 |
/images/archive/gallery/293/490.jpg ב-מ-וו. מציעה יותר מרחב ויותר יוקרה
הכי טובים  |
|
|
החלטתם לקנות אוטו חדש-מזל טוב. אבל יש לנו חדשות בשבילכם: מי שיקבע בשבילכם איזה רכב תקנו בסופו של דבר, הן חברות הליסינג (גם אם אתם לא ממש מקבלים מכונית מהעבודה). זו הסיבה לכך שהקוריאניות יהיו IN השנה-והאירופיות OUT. למרות זאת, גיל מלמד משוכנע שהטובות באמת יגיעו מאירופה |
|
|
 | דפדף בכלכלה |  | |
גיל מלמד 23/4/2005 8:00 |
|
|
|
|
 |
בין 60 ל-70 אחוז מהישראלים שיחליפו השנה את מכוניותיהם למכוניות חדשות, לא יבחרו אותן בעצמם. לכל היותר תינתן להם אפשרות לבחור מבין שניים או שלושה דגמים, ולעתים גם זה לא. אם בשנות ה-80 הצטמצמה הבחירה של רוב הישראלים בין סובארו לבנה לסובארו בצבע בז', בתחילת האלף השלישי שולטות חברות הליסינג ביד רמה בשוק המכוניות החדשות, ותופעת ה"מכונית מן העבודה, עאלק" הפכה למחזה שכיח. גם מי שלא מקבל או קונה מכונית מליסינג, מעדיף בדרך כלל ללכת עם העדר ולקנות את מה שקונה הרוב.
וזה חבל, מפני שבשוק הישראלי מיוצגים כמעט כל יצרני הרכב בעולם, ובוודאי כל יצרני הרכב החשובים. אלא ששיעורי המיסוי העצומים וההשפעות
הקיצוניות של שערי המטבע הפכו את המכונית בישראל לנכס יקר מאוד לרכישה ולאחזקה, במקום שתהיה מוצר צריכה שאמור לספק לנו חופש והנאה.
זו הסיבה לכך שבשנת הדגם 2006, הנכנסת לתוקף בימים הקרובים, המכוניות האירופיות יהיו OUT - כפי שהיו מאז הזינוק בשער היורו-ואילו המכוניות הקוריאניות יהיו IN, לפחות כל עוד הדולר לא זוקף את ראשו. אין זה אומר שלא נראה כאן מכוניות אירופיות חדשות וחשובות, אבל יהיה להן הרבה יותר קשה להתחרות על לבן של חברות הליסינג, שהן כאמור 70-60 אחוז מהשוק. ולמרות זאת, המכוניות הכי טובות, או לפחות הכי מעניינות, שצפויות להגיע לכאן בשנת הדגם הקרובה, הן ברובן אירופיות.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
דייהטסו סיריון. מרוויחה ממחיר הין לעומת ניורו
|
|
 |
 |
 |
 |
|
מכוניות מיני
|
 |
|
 |
 |
 |
|
דייהטסו סיריון קטגוריית המיני מעולם לא היתה שוס גדול בישראל. עלות הפיתוח והייצור של מכונית מיני אינה נמוכה יותר מאשר מכונית סופר-מיני, ואי אפשר לצפות מהלקוח הישראלי שישלם יותר כסף תמורת מכונית שמעניקה לו פחות.
מכל מקום, מכונית המיני החדשה המעניינת ביותר בשנת הדגם 2006 תשלב יכולות מוכחות עם שער מטבע אוהד. דייהטסו סיריון היוצאת לא יכלה להתמודד עם היותה ספרטנית ויקרה, אך הדגם החדש שלה נהנה מעיצוב מוצלח יותר, מתא נוסעים נעים ומסביבת נהג מעוצבת בנדיבות רבה מבעבר. וחשוב מכל: מיחס טוב יותר (לפחות כעת) של ין יפני לעומת יורו. הסיריון החדשה היא מכונית נאה לעין, מרווחת באופן מפתיע יחסית לגודל החיצוני שלה, מיוצרת בגרסת 5 דלתות ומונעת על-ידי מנועי 1.0 ליטר ו-1.3 ליטר , כאשר לשני הדגמים תיבת הילוכים אוטומטית. הוסיפו לכל אלה את המוצא היפני, ותקבלו את המכונית החדשה הכי טובה שקטגוריית המיני יכולה להציע.
צמוד לסיריון, ובכל זאת במקום השני, נמצאת פולקסוואגן פוקס. הפוקס היא מכונית מיני חדשה, המבוססת במידה רבה על מכללים של הפולו היוצאת. עובדה זו, והעובדה שהפוקס מיוצרת בברזיל, אמורות להפוך אותה למכונית לא יקרה. הוסיפו לכך את הסמל של פולקסוואגן, מנוע 1.4 ליטר וההבטחה של החברה לבטיחות ללא פשרות (ABS כסטנדרט , בקרת יציבות כאופציה) ותקבלו, לכאורה, מתמודדת עדיפה על הסיריון. אבל היא לא. ראשית, כי היא תימכר ליבואן הישראלי ביורו. שנית, כי היא מיוצרת בברזיל, ואף שבימינו זה לא צריך לשנות, לצרכן הישראלי זה עלול לשנות. שלישית, יש לה רק 3 דלתות, לא 5 כמו לסיריון, ורק תיבה ידנית.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
יונדיי אקסנט. הקשרים עם הליסינג יהפכו אותה להכי טובה
|
|
 |
 |
 |
 |
|
סופר-מיני
|
 |
|
 |
 |
 |
|
יונדאי אקסנט מכונית החלומות האמיתית שלנו בקטגוריית הסופר-מיני היא קרוב לוודאי רנו קליאו או פיאט פונטו החדשות, אבל כנראה החלומות האלה לא יתגשמו בקרוב. שני הדגמים לא צפויים להגיע לארץ לפני שנת הדגם 2007, בעוד כשנה. אשר על כן, שתי המתמודדות על תואר הסופר-מיני החדשה הכי טובה בשנת הדגם הקרובה הן סוזוקי סוויפט ויונדאי אקסנט.
כמו קודמתה, הסוויפט החדשה מיוצרת בהונגריה. אבל בניגוד לדור הקודם, שייצורו נמתח ונמתח עד שהמכונית כבר היתה ממש זקנה בלה, הפעם מדובר במכונית מודרנית למראה, נעימה בעיצוב הפנימי שלה ועם כל הערכים המוספים של מכונית יפנית: החל במנועים ותיבות הילוכים, וכלה בסחירות ואמינות.
רק שני דברים צפויים לפגוע בפוטנציאל המכירות של סוזוקי, ואת שניהם מייצרת יונדאי: הגטס, שכבר נמכרת ומצליחה כאן, והאקסנט החדשה, שהושקה בתערוכת ניו-יורק. בשונה מן היצרנים האירופים והיבואנים שלהם לארץ, יבואני יונדאי מוכיחים פעם אחר פעם שהם מצליחים לקבל את כל החידושים האירופיים במקביל להשקה ביבשת. לכן סביר מאוד לפגוש כאן את האקסנט החדשה לקראת ספטמבר-אוקטובר. היא גדולה ומרווחת ממה שהכרנו בעבר, ומציעה עיצוב פנים מודרני יותר, משהו בסגנון הגטס. כל זה - וגם הקשרים המצוינים עם חברות הליסינג והיכולת להתברג חצי קטגוריה מעל לכל מכונית אחרת בקטגוריה - הופך את יונדאי אקסנט החדשה לסופר-מיני הטובה ביותר ב-2006.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
פוקוס. נראית טוב יותר מהתחרות היפניות
|
|
 |
 |
 |
 |
|
קומפקטיות (משפחתיות)
|
 |
|
 |
 |
 |
|
פורד פוקוס הקטגוריה החשובה והגדולה בישראל היא זו של המכוניות הקומפקטיות. כאן, בניגוד לקטגוריות אחרות, התחרות היא בין שתי מכוניות אירופיות חדשות, כך ששיקולי המטבע אינם רלוונטיים. סיטרואן C4 כבר נמצאת על כבישי הארץ, ובנהיגה על אספלט ישראלי היא התגלתה כמכונית קוסמת למי שמחפש קצת ריגושים. אבל זה לא יעזור לה להפוך ל"הכי טובה שתהיה", מפני שהמתמודדת איתה היא מכונית עתירת זכויות בפני עצמה: פורד פוקוס החדשה.
גרסת הסדאן של המכונית הזאת, שתושק בארץ בפסח, נראית גדולה ומכובדת מרוב מתחרותיה היפניות. בכל הקשור לבטיחות, נוחות וביצועים, היא ממוקמת בפסגת הפירמידה-ולכל הפחות בשלישייה הפותחת. אבל לא זה מה שהופך את הפוקוס החדשה להכי טובה בשנת הדגם. אפשר להמר בביטחון שחברות הליסינג הגדולות כבר הזמינו כמה מאות חתיכות כל אחת, בין השאר מפני שהמשווקת של הפוקוס היא דלק מוטורס, שגם מספקת להן את מאזדה. אז איך שלא הופכים את זה, הפוקוס גם יפה וגם אופה, ובעיקר משווקת עם רוח גב חזקה. שני הדברים היחידים שעלולים לפעול נגדה הם מצבו של היורו והתחרות הפנימית במאזדה 3.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
מאזדה 5. הכי טובה למשפחה עם 3 ילדים
|
|
 |
 |
 |
 |
|
מיני-מיניוואנים
|
 |
|
 |
 |
 |
|
מאזדה 5 מדובר בשוק עם פוטנציאל מכובד ביותר: כמה אלפי בעלי "רכב צמוד", עם שניים או שלושה ילדים, שלא רוצים להידחס במכונית הקומפקטית שלהם. מיני-מיניוואן מציע בדרך כלל יותר מרחב ראש ויותר נפח הטענה, אך לא דורש הרבה יותר כסף. בשנה שעברה הצליחה פיג'ו 307SW לבצוע לעצמה נתח יפה מהשוק הזה, בין השאר בגלל ההתייקרות הדרמטית במחירי רנו סניק ששלטה בקטגוריה. אלא ששאר השוק די גווע. השנה, לעומת זאת, צפוי כאן מהפך, ופלח השוק הזה צפוי לגדול משמעותית.
פולקסוואגן משיקה את הגולף פלוס, שהיא לא רק גרסה מוגבהת לגולף, אלא גם מכונית המשופעת בפטנטים שימושיים. אמנם נפח ההטענה שלה נחות יחסית ל-307SW, וגם אין לה אופציה לשבעה מושבים, אבל ה"פלוס" נהנית מכל התכונות שהפכו את פולקסוואגן גולף לאחת ממובילות הקטגוריה שלה בתחום האיכות, הבטיחות והתנהגות הכביש. ה"פלוס" אמורה לעלות רק כ-5,000 שקל יותר מהגולף.
אז קרוב לוודאי שמכונית החלומות בקטגוריית המיני-מיניוואן ל-2006 היא גולף פלוס, אבל מי שעשויה לנפץ את טבלת המכירות שלה היא מאזדה 5. כשמביטים במכונית הזאת, עוד לפני שמתניעים, רואים שהיא שווה לפחות 1,500 מכירות בשנה רגועה בישראל. ראשית, זאת מאזדה 3 שצמחה לגובה, עם כל האיכויות של מאזדה 3 ועם הגב הרחב של דלק מוטורס. שנית, תיאורטית אפשר להושיב בה שבעה נוסעים, לא רק חמישה, וזה יתרון עצום למי שזקוק לכך. שלישית, דלתות ההזזה האחוריות שלה הופכות את ה-5 למכונית שימושית מאוד. היא גם לא ארוכה ולא רחבה מדי, תכונה חשובה למי שנאלץ למצוא חניה בעיר. כמובן יש לה גם חסרונות, והגדול שבהם הוא שאין מקום של ממש לשלושה מבוגרים בשורת המושבים האמצעית.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
גולף פלוס. גבוהה יותר ומשופעת פטנטים
|
|
 |
 |
 |
 |
|
משפחתיות גדולות
|
 |
|
 |
 |
 |
|
פולקסוואגן פאסאט אם לא מתייחסים למתיחת הפנים שעברו מאזדה 6 ורנו לגונה כאל דגמים חדשים, אז בקטגוריה הזאת מתמודדות רק שתי מכוניות: יונדאי סונטה ופולקסוואגן פאסאט.
הסונטה עשתה בעבר לא מעט ניסיונות להשתלב בפלח השוק הזה, ללא הצלחה יתרה, אך נראה שהפעם יש לה סיכוי טוב יותר. היא לא גאונית בעיצובה החיצוני, אבל הפעם לפחות נקטו המעצבים איפוק מסוים. סביבת הנהג נראית חביבה למדי, גם אם לא מבריקה, וכל מי שישדרג את עצמו ממכונית קומפקטית - ירגיש שינוי לטובה. יונדאי מקושרת היטב עם חברות הליסינג הגדולות.
חברות הליסינג מושפעות במידה רבה מהביקוש מלמטה, והמתחרות המוצלחות והמצליחות כיום הן מאזדה 6, הונדה אקורד וטויוטה אוונסיס. יכול מאוד להיות שיונדאי תציע לחברות הליסינג הצעה שהן יתקשו לסרב לה, ואלה מצדן ישדלו את לקוחותיהן להעדיף את הסונטה. במקרה כזה תהפוך הסונטה למכונית נמכרת בפלח השוק הזה, אבל לא למכונית החלומות.
מי שתיקח בהליכה את תואר "המכונית החדשה הכי טובה ב-2006" בקטגוריית המשפחתיות הגדולות היא ללא כל ספק פולקסוואגן פאסאט החדשה. הפאסאט החדשה נראית טוב גם מפני שהיא גדולה, וזה חשוב במקומותינו, וגם מפני שהיא נראית יוקרתית יותר מרוב מתחרותיה לקטגוריה. אין לה הקסם הוויזואלי של פיג' ו 407 ולא תו התקן של מכוניות יפניות, אבל ה"שופוני" שלה אינו מנקר עיניים אלא אומר: "יכולתי לנהוג באאודי, אבל פולקסוואגן זה סולידי יותר בימינו".
היוקרה שהיא משדרת, איכויות ההרכבה הגבוהות, הביצועים המצוינים ורמת האבזור מנבאים לה הצלחה בשוק, אלא אם כן תג המחיר יתאמץ לחנוק אותה.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
ב-מ-וו. מציעה יותר מרחב ויותר יוקרה
|
|
 |
 |
 |
 |
|
יוקרתיות בינוניות
|
 |
|
 |
 |
 |
|
ב-מ-וו סדרה 3 בתת-הקטגוריה של מכוניות יוקרתיות קטנות ובינוניות יש השנה מתמודדת אחת, שבכל מקרה היתה לוקחת את כל הקופה: ב-מ-וו סדרה 3. היא מציעה יותר יוקרה, יותר מרחב פנימי, יותר נוחות, יותר בטיחות ויותר התנהגות כביש. לכאורה, גם אלפא-רומיאו 159 מתמודדת על אותה משבצת, אבל לא בטוח שבכלל נזכה לראות אותה כאן בשנת הדגם הקרובה. באותה נשימה ראוי לציין גם את מרצדס B קלאס, שמתמודדת לכאורה על פלח השוק של מיני-מיניוואנים, אבל למעשה תנסה לגייס למרצדס לקוחות שמעולם לא חשבו שהם כאלה.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
מרצדס CLS
|
|
 |
 |
 |
 |
|
יוקרתיות גדולות
|
 |
|
 |
 |
 |
|
מרצדס S קלאס קרב מעניין צפוי בפסגת הפירמידה, בין סדרה 7 המחודשת של ב-מ-וו לבין המרצדס S קלאס החדשה לחלוטין. קל להתייחס לסדרה 7 כאל מכונית קיימת שעוברת חידוש, אבל קולגות ששבו מן ההשקה שלה לא מכבר מספרים שהשינוי הזה הוא יותר מאשר קוסמטי בלבד. ההיסטוריה מלמדת שבכל דור קודם של מרצדס S קלאס או ב-מ-וו מסדרה 7, הוטלו לזירה פצצות ששברו את כללי המשחק. האם ה-S החדשה תצליח לקחת את תעשיית הרכב כולה צעד נוסף קדימה, ולהותיר את סדרה 7 מאחור? אני מהמר שכן, בתנאי שנזכה לראות את ה-S החדשה בישראל במהלך שנת הדגם הקרובה.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
דאצ'יה. החסרון היחיד: גיר ידני
|
|
 |
 |
 |
 |
|
תחליף למשומשת
|
 |
|
 |
 |
 |
|
דאצ'יה לוגאן דאצ'יה לוגאן פותחה על ידי רנו, ומיוצרת ברומניה כמכונית עולמית חדשה למדינות העולם השלישי, שבדרך כלל רוכשות מכוניות משומשות או מיושנות מאוד. "מכונית 5,000 היורו ", כפי שהיא נודעה מיומה הראשון, תימכר גם במערב אירופה בתג מחיר של כ-6,000 יורו , ואפילו בתרגום לעברית זה אמור להיות תג מחיר סופר-אטרקטיבי.
סימני השאלה סביב המכונית הזאת בישראל עדיין רבים, אבל אם היא תיובא לכאן עם המיקוד הנכון (שוק פרטי ולא חברות ליסינג) ועם התמיכה המתאימה (למשל: חוזה ל-3 שנות תחזוקה), המכונית הזאת יכולה להפוך ללהיט אמיתי בכל קנה מידה. הדבר היחיד שיפעל נגדה הוא תיבת ההילוכים הידנית.
הכתבה פורסמה במסגרת "הכי טובים", מגזין הנבחרים השנתי של מעריב, שצורף לעיתון ביום ו' |  |  |  |  | |
|
|
|
|
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
![]()
|
![]()
|
|  | | /images/archive/gallery/293/002.jpg  | | | מתוך "הכי טובים", מגזין הנבחרים השנתי של מעריב | |  | ![]() |

|
|
|
|