לא מורידים את הרגל מהגז
מחירי הנפט בשיא? ברחבי העולם ההמון יוצא להפגין ברחובות? כנראה שזה לא ממש מפריע לנהג הישראלי. מתחילת השנה נרשמה עלייה של 7.7% בצריכת הדלק. למרות מחאת נהגי המוניות והמשאיות: גידול של 12% ברכישת הסולר
בשוק הנפט ציפו דווקא לירידה נוספת במחירי הנפט, לאחר שמתחילת השבוע נרשמה ירידה של 10 דולר במחיר לחבית. אולם הניסוי האיראני בטילים שוב יצר מתיחות בשוק - והחשש ממתיחות בין ישראל וארה"ב לבין איראן סביב תוכנית הגרעין החזיר את הנפט לעליות מחירים.
מומחי הנפט חלוקים בדעתם בנוגע לעתיד הנפט. חלק מהאנליסטים טוען, כי המשך הביקוש לנפט והמתיחויות הגיאו-פוליטיות "ילחצו" את המחירים כלפי מעלה, לעבר טווח המחירים 150-160 דולר לחבית.
לעומתם, אנליסטים שונים טוענים שמחירי הנפט צפויים דווקא לרדת - בשל נפילה בביקוש לנפט בעקבות ההאטה הכלכלית בעולם. כמה מהם אף גורסים, כי מחירי הנפט עשויים לרדת לרמה של 60-100 דולר לחבית.
אולם בעוד כולם מדברים על העלייה החדה במחירי הנפט - נראה כי כשזה מגיע למעשים בפועל, הנהג הישראלי לא מוכן להוריד את הרגל מהדוושה. למרות מחאת הנהגים בנושא ודרישה מהמדינה להוריד את מס הבלו, בחודשים ינואר-יוני השנה עלתה צריכת הדלק ב-.7.7%
באותה תקופה עלו מחירי הדלק ב-,12.3% אולם רכישות הבנזין טיפסו ב-4.5% ורכישות הסולר זינקו בתקופה זו ב-12%.

רמת החיים עלתה ועימה גם הדלק ברקאי וולפסון
הזינוק ברכישות הדלק נובע מהצמיחה המהירה של המשק - שמשמעותה יותר מפעלים ומקומות עבודה המגבירים את השימוש בדלק, ומהעלייה ברמת החיים הכללית של הציבור.
יתרה מזאת, היקף המכירות של רכב פרטי בישראל זינק בממוצע ב-70% בשנתיים האחרונות, וברור כי המשמעות של יותר מכוניות על הכביש היא צריכה גבוהה יותר של דלק.
ב-2008 לבדה סופקו לציבור 20.4 אלף מכוניות בממוצע חודשי, לעומת 15.4 אלף ב-2007 ו-11.6 אלף ב-2006.
המדינה מרוויחה
מי שנהנית מהעלייה בצריכת הדלק היא המדינה, שהכנסותיה ממסי הדלק זינקו במיליארד שקל במהלך החודשים ינואר-יוני, והגיעו לשיא של 5.9 מיליארד שקל 16% - יותר מאשר בתקופה המקבילה אשתקד, אז הסתכמו ההכנסות ממסי הדלק ב-4.9 מיליארד שקל.
בחודש יוני לבדו זינקו ההכנסות ממסי הדלק ב-31% (לעומת יוני (2007 והגיעו לשיא של 1.02 מיליארד שקל. הגידול בהכנסות ממסי דלק נובע מעלייה חדה בהיקף רכישות הדלק ע"י הציבור, וגם מגידול בשיעור הבלו על דלק.
בשל מחאת הנהגים בנושא הבלו החלה להתארגן בכנסת קבוצת ח"כים, בראשותו של משה כחלון, בניסיון ליזום הצעת חוק לביטול הבלו המוטל על הדלק. לטענת הח"כים, מחירי הנפט הגבוהים מצ־דיקים ביטול הבלו על הנפט כדי למנוע קריסת עסקים וחברות תובלה
והסעה.
כחלון פועל לגייס ח"כים שיתמכו בהצעת החוק. בכל מקרה, לקבוצת הח"כים ברור כי הם צפויים להיתקל בהתנגדות תקיפה של משרד האוצר, שינסה להכשיל את הצעת החוק, ובכוונתם לנסות ולשכנע את האוצר כי אין הצדקה לגביית מס הבלו בתקופה של מחירי נפט גבוהים, וכי יש מקום להפסקת הגבייה כל עוד מחירי הנפט בשיא.
סך-כל מכירות הדלק ברחבי הארץ (כולל מוצרי הדלק השונים) עלה ב-5.5% בינואר-אפריל, בהמשך לעליות חדות של 4% ב-2.3% ,2007 ב-2006 ו-5.4% ב-.2005
נראה כי היציאה מהמיתון הממושך במשק היא שהביאה לגידול חד ברכישות הדלק לסוגיו - בתוך 3.5 שנים (מאז (2004 נרשמה עלייה מצטברת חדה של 16% בסך-כל הרכישות בתחנות הדלק ברחבי ישראל.