גרור את לוגו מעריב אל סימן הבית שבסרגל הכלים בראש הדפדפן
  1. גרור את לוגו מעריב אל סימן הבית שבסרגל הכלים בראש הדפדפן (ראה תמונה).
  2. בחר "כן" (או Yes) בתיבת הדו-שיח שמופיעה.
  3. זהו, סיימת!

סגור


קטנות שבא לחנות

הן זולות, נוחות וקל לתמרן בהן בעיר - ועכשיו הן גם בטיחותיות ומעוצבות יותר. בדקנו את 5 מכוניות הסופר-מיני האטרקטיביות ביותר לקהל הישראלי: פיז'ו 207, רנו "קליאו", פיאט "פונטו", סוזוקי "סוויפט" וטויוטה "יאריס". נחשו מי מנצחת

גיל מלמד | 24/8/2007 8:46 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
בישראל של 2007 יש פלח שוק גדול מאוד של מכוניות סופר-מיני, המיועדות לקהלי יעד שונים. הלקוחות הפוטנציאליים של מכוניות קטנות הם בעיקר זוגות צעירים שאין להם ילדים, זוגות מבוגרים שכבר נוסעים ללא הילדים - וכל מי שמרגיש שהגיע הזמן ל"מכונית עירונית". אז אם גם לכם נמאס לחפש חניה, השורות הבאות מיועדות לכם.

פלח השוק של המכוניות הקטנות הוא השני בגודלו בישראל. לצורך ההשוואה בחרנו 5 מכוניות שאמורות לעניין את הלקוח הפרטי. הנחת העבודה שלנו היתה שאותו לקוח מעניק משקל גדול לבטיחות, לנוחות, ליעילות וכמובן לצריכת הדלק, להתנהגות הכביש ולהנאה מהנהיגה. הלקוח התיאורטי שלנו מתגורר באחת הערים הגדולות, לא נוסע הרבה מחוץ לעיר, ואף שהוא יכול להרשות לעצמו מכונית גדולה ויקרה יותר - הוא מעדיף מכונית שימושית שקל לתמרן בה בעיר וקל יותר למצוא לה חניה.

גם תג המחיר מעניין את הלקוח שלנו. בין 5 המתמודדות, פיז'ו 207 ורנו "קליאו" - שנוסעות על כבישי
אירופה כבר יותר משנה - העלו את רף המחירים של פלח השוק הזה במידה קיצונית. בקצה האחר של סקאלת המחירים מוצעת פיאט "פונטו" החדשה, ובמקום טוב באמצע נמצאות שתי היפניות שבחרנו: סוזוקי "סוויפט" וטויוטה "יאריס". בפלח השוק הזה קיימות עוד לפחות 5 מתמודדות, אבל המדגם שבחרנו מייצג לטעמנו את מרבית המכוניות שחייבות להיכלל בקבוצת ההתייחסות.
השוואה מסכמת. לטבלה המלאה - לחץ על הטבלה
השוואה מסכמת. לטבלה המלאה - לחץ על הטבלה כלכלה
בטיחות

בשנים האחרונות, הודות לשיפור טכנולוגי משמעותי, המכוניות המודרניות מצליחות להפחית מאוד את חומרת הפגיעות בנוסעים. גם היכולות הדינמיות שופרו, ובזכות מערכת בקרת היציבות הסיכוי שהמכונית תהיה מעורבת בתאונה הנובעת מאובדן שליטה קטן בכ-30%.

4 מהמכוניות שבחנו זכו בציון המרבי במבחני הריסוק של

פרויקט EURO-NCAP, אך כל המכוניות שנבחנו היו מצוידות ב-6 כריות אוויר בטיחותיות. עם זאת, רנו קליאו וטויוטה יאריס נמכרות בישראל ברמת האבזור הבסיסית, כלומר עם 4 כריות אוויר בלבד. בשורה התחתונה, רק פיאט פונטו ופיז'ו 207 צריכות לעניין את מי שמעוניין בבטיחות פאסיבית, כלומר בהגנה בעת תאונה.

המרחב הפנימי

בכל הנוגע למרחב הפנימי קליאו זוכה בקלות, הן מפני שהיא רחבה והן משום שהמושב האחורי שלה הוא הנוח ביותר. פיז'ו 207 ופיאט פונטו מציעות מרחב פנימי שקול וטוב ליושבים מאחור, אולם 207  נהנית מיתרון קל בכל הנוגע למרחב הכתפיים במושבים הקדמיים ולתחושת המרחב הכללית. טויוטה יאריס מציעה מרחב פנימי מצוין ל-4 מבוגרים, בין השאר מפני שהגג שלה גבוה מאוד.

מצד שני, תנוחת הישיבה של הנהג בפיאט פונטו מוצלחת יותר, בין השאר מפני שמסעד המושב שלה הוא היחיד שמתכוונן באופן מדויק ולא באמצעות שנתות קבועות. בקליאו ובסוויפט אי-אפשר לכוון את ההגה למרחק, ולכן תנוחת הישיבה של הנהג אינה אידיאלית.

בנוסף, המכונית צריכה להציע תאים לאחסון חפצים. בתחום זה נחלנו אכזבה מכל 5 המכוניות, אף ש-207 וקליאו מציעות תאי כפפות גדולים למדי ועמוקים, ויאריס מציעה שני תאים נוחים. ואם באחסון עסקינן, תא המטען של קליאו גדול מאוד, וזה של 207 גדול אף יותר אך עמוק פחות. שתי אלה
הן היחידות שיכולות להכיל עגלת ילדים ללא בעיה. תא המטען של פונטו סביר בגודלו אך קטן משל הצרפתיות, ואילו יאריס נשארת מאחור בשל תא המטען הקטנטן שלה.

בין 5 המכוניות שבחרנו, סוזוקי סוויפט מתאימה רק בקושי לקטגוריית הגודל, מפני שבסיס הגלגלים שלה קטן במידה משמעותית מזה של האחרות. התוצאה היא ששני מבוגרים יכולים לשבת בנוחות מלפנים - אבל מאחור יש מקום רק לילדים או לאנשים קטנים וגמישים במיוחד. גם תא המטען של סוויפט מתאים למי שכל מטענו מסתכם במחשב נישא, בארנק, בבקבוק ליטר וחצי ובזיכרונות ילדות.

נוחות הנסיעה

מי שמעוניין בנוחות המרבית יבחר בקליאו: היא היחידה שמצליחה להתגבר על נפלאות האספלט הישראלי. פיז'ו 207 נמצאת לא רחוק מאחוריה - אף שמתכנניה ניסו להקנות לה אופי ספורטיבי, שמתבטא יותר מכל בקופצנות מיותרת ובנסיעה חלקה פחות בכבישים משובשים.

טויוטה יאריס ממוקמת בדיוק באמצע הודות לרמת נוחות שהפתיעה לטובה, ובסוף ממוקמות סוזוקי סוויפט ופיאט פונטו. המתלים של הפונטו כוילו לקשיחות מוגזמת, והדבר מקנה תחושה צעירה ושובבה - אבל גם מעיקה עבור מי שמחפש נסיעה נוחה ורגועה. סוזוקי סוויפט מתמודדת בהצלחה עם פגעי כביש קטנים, לכן הופתענו לגלות שהמרכב פשוט מתרסק לתוך המהמורות המשמעותיות ומדרדר את תחושת הנוחות אל סוף הרשימה.

התנהגות הכביש

בין 5 המכוניות שבדקנו, רנו קליאו סובלת מהיגוי זוועתי, ממחסור חמור בהיזון חוזר ומתחושה של נתק מוחלט מן הכביש. לעומתה, סוויפט מתפארת בהיגוי מדויק, מתקשר ונעים מאוד לשימוש. ליאריס ולפונטו יש הגאים מדויקים, וזה של פיז'ו 207 קצת יותר טוב מהם - אבל ממש לא גאוני.

בניגוד מוחלט להיגוי, התנהגות הכביש של סוויפט מאכזבת בגלל חוסר יציבות וחוסר דיוק. לעומתה, קליאו מפגינה התנהגות כביש בינונית (ממש כמו ההיגוי שלה), עם זוויות גלגול מוגזמות. מצד שני, בזכות הצמיגים המצוינים ומפתח הגלגלים הרחב היא מציעה את אחיזת הכביש המוצלחת ביותר. יאריס ממוקמת בדיוק באמצע: אולי לא כיף לנהוג בה, אבל היא סולידית מאוד ויש רושם שזו מכונית שאפשר לסמוך עליה.

פונטו היתה יכולה "לקחת בהליכה" מבחינת התנהגות הכביש, אלא שלשם כך היא זקוקה להיגוי היסטרי פחות ולצמיגים רחבים, שישפרו את אחיזת הכביש שלה. במצב זה 207 היא שמנצחת בתחום התנהגות הכביש, פשוט מפני שהאחרות טובות פחות.

ביצועים

פיאט פונטו וטויוטה יאריס הגיעו למבחן הזה עם בעיה: בעוד שהצרפתיות מצוידות במנועים בנפח 1.6 ליטר ולסוויפט יש מנוע בנפח 1.5 ליטר, לפונטו יש מנוע בנפח 1.4 ליטר (77 כ"ס) וליאריס מנוע בנפח 1.3 ליטר בלבד (87 כ"ס).

אם לא די בכך, שתיהן מצוידות בתיבות הילוכים רובוטיות, כלומר בתיבות ידניות בעלות הפעלה אוטומטית, בעוד של-3 האחרות יש תיבות אוטומטיות קונבנציונליות. מבחינת הביצועים כשלעצמם, העובדות ברורות: סוויפט, שהמנוע שלה חזק פחות מזה של הצרפתיות, מעניקה תחושה תזזיתית וזריזה בכל המצבים. במבחן "ראש בראש" היא מותירה את 4 המכוניות האחרות מאחור בפער מובהק. ההסבר לכך הוא שמשקלה נמוך בכ-150 ק"ג מזה של הצרפתיות, וגם שתיבת ההילוכים שלה מכילה הילוכים קצרים יותר שמותאמים טוב יותר לזינוק.

שתי הצרפתיות שקולות בביצועיהן, ולשתיהן יש תיבות הילוכים זהות - ולא טובות במיוחד (שמיוצרות במפעל המשותף של רנו ופיז'ו), מפני שהן מסרסות את המנוע וגורעות מהביצועים. למרות המנוע הקטן שלה, יאריס מפגינה ביצועים טובים יותר מביצועי פונטו, הן בזינוק מהמקום והן בתאוצות ביניים. אלא שאם מתלבטים בין מערכת ההפעלה הרובוטית של פיאט לבין זו של טויוטה, פיאט מנצחת הודות לתיבה רובוטית אינטליגנטית ויעילה יותר. יאריס סובלת מהעברות הילוכים אלימות מדי, מנטייה להעלות הילוכים מהר מדי ומידית הפעלה שאינה מוצלחת מבחינה ארגונומית.

עיצוב

עיצוב הוא עניין של טעם, אבל להערכת רוב הבוחנים במבחן, פונטו וסוויפט הן מכוניות יפות,  צעירות ומושכות יותר מן האחרות. ב-207 יש משהו מיוחד שלא מצליח להתחבר לכדי יצירה מושכת עין, וברנו - שמנסה לא להסיח את דעתו של הנהג מן הנהיגה - יש משהו לא מתוחכם ופשוט מדי. חבל שהעיצוב שלה בא לידי ביטוי בפלסטיקה שלא משדרת איכות גבוהה.

היפניות הקטנות נראות הרבה יותר טוב מהיפניות הסגפניות שאליהן הורגלנו בעבר, ובכל זאת הן משמימות מדי והפלסטיקה שלהן לא משדרת יוקרה. אנשי פיאט עיצבו את המרחב הפנימי של הדגם בצורה משכנעת למדי ונעימה לעין, אבל גם כאן הפלסטיקה איכותית פחות מכפי שאפשר לצפות במכונית שעולה 100 אלף שקל.

בתחום עיצוב הפנים פיז'ו 207 היא שמנצחת. אין ספק שיש בה כמה אזורים יפים מאוד, ובסופו של דבר זאת המכונית שהכי נעים להימצא בסביבת הנהג שלה.

לחיות איתן

טויוטה וסוזוקי מתייצבות למבחן כשמאחוריהן ותק מוכח של אמינות יפנית, שבאה לידי ביטוי  שמירת ערך ודאית. למי שנוסע קילומטראז' מכובד יאריס מציעה את תצרוכת הדלק היעילה ביותר - כ-15. ק"מ לליטר. לעומתה, סוויפט (10.75 ק"מ לליטר) מציעה את תצרוכת הדלק העירונית הגרועה ביותר, למעט זו של קליאו (10 ק"מ לליטר). הביצועים הבינוניים של פונטו מסייעים לתצרוכת דלק יעילה - כ-13 ק"מ לליטר.

אחד הנושאים שקשה לבדוק הוא ההתמודדות של הנהגים עם תיבת ההילוכים הרובוטית - בגלל החשש מפני חידושים, בגלל חוסר הוודאות בנוגע לירידת הערך העתידית ואף בשל הצורך להתרגל אליה. סביר להניח שהתיבות הרובוטיות יהיו נפוצות בעתיד, בעיקר מפני שהן מסייעות לחיסכון בדלק. למי שנוהג נהיגה רגועה לא צריכה להיות בעיה להסתגל לתיבה הרובוטית, וגם מי שאוהב ללחוץ על הדוושה יגלה שאפשר להוריד הילוך בצורה יעילה יותר בתיבה רובוטית מאשר בתיבה אוטומטית.

תמורה למחיר

תמורת 100 אלף שקל פיאט פונטו מציעה את רמת הבטיחות הפאסיבית הגבוהה ביותר (5 כוכבים): מותקנות בה 6 כריות אוויר, יש לה עיצוב חיצוני מצוין ופונקציונליות גבוהה. הביצועים של פונטו לא מרשימים יחסית לביצועי המתחרות, אבל עבור הנהג הנורמטיבי אין לכך יותר מדי משמעות. לפונטו יש מרחב פנימי נדיב והיא בנויה טוב, אך מה שפוגע בה יותר מכל הוא המתלים הקשים - שהופכים אותה למכונית קלאסית לצעירים ומומלצת פחות למי שמעוניין בנוחות.

תמורת 6,000 שקל נוספים סוזוקי סוויפט מציעה את הביצועים הנמרצים ביותר, היגוי מצוין, עיצוב צעיר, תיבת הילוכים אוטומטית טובה ואמינות יפנית מוכחת. מצד שני, צריך להביא בחשבון שזאת מכונית קטנה וצפופה. בנוסף, למרות 6 כריות האוויר שלה סוויפט בטיחותית פחות מן המתחרות, ואף לא מותקנת בה מערכת בקרת יציבות.

המחיר של טויוטה יאריס גבוה ב-10% ממחיר הפונטו, אבל היא הרבה פחות בטיחותית. יאריס לא מתאימה למי שצריך לשאת מטען רב, אבל לעומת זאת היא מציעה מרחב פנימי מצוין ל-4 מבוגרים.

תמורת 112 אלף שקל תוכלו לרכוש את הגרסה הבסיסית של רנו קליאו, שמציעה את המרחב הפנימי המוצלח ביותר ואת רמת הנוחות הגבוהה ביותר. אבל אף שרנו מפרסמת את עצמה כ"אלופה בבטיחות", הגרסה הבסיסית שלה כוללת 4 כריות אוויר בלבד, ללא מערכת בקרת יציבות - ולכן היא מציעה תמורה לא מדהימה למחיר.

לעומת זאת, פיז'ו 207 עולה 116 אלף שקל ומציעה רמת נוחות גבוהה, ביצועים טובים יותר משל הפונטו, רמת בטיחות גבוהה ביותר (5 כוכבים ו-35 נקודות ב-EURO-NCAP) ואת מערכת בקרת היציבות (ESC) החשובה כל-כך. יחסית לקליאו, פיז'ו 207 היא רכישה משתלמת.

בשורה התחתונה, נהגים צעירים שאוהבים סטייל וביצועים ולא זקוקים לתא מטען יעדיפו את סוויפט הנמרצת והאטרקטיבית. ההורים שלהם, שיעדיפו למנוע מילדיהם להשתולל, יוכלו לחסוך כסף וחרדות אם יבחרו דווקא בפונטו - הן בזכות הבטיחות והן בגלל הביצועים. מי שכסף לא מהווה בעיה עבורו ומחפש את השילוב המוצלח ביותר של בטיחות, ביצועים, מרחב פנימי ונוחות יבחר בפיז'ו 207.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

nrgטורסדילים ונופשונים

nrg shops מבצעי היום

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...
  • עוד ב''רכב''

כותרות קודמות
כותרות נוספות
לאייטמים קודמים לאייטמים נוספים
  • פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים