פרנקפורט משחור לירוק
המגמה הירוקה שמאפיינת את כל התעשיות לא פוסחת גם על ענף הרכב. כמעט כל היצרנים יציגו בתערוכת פרנקפורט, שתיפתח בעוד שבועיים, כלי רכב "ידידותי לסביבה"
"הגל הירוק", אשר עובר בשנים האחרונות על כל התעשיות, ברוב המדינות, וגם על הרבה מאוד משקי בית, לא יפסח השנה גם על תערוכה זו. כמעט כל יצרני הרכב יציגו בפרנקפורט כלי רכב "ידידותיים לסביבה", וכמה מהם אף יציגו פריצות דרך ברמה כזאת או אחרת.
אין צורך להזכיר שתעשיית הרכב גם רוצה להרוויח כסף, ואת זה היא תעשה על?ידי חשיפתם של דגמים חדשים, בהם כמה דגמים שעשויים להיות רלוונטיים מאוד לשוק הישראלי.
אופל תחשוף בפרנקפורט גרסה היברידית של המכונית הקטנה שלה, "קורסה", אם כי בינתיים רק בתצורת "מכונית תצוגה" (או בעברית: "אנחנו עובדים על זה" ). את ההיברידית הקטנה הזאת מניעה מערכת משולבת של מנוע טורבו-דיזל קטן, בנפח 1.3 ליטר, מתנע-אלטרנטור שמחובר אליו באמצעות רצועת גומי (או חומר מורכב כלשהו) וסוללת ליתיום-איון.
היות שבמערכת הזאת לא משולבים מנועים חשמליים נוספים, לא מדובר במכונית היברידית "מלאה" (ע"ע טויוטה "פריוס" ) אלא בהיברידית "קלה" (ע"ע הונדה "סיביק" ) שבה תומכת מערכת חשמלית בשתי פעולות בלבד. עם עצירת המכונית ליותר מכמה שניות המנוע כבה מאליו (לכמה מאיתנו היו מכוניות כאלה ללא הפונקציה ההיברידית. . .), וברגע שבו הנהג משחרר את דוושת הבלמים, מעיר המתנע-אלטרנטור את מנוע הדיזל בחזרה לחיים (במכוניות של כמה מאיתנו זה לא עבד. . .). בדרך זו נחסכים כל הדלק וזיהום האוויר שקשורים לפקקי התנועה.
בנוסף, כאשר המכונית זקוקה לתוספת תאוצה, המתנע-אלטרנטור שואב חשמל מן הסוללה ותורם עוד כמה סוסים לתאוצה הכללית של המכונית.
לצורך טעינת הסוללה משמשים גם האלטרנטור וגם מערכת הבלמים הרגנרטיבית ("מתחדשת"-Regenerative), וברגע שבו מרפה הנהג מדוושת התאוצה, סוגרת מערכת הדלק את הזרמת הדלק למנוע, והמכונית ממשיכה קדימה תוך שימוש באנרגיה הקינטית שלה בלבד.
אנשי ג'נרל מוטורס, בעלי הבית של אופל, מבטיחים תצרוכת דלק של כ-26.6 ק "מ לליטר ופליטת דו-תחמוצת הפחמן של 99 גרם לקילומטר.
המתחרה של ג'נרל מוטורס מבית, חברת פורד, תחשוף בפרנקפורט מותג חדש, "אקונטיק" (Econetic), שמייצג את כל גרסאות ה"פליטה המצומצמת" של כל אחד מדגמיה השונים. תווית "אקונטיק" תוצמד למכוניות פורד שיונעו באמצעות מנועי דיזל דלי זיהום, עם הזרקת דלק בשיטת מסילה משותפת, והדגם הראשון שיזכה לתווית הזאת, בתחילת 2008, יהיה פורד "פוקוס" מתוחת הפנים (שתיחשף, בלי כל קשר, בתערוכה עצמה).
פוקוס "אקונטיק" מונעת על-ידי מנוע דיזל בנפח 1.6 ליטר עם מסנן חלקיקים, שמספק 109 סוסים וצורך ליטר דלק אחד לכל 23.25 ק "מ, תוך כדי פליטת 115 גרם של דו?תחמוצת הפחמן לקילומטר-נתון לא רע ביחס לגודל (קומפקט) המכונית.
חטיבה אחרת של פורד, וולבו, תציג בפרנקפורט גרסה דלת-זיהום-אוויר של C30 שנקראת "יעילות". גם מכונית זו מונעת באמצעות מנוע הטורבו-דיזל של פורד, בנפח 1.6 ליטר , אלא שכאן עולה מעט פליטת ה-CO2 ל-120 גרם לקילומטר, עדיין נתון שמאפשר לה להיות מדורגת במדרגת מיסוי נמוכה יחסית באירופה.
בתחילת 2008 תתחיל וולבו, הראשונה בקבוצת פורד, להשתמש בתיבת ההילוכים הרובוטית מסוג "מצמד כפול" (שנקראת DSG אצל פולקסוואגן, שנהנתה עד היום מבלעדיות, ותיקרא "פאוורשיפט" בקבוצת פורד).
תיבה זו תוצמד, בשלב ראשון, למנועי הטורבו-דיזל בנפח 2.0 ליטר בדגמי S40 V50, ו-C30, אם כי עדיין לא ברור אם בפ?רנקפורט רק יוכרז על החידוש החשוב, או שכבר תוצג מכונית שמצוידת בו.
גם פולקסוואגן תציג, כמובן, את המחויבות שלה לעתיד האטמוספרה וכדור הארץ, ואצלה ממותגת המגמה הזאת תחת השם המסחרי "בלו-מואושין". בפרנקפורט תציג פולקסוואגן 6 דגמים שונים עם הטכנולוגיה דלת הזיהום הזאת, ובמרכז העניינים תעמוד ה"גולף", החסכונית ביותר שבייצור סדרתי. גולף "בלו-מואושין" מונעת באמצעות מנוע טורבו-דיזל שמספק 105 כ"ס, פולט 119 גרם CO2 לקילומטר ומשיג 22.2 ק "מ לליטר.
מכונית תצוגה מעניינת אחרת תהיה פז'ו 308 היבריד, שמבוססת, כמובן, על 308 החדשה (בהמשך). ההיברידית של פז'ו מבוססת על מנוע טורבו-דיזל בנפח 1.6 ליטר שמספק 110 כ"ס, בתוספת מנוע חשמלי שמספק 20 כ"ס, מה שהופך אותה להיברידית "אמיתית", והראשונה שמשדכת חשמל ודיזל בייצור סדרתי.
אנשי פז'ו מדווחים על תצרוכת של ליטר סולר אחד ל-29.4 ק "מ, ומבטיחים שכבר לא מדובר במכונית תצוגה או קונספט, אלא במכונית מוכנה לייצור, שתוצע כבר בשנה הבאה באולמות בצרפת.
ברמה המעט יותר תיאורטית, עדיין כמכוניות תצוגה בלבד, ג'נרל מוטורס תחשוף בפרנקפורט גרסה נוספת, שלישית במספר, של "וולט" (הגרסה
וולט מונעת חשמלית, ועל הסיפון שלה נמצא תמיד מנוע נוסף, שכל תפקידו מסתכם ביצירת חשמל למערכת ההנעה. סוג ה"גנרטור" הזה משתנה בהתאם להתפתחויות הטכנולוגיות והזמינות של סוגי דלק, כך שהוא יוכל להיות מנוע טורבו-דיזל יעיל שמונע באמצעות דלק סינתטי, או תא דלק שיוזן במימן.
מכונית עתידנית אחרת המונעת באמצעות "תא דלק" היא "הידרוג'ן 4" שמבוססת על מרכב של שברולט "אקווינוקס". ג'נרל מוטורס תשחרר בקרוב לכבישי ארה"ב צי של 100 מכוניות ניסוי כאלה, שיצטרפו לציים דומים שמפעילות, למשל, מרצדס, הונדה וטויוטה.
הגל הירוק שעובר על פרנקפורט חשוב, כמובן, לעתיד כדור הארץ, ועבור האירופאים יש לו גם ערך כלכלי, כיוון שמסי השימוש ברכב (אגרות רישוי ומס דרכים) ברוב מדינות מערב אירופה מבוססים על רמת הפליטה של מזהמים: מי שמזהם יותר גם משלם יותר.
אצלנו, כידוע, טחנות הצדק טוחנות לאט, ועד שהוועדה הבין?משרדית למיסוי ירוק תתקדם בעבודתה ותגיש הצעות חקיקה, עוד יישרפו מתחת לאפים שלנו מיליארדי ליטרים של בנזין מזהם. על כן המכוניות הסדרתיות החשובות ביותר שיוצגו בפרנקפורט, על-פי סדר חשיבותן, קשורות קשר בל יינתק לפלחי השוק החשובים במקומותינו.
בפלח השוק הגדול ביותר, זה של מכוניות קומפקטיות, תציג פז'ו את 308 החדשה, מחליפתה של 307. פז'ו תציע 7 מנועים שונים, החל ב-1.4 ליטר בנזין (95 כ "ס), דרך מנועי 1.6 ליטר (140 ,120 ו-150 כ"ס) ועד 2.0 ליטר בנזין עם תיבה אוטומטית בעלת 6 יחסי העברה. גרסת "החיסכון בזיהום" היא כמובן טורבו-דיזל בנפח 1.6 ליטר , שמייצרת 120 גרם CO2 לקילומטר. 308 תצויד, כסטנדרט, ב-7 כריות-אוויר בטיחותיות, עם אופציה לצמד כריות צד נוספות מאחור.
מכונית קומפקטית חשובה מאוד אחרת, זו שממוקמת שלישית בטבלת המכוניות הנמכרות ביותר בישראל בשנה האחרונה, היא פורד פוקוס, אשר תוצג לאחר מתיחת פנים משמעותית. פוקוס, שתמונות רשמיות שלה טרם פורסמו, צפויה לקבל פרצוף דומה לזה של אחותה הגדולה והחדשה, "מונדיאו".
מיצובישי תחשוף בפרנקפורט את הגרסה האירופית של "לאנסר" החדשה, מכונית שצפויה להתברג במקום מרכזי בפלח השוק החשוב הזה, אם כי כמו סובארו B3 החדשה, גם לאנסר מצוידת רק במנועי1.5 ו-2.0 ליטר, ללא ה-1.6 ליטר, החשוב כל-כך במקומותינו.
קאיה, שכבר חשפה את ה"סיד" המקסימה, תחשוף בפרנקפורט את "פרוסיד"-הגרסה הספורטיבית של המכונית הזאת.
החדשה החשובה לפלח השוק השני בחשיבותו מבחינת היקף המכירות היא שברולט "אביאו" חדשה, עם מראה הרבה יותר נועז מן הדגם המוחלף. לאביאו יש "מבט דרמטי" בזכות שבכה קדמית גדולה, בולטת וחצויה לשניים, ומבחינה זו נותרו בה כמה רמזים ממכונית התצוגה הדרמטית WTCC, שהוצגה בפריז לפני שנה.
בשברולט מבטיחים שדרוג של ממש לתא הנוסעים, והמנוע החשוב עבורנו הוא, כמובן, בנזין בנפח 1.4 ליטר , שמספק 98 סוסים ומשודך לתיבה אוטומטית.
פלח השוק של המשפחתיות הגדולות ממתין כמובן למאזדה 6 החדשה, מובילת הקטגוריה, שגדלה והפכה-כך מבטיחים במאזדה-למכובדת ואיכותית יותר.
אבל מי שיכולה להפתיע רק לטובה, בעיקר מפני שרמת הציפיות ממנה כל?כך נמוכה, היא רנו "לגונה" החדשה. אנשי רנו, והיו"ר קרלוס גוהן בראשם, התייחסו אל פרויקט הלגונה כאל פרויקט הדגל החשוב ביותר שלהם, וזה יותר משנתיים הם מטפטפים בכל הזדמנות הבטחות בנוגע לאיכויות יוצאות הדופן של המכונית.
בין השאר מבטיחה רנו סטנדרטים חדשים של אמינות, שאמורים לשפר משמעותית את התדמית של היצרן בעולם וגם אצלנו, וכמובן גם סטנדרטים גבוהים מאוד של בטיחות. אאודי, לעומת רנו, הצליחה באופן סביר עם A4 היוצאת , אבל פוטנציאל ההצלחה של הדגם החדש, שיוצג בפרנקפורט, גדול לאין ערוך, שכן מדובר, כך רומזים לנו, בפריצת דרך מבחינת אאודי, במכונית גדולה, בטוחה ואיכותית בהרבה מהיוצאת.
מגוון הדגמים של דודג' יגדל ב-25% בפרנקפורט, עם השקת דודג' "ג'רני" החדש, מיניוואן שהוא קרוס-אובר בין מיניוואן סטנדרטי (תחום שבו קבוצת קרייזלר-דודג' מתמחה) לבין משפחתית גדולה. על בסיס "אוונג'ר" החדשה (שהושקה השבוע בישראל) נבנה כלי רכב בעל 5 מושבים "אמיתיים" ושניים נוספים מתקפלים.
ג'רני ישווק עם מנוע ה-2.4 ליטר שמניע את אוונג'ר בישראל וגם עם מנועי 2.7 ליטר ו-3.5 ליטר , ועם מנוע הטורבו-דיזל של קבוצת פולקסוואגן, בנפח 2.0 ליטר.
הגרסה של פורד למאזדה 2 תגיע בסופו של דבר לישראל כשהיא מצוידת בתיבת הילוכים רובוטית מסוג "מצמד כפול", ממש אותה תיבה שתושק אצל וולבו.
תערוכת פרנקפורט תיפתח לקהל ב-15 בספטמבר ותינעל ב-23 בחודש. שעות הפתיחה במהלך השבוע הן 9:00 עד 19:00, עלות כרטיס כניסה למבוגר במהלך השבוע היא 13 יורו ובסופשבוע 15 יורו.
כרטיס כניסה לילדים ולזכאים להנחות עולה 7.5 יורו , ומי שמגיע בשעות אחר הצהריים המאוחרות יכול לרכוש כרטיס ב-8 יורו.