון ההזדמנויות שהוא מציע. בעוד שהאדם הממוצע לרגע לא יחשוב שאם יפתח בקריירה תחרותית חדשה באמצע שנות העשרים לחייו, הוא יוכל להעפיל לפסגת הפירמידה. בפוקר, הדבר אפשרי. כריס מאנימייקר (שזה, אגב, שמו האמיתי, ובתרגום פשוט עושה הכסף) הוכיח שבפוקר השמיים הם הגבול.
באותה שנה הפקיד כריס 40 דולר באתר pokerstars.com עבור השתתפות במוקדמות לאליפות העולם. החובבן בן ה-27 טיפס שלב אחר שלב, עד שניצח באליפות העולם את כל יריביו וזכה בפרס של 2.5 מיליון דולרים. והוא לא היחיד: בשנת 2004 העפילו לשלב הגמר ארבעה חובבנים נוספים, שהחלו את האליפות בשלב "המוקדמות". כיום הפכו אלופי הפוקר לסלבריטיז, והם מהווים מודל חיקוי לרבים ברחבי העולם.
הן הפוקר המסורתי והן הפוקר המקוון חייבים את פריחתם לתעשיית ההימורים באינטרנט. החלוצים האמיתיים היו אתרי ההימורים על תוצאות אירועי ספורט, שעלו לרשת ב-95'. בעקבותיהם הגיעו אתרי הקזינו הראשונים, ובהם קזינו-און-נט הישראלי. חגיגת הלוטו לא איחרה לבוא, ואתרים רבים הציעו פרסי ענק במשחקים בהם לא נדרשו השחקנים להפקיד כספים. בשלב זה, גירסאות ראשונות של משחק הפוקר הופיעו באתרי הקזינו, אך מדובר היה בפוקר בו הימרו השחקנים נגד הבית (מפעיל האתר), ולא אלה מול אלה.
בשנת 1998 עלה לאוויר אתר הפוקר רב-המשתתפים הראשון, Planet Poker, אך הצלחתו הייתה עדיין מוגבלת. בסמוך לאותה עת עלה לרשת אתר paradisepoker.com, שהפך למשחק הפוקר הרב-משתתפים הראשון. ב-2001 עלו לאוויר רשתות הפוקר הגדולות הראשונות, אשר מקשרות בין אתרי פוקר שונים ומאפשרות לשחקנים באתרים שונים לשחק זה מול זה: partypoker ו-pokerstars. אלה הציעו טכנולוגיה מצויינת, גרפיקה אטרקטיבית וחוויית משתמש עודפת.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
לחצו להגדלה. המקור: Pokerpulse.com
|
|
 |
 |
 |
 |
|
"פוקר הוא הגל הנוכחי"
|
 |
|
 |
 |
 |
|
פריצת הדרך המשמעותית שלpartypoker אירעה עת הציעה החברה טורנירים רבי משתמשים, הכוללים פרסים בסכומים גבוהים, ופתחה פער מול המתחרים. "ל-partypoker היה את התזמון הנכון בתחום הפוקר, כמו שלקזינו-און-נט היה את התזמון הנכון בתחומה", אומר פיטר ברטילסון, מנכ"ל קבוצת בוס-מדיה, המפתחת תוכנות להפעלת אתרי הימורים. "כדי לפתח תוכנה טובה, דרושה השקעה בהיקף של מיליוני דולרים והרבה שחקנים שיצדיקו את המשך הפיתוח שלה", הוא אומר.
בוס-מדיה אמנם הגיעה מאוחר לחגיגת הפוקר, ולכן אינה שחקן גדול בפוקר, אך אין מה לדאוג לחברה: ב-2003 היא הרוויחה חמישה מיליון יורו על מחזור הכנסות של 13 מיליון יורו. החברה אינה מפעילה אתרים משלה, אלא מחכירה את התוכנות לכ-30 מפעילי אתרים, והכנסותיה משקפות מחזור הימורים של כ-250 מיליון יורו מצד לקוחותיה. בתשעת החודשים הראשונים של 2004 הרוויחה החברה 4.4 מיליון יורו על מחזור הכנסות של 15.7 מיליון יורו - בין היתר, בשל כניסת לקוחות 'כבדים', בהם ענק ההימורים הבריטי וויליאם היל, הלוטו הנורבגי וקבוצת ההימורים המקוונים ספורטינגבט.
"אין ספק שפוקר הוא הגל הנוכחי", אומר ברטילסון, "ואחריו אנחנו מניחים שיגיע תורם של המשחקים בהם יתחרו שחקנים בינם לבין עצמם על סכומי כסף. אמנם הסכומים עליהם ישחקו בכל משחק יהיו נמוכים יותר, אך כמות המשתתפים תהיה גדולה בהרבה. האתגר הגדול הבא יהיה, ללא ספק, לספק למשתמשים יכולת להמר בכל שעה, מכל מקום, על גבי טלפונים סלולריים, אינטרנט, טלוויזיה בכבלים ובלוויין". כבר כיום מציעה החברה משחק כרטיסי גירוד (מעין חיש-גד) עם גרפיקה מרשימה בטלפונים המתקדמים. "זהו עסק נפלא - אנחנו בתחום ההפצה הדיגיטלית של הימורים", מוסיף ברטילסון.
רבים מאמינים כי שוק ההימורים המקוון רחוק מלמצות את פוטנציאל הצמיחה שלו. חברת המחקר דאטאמוניטור מעריכה, כי היקף ההכנסות של אתרי ההימורים צמח מ-6.5 מיליארד דולר ב-2002 ל-8.5 מיליארד דולר ב-2003, ול-11 מיליארד דולר ב-2004. בשנת 2015, מעריכים בדאטאמוניטור, יגיע היקף ההכנסות ל-125 מיליארד דולר. בנק ההשקעות מריל לינץ' מעריך, כי באותה שנה יהיו ההכנסות גבוהות בהרבה ויסתכמו בכ-180 מיליארד דולר.
הגידול צפוי להגיע מעלייה דרמטית במספר המהמרים, ומעלייה בהיקף ההימורים הממוצע. כיום מעריכים, שמהמר ממוצע משאיר בין 400 ל-800 דולר באתר הימורים, ואז עובר לאתר הבא בחיפוש אחר המזל. כשליש מהמהמרים באינטרנט הם בגילאי 44-35, וכ-40%נוספים נעים בין הגילאים 18 עד 34. חלקן של הנשים באתרי הפוקר מוערך בכ-40%, בעוד ששחקניות פוקר בבתי קזינו מהוות רק 5% מהשחקנים. סיבות אפשריות לכך הן האווירה הבלתי מפרגנת של גברים סביב שולחנות הפוקר, והדימוי הבלתי רצוי כמהמרת. האינטרנט מציע אנונימיות מלאה, בנוחות של הפיג'מה הדהויה.
המנוסים יעידו, שהפוקר הוא הממכר שבחלופות ההימורים באינטרנט. כל עוד מדובר בסוג של בילוי אותו עושים בוגרים שיכולים להרשות לעצמם להפסיד את הסכומים עליהם הם משחקים - אין בכך כל פסול. אך גם אתרי ההימורים אינם מעוניינים באנשים ש"יפסידו את ביתם" באתר, שכן לטווח הארוך אנשים כאלה עשויים לעודד את המחוקקים לנקוט קו תקיף יותר נגד האתרים.
אז מה עדיף, לשחק באתרי ההימורים, או לקנות את מניותיהן של החברות המפעילות אותם? מצד אחד, כיוון שבטווח הארוך "הבית תמיד מרוויח", ההשקעה במניותיהן של אותן חברות נראית כהימור בטוח. אבל מובן שבמניות אין הימור בטוח, ומיגוון רחב של מרכיבים עלול להעיב על תוצאות החברות, לרבות שינויים בחוק. מאידך, למי שנהנה להמר אך אינו חובב את המועדונים הלא-חוקיים בסביבת מגוריו ומתקשה להגיע לחו"ל - המשחק המקוון מהווה אלטרנטיבה שמספקת את הסחורה.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
אתר פוקר-רום
|
|
 |
 |
 |
 |
|
כי מציון תצא רולטה
|
 |
|
 |
 |
 |
|
בכנסים של תעשיית ההימורים הדיגיטלית, שמור לישראלים מקום של כבוד. אמנם בין אומות העולם אנחנו מהווים רק כפרומיל מהאוכלוסיה, אבל מהכנסים הללו עולה הרושם, שמעצמת ההימורים הישראלית מונה מאות מיליוני בני-אדם. אחת הסיבות העיקריות לכך היא הצלחתה הפנומנלית של קבוצת קזינו-און-נט, מחלוצות הקזינו. הקבוצה, שהוקמה ב-1996 בידי ארבעה ישראלים, פיתחה מומחיות בכל התחומים הנדרשים: תוכנת משתמש, פרסום, סליקת כספים, טכנולוגיה ושימור לקוחות, וכך הצליחה לצמוח ללא תלות בספקים חיצוניים. אל תחום הפוקר נכנסה הקבוצה באיחור מה אחר מתחרותיה, והשיקה את pacific poker. מספר קבוצות ישראליות הקימו אתרי קזינו אחרים, אך כולן יחד לא התקרבו לממדי קזינו-און-נט.
תחום נוסף בו צמחה חברה ישראלית דומיננטית הוא אספקת תוכנה למפעילי אתרי קזינו. בסוף שנות ה-90' פיתחה חברת בט אנד צ'ט תוכנה שאותה שיווקה למספר אתרים, אך החברה מעולם לא הצליחה לעבור לריווחיות וסגרה את פעילותה. בין בעלי המניות בה נמנה ראובן גבריאלי, דודה של חברת-הכנסת ענבל גבריאלי. בניגוד לבט אנד צ'ט, קבוצת פלייטק הישראלית, הנחשבת היום לאחת מספקיות התוכנה הטובות יותר, ממשיכה לצבור לקוחות. באתר החברה מצויין כי היא מעסיקה 170 עובדים ברחבי העולם ומפעילה תוכנות קזינו, פוקר ובינגו.
חברה נוספת שעלתה לכותרות באחרונה היא חברת Zone 4 Play, המפתחת תוכנות למשחקים ולהימורים עבור טלוויזיה אינטראקטיבית וטלפונים סלולריים. החברה החלה להיסחר ב-2004 בנאסד"ק, לאחר שהתמזגה עם שלד בורסאי. בתחום הסלולר פועלת גם חברת spin3 הישראלית, שפיתחה אפליקציות להימורים עבור טלפונים מהדור השלישי.
הישראלים, מסתבר, לא רק מפתחים תוכנות הימורים, אלא גם ידועים כמהמרים כבדים. זאת הסיבה שחברת On Game השוודיתהמפעילה את אתר משחקי הפוקר באינטרנט www.pokerroom.com תקים במיוחד עבורם אתר בעברית למשחקי פוקר.
|
 |
 |
 |
 |
|
 | |
|