בכל אופן
מי לא רוצה להיות מוכר אופניים לקראת יום כיפור?מלבד החנויות הפועלות בענף כל השנה,לקראת החג מציעות גם רשתות השיווק,חנויות הצעצועים ואפילו תחנות הדלק אופניים לילדים. כמה להשקיע, ועל מה אסור לוותר
בעצם, לא מדובר ממש בחג האופניים, אלא יותר בחגם של חנויות האופניים, שבימים שנותרו עד תחילת הצום עמוסות עד אפס מקום. מבדיקה שערכנו לפני שבוע בחנויות עולה שהעומס כבר התחיל, והרבה זאטוטים, מלווים בהוריהם, כבר התייצבו בחנויות. גדי מינץ, מנכ"ל רשת האופניים, הגלישה והרולרבליידס רוזן ומינץ, מציין כי לקראת יום כיפור נרשמת עלייה של כ-900% במכירות האופניים בישראל בהשוואה לחודש ממוצע. גם אייל ברהמס, יו"ר רשת מצמן את מרוץ, נערך לימים הקרובים, בציפייה למכור 16 אלף זוגות אופניים, ומעריך כי הרשת תרשום גידול של 45% במכירת אופני ילדים.
קובי מוייסה, מנכ"ל מגה ספורט, מציין כי 70% מהאופניים הנמכרים בסמוך ליום כיפור, מיועדים לילדים.
מסקר שערך מכון גיאוקרטוגרפיה עבור הרשת עולה, כי למעלה מ-110 אלף בתי אב בישראל מתכוונים לרכוש אופניים לקראת יום כיפור. הסכום הממוצע שהם מתכוונים להשקיע נאמד בכ-600 שקל. מפילוח הסקר עולה, כי 39% מאלה שמתכוונים לרכוש אופניים ליום כיפור ישקיעו עד 400 שקל, 24% ישקיעו 1,000-400 שקל וכ-9% ישקיעו מעל 1,000 שקל.
כצפוי, ילדים מהווים את רוב רוכבי האופניים ביום כיפור. לפי הסקר, לפחות ילד אחד מכל 4 בתי אב בישראל, שבהם ילדים עד גיל 12, ירכב על אופניים ביום כיפור, ולפחות אחד מבני המשפחה בכל בית חמישי צפוי לרכוב על אופניים ביום כיפור.
הורים המבקשים לצייד את ילדיהם באופניים יכולים לפנות לאחת מהרשתות המתמחות - שהמוכרות שבהן הן רוזן ומינץ ומצמן את מרוץ - לרשתות כמו טויס אר אס, מגה ספורט ושאר חנויות צעצועים או ספורט המחזיקות גם מחלקות אופניים, או לחנויות השכונתיות הקטנות. כל אלה, אגב, נאלצות בשנים האחרונות להתחלק בעוגת המכירות עם רשתות "עשה זאת בעצמך", תחנות דלק ורשתות שיווק, שגם הן מוכרות אופניים לקראת יום כיפור.
באלה ניתן להשיג בדרך כלל אופניים במחירים אטרקטיביים מאוד, אך ספק אם הקונים יזכו לקבל שירות וחלקי חילוף במהלך השנה, כשהחנויות יחזרו לתחומי העיסוק הקבועים שלהן. כך, למשל, מגה מציעה אופני BMX לילדים ב-200 שקל ואופני הרים למבוגרים, עם 21 הילוכים, ב-300 שקל . הום סנטר מציעה אופני הרים למבוגרים, עם בולם זעזועים קדמי, 18 הילוכים, גלגלי אלומיניום וצמיגי כביש-שטח ב-300 שקל , סכום נמוך בהשוואה לרשתות המתמחות ואפילו לחנויות הצעצועים והספורט.
"בדרך כלל מדובר באופניים פשוטים מאוד, שאין להשיג עבורם חלקי חילוף, ומעל הכל - החנות עצמה מתקשה לתת שירות לאחר הקנייה, כיוון שזה לא תחום ההתמחות שלה, אלא נספח לתקופה מוגבלת", מזהיר גדי מינץ. עם זאת, מדובר בהחלטה סובייקטיבית, וללא ספק יימצאו צרכנים שיעדיפו להסתפק באופניים ב-200 שקל, שאם יתקלקלו יוחלפו בחדשים - ועדיין ההוצאה תהיה נמוכה מזאת שבחנויות המתמחות.

לקראת החג יצאנו לבדוק מה מחכה לכם ב-4 הרשתות המרכזיות המציעות אופניים. הבדיקה התבצעה ביום שישי, 30 בספטמבר 2005, בשעות הצהריים. הסוקרים, שהגיעו לחנויות עם ילד בן 10, ביקשו מכל מוכר להמליץ על אופניים במידת גלגל 24 אינץ'. זאת כדי לבחון אם קיימים פערים משמעותיים בין מחירי הרשתות על מוצרים מקבילים, ואם המוכרים יעדיפו להציע
בנוסף ביקשנו לבחון את זמן ההמתנה, מקצועיות המוכר, סבלנותו לשאלות ואת האפשרות להתנסות ברכיבה על המוצר. הבדיקה העלתה כי כמעט ולא קיימים פערי מחיר בהצעה הבסיסית, הנעה סביב 700 שקל, וכי בכל הרשתות העדיפו המוכרים להציע כאופציה ראשונה אופניים יקרים יותר.

החנות ברעננה גדולה, מרווחת וערוכה ויש מספיק מוכרים כדי לענות על הביקוש הרב. המוכר התעניין בתקציב של הסוקרים והציע אופניים ב-800 שקל . כשנשאל על חלופה זולה יותר, הציע אופניים ב-500 שקל . המוכר איפשר לילד להתנסות ברכיבה על שני הדגמים ברחבה הגדולה הצמודה לחנות, וציין כי כל הרוכש זוג אופניים מקבל אביזרי בטיחות בשווי 100 שקל במתנה. המוכר היה סבלני והשיב לכל השאלות.

המוכר בחנות הגדולה והמרשימה בתל-אביב הציע לסוקרים "להציץ", כהגדרתו , בחנות הסמוכה, המתפקדת כחנות העודפים של הרשת, שם יוכלו למצוא אופניים במחיר נמוך יותר. הוא הסביר כי כיוון שהילד רק בן 10, הוא יצטרך להחליף אופניים תוך 3-2 שנים , ולכן אולי עדיף להתפשר על צבע או דגם ולמצוא מוצר איכותי במחיר משתלם.
בחנות עצמה שמעו הסוקרים מוכר אחר, שציין באוזני הקונים כי על קניית אופני הרים יקבלו מנעול וקסדה בשווי 150 שקל. בחנות העודפים היה קשה להשיג את תשומת ליבו של המוכר היחיד, שנתן שירות ללקוחות רבים. אחרי המתנה של כ-5 דקות (נצח במונחים של ילד שמחכה לאופניים שלו), הציע המוכר אופניים ב-720 שקל ועבר ללקוחות אחרים. כשראה שהסוקרים מתמהמהים, הציע חלופה ב-500 שקל - ושוב פנה לסייע לאחרים, כך שלא ניתן היה להתייעץ איתו.
כשהסוקרים ביקשו את אותו הדגם בצבע אחר, נענו כי כיוון שמדובר בחנות עודפים, המגוון מוגבל ויש להסתפק במבחר שמוצג בחנות. החנות ממוקמת לצד כביש ראשי, וההתנסות ברכיבה על המדרכה העמוסה קשה מאוד.

בחנות מגה ספורט בנמל תל-אביב ציינה המוכרת, כי הם לא מחזיקים אופניים והפנתה את הסוקרים לחנות מתמחה שפתחה הרשת. מדובר בחנות קטנה מאוד, שבה נאמר לסוקרים כי מחיר האופניים הזולים ביותר עומד על 500 שקל. בחנות הרשת בדיזנגוף סנטר, שלא היתה עמוסה מאוד, הציעה המוכרת אופניים ב-700 שקל ואופציה זולה יותר ב-450 שקל. ההתנסות התאפשרה ברחבת הכניסה לחנות ולא היתה נוחה בשל העומס של העוברים והשבים בקניון.

בחנות ב"מרכז ויצמן" בתל-אביב הוצג מגוון רחב של אופנים לכל הגילאים. בשל העומס, הסוקרים נאלצו להמתין מספר דקות, והמוכר שהתפנה הציע להם אופניים ב-700 שקל עם אפשרות לפריסה ל-10 תשלומים שווים. כשביקשו חלופה זולה יותר, הציע המוכר דגם שונה ב-490 שקל. הילד ביקש להתנסות ברכיבה על האופניים, אך התקשה לעשות זאת כיוון שהחנות ממוקמת בקניון שהיה הומה אדם בשעת הביקור. המוכר ענה לכל השאלות והפגין בקיאות וסבלנות.

לצד האופניים פועל שוק אביזרים נלווים, המגלגל-לדברי יעל מאיר, מנהלת השיווק של רשת טויס אר אסכ-10 מיליון שקלים, וכולל בעיקר משאבות, מנעולים, קסדות, פעמונים, מחזירי אור ועוד. את האביזרים ניתן למצוא ברוב חנויות האופניים, כשבחנויות המתמחות יש מגוון רב יותר. מלבד אביזרי בטיחות, החידושים השנה הם ערכות שתייה שניתן להשתמש בהן במהלך הרכיבה - תיקי גב או מותן בעלי תא לאחסון שקית עם מים, שממנה יוצא צינור הממשיך לאורך רצועות הגב עד למעל הכתף של הנוסע. המחיר מתחיל ב-69 שקל.
בנוסף ישנם תיקים הניתנים לתלייה על כידון האופניים, בקבוקי אלומיניום צבעוניים לנשיאה על האופניים בכ-30 שקל , וכמובן קסדות - פריט חובה לרוכבים. החומר שממנו מורכבות הקסדות נקרא פוליאסטר מוקצף. קסדות קלות ובעלות חורי אוורור רבים יותר נחשבות איכותיות יותר (משקל הקסדה הוא, בין היתר, פונקציה של מספר חורי האוורור המצויים בה). מחירי הקסדות נעים בין 400-30 שקל . ולמי שלא יכול להיפרד מהסלולרי גם בזמן הרכיבה, מציעה חברת מטרו מוטור דיבורית לקסדת האופניים. הדיבורית מאפשרת להניח את הסלולרי בכל מקום במרחק שלא יעלה על 5 מטרים מהדיבורית ולפטפט בבטיחות, תמורת 980 שקל.

לא כולם רצים לקנות אופניים. מי שבימים הקרובים יירד למקלט או ייגש למחסן לאתר את האופניים שהעלו אבק מאז יום כיפור אשתקד, עלול לגלות בהם פנצ'ר, שרשרת קרועה או ציר שבור. בחנויות המתמחות, כמו גם בחנות השכונתיות, מציעים בין השאר לקונים שירות תיקונים, אך מזהירים כי אין לחכות עד לערב יום כיפור עם התיקונים, שכן אז עובדי החנות עסוקים בשרות הקונים ואינם יכולים להתפנות לטיפול בתיקונים.
"אינספור לקוחות מגיעים בשיא הלחץ ומאוד מתאכזבים שמעבדת התיקונים לא יכולה לשרת אותם", אומר גדי מינץ, "כדי למנוע את עוגמת הנפש, כדאי לבדוק באופן מיידי את מצב האופניים ולדאוג לתיקונים הנדרשים מבעוד מועד". מינץ מציין כי רוב התיקונים הפשוטים עולים כ-20 שקל בלבד, וחידוש אופניים מלא יכול להגיע עד ל-100 שקל . סכום כזה שווה להשקיע רק כשמדובר באופניים איכותיים, שכן במחיר של 200 שקלים בלבד ניתן, כאמור, לרכוש אופניים חדשים".