גוגל - הנסיך החדש בבית הלבן
הוא הגיע מלא הבטחות, התחיל כאנדרדוג וטיפס לצמרת בזכות המסר הפשוט שלו. הוא שחקן חדש יחסית בזירה אך רב עוצמה, ובעיקר - הוא הצליח במשימה החשובה מכל: לכבוש את ההמונים. מנוע החיפוש של גוגל סיים בהצטיינות את ההסתערות על הבית הלבן
רק באוקטובר האחרון גוגל היתה במרחק שעות מספר מתביעה מצד משרד המשפטים בעוון ניהול מונופול של אתרי חיפוש.

כיום, פחות מ-3 שנים אחרי שגייסה את העובד הראשון שלה בוושינגטון, ענקית האינטרנט עומדת להתחיל סוף סוף לגרוף רווחים על התמיכה בנשיא אובמה, וקידום האג'נדה שלה בבירת המדינה נראה מובטח.
מנהלי גוגל ועובדיה תמכו באופן גורף במועמדות של אובמה, והארגון היה הרביעי בגודלו מבחינת כמות התרומות למועמד הדמוקרטי. רק עובדיה של חברת דרימוורקס תרמו יותר לחגיגות ההשבעה. יו"ר גוגל, אריק שמידט, ניהל קמפיין למען אובמה והיה רק אחד מ-4 אנשי גוגל שהיו פעילים בצוות המעבר של הנשיא הנבחר, וכעת הוא צפוי לשתף פעולה עם המחוקקים האמריקאים.
שמידט בוודאי מצפה למצוא בבית הלבן אוזן קשבת - ויש לו מה להשמיע. בראש סדר העדיפויות של החברה נמצאות שתי מטרות שרוב האמריקאים שואפים להן: ראשית, החברה רוצה להרחיב את הגישה לאינטרנט בפס רחב, כך שאנשים יוכלו להשתמש בשירותי הרשת שגוגל מציעה באופן תדיר יותר.
אינטרס נוסף של החברה נעוץ בוויכוח מר שמנתהל לאחרונה בארה"ב בנוגע לשאלה אם חברות התקשורת המספקות את התשתית לאינטרנט המהיר רשאיות לספק לאתרים מסוימים תשתית משודרגת, כך שהעמוד יעלה מהר יותר.
גוגל, שככל הנראה חוששת שמישהו אחר מלבדה יקבע את דירוג האתרים - מובילה את ההתנגדות הפוליטית לנושא, בטענה שהדבר מפר את הניטרליות ברשת.
"גוגל היא לא רק ישות תאגידית, יש לה מגוון אינטרסים", מסביר ג'ף צ'סטר, יו"ר המרכז לדמוקרטיה דיגיטלית, שתמך בגוגל בנושא פרטיות המידע. "הם בעמדה מצוינת לקדם את האג’נדה שלהם, בתמיכה של הנשיא ושל הדמוקרטים בקונגרס".
אך הקשרים הפוליטיים הטריים של גוגל מגבירים את החשש מאחיזה כוללת שלה בשוק הפרסום המקוון. החברה יכולה להגן טוב יותר על מצבה לעומת המתחרות המרכזיות שלה, המנסות נואשות לפגוע בהשפעה הרבה של גוגל.
לפני כמה חודשים עמד משרד המשפטים האמריקאי על סף הגשת תביעה נגד גוגל על בסיס ניגוד אינטרסים. בצעד הרגולטורי הזה תמכו באופן משמעותי מיקרוסופט וחברות תקשורת גדולות אחרות, שרצו לחסום את השותפות מעוררת המחלוקת של גוגל עם יאהו בתחום הפרסום במנועי החיפוש. גוגל נטשה את העיסקה המתבשלת והעדיפה שלא להגיע לבית
כעת חוששות החברות המתחרות ממערכת היחסים הקרובה של גוגל עם ממשל אובמה. לדברי ביל וילן, עמית מחקר במוסד הובר של אוניברסיטת סטנפורד, "השאלה העולה מכל זה היא: האם גוגל תהפוך לעוד ישות עסקית העובדת לטובת וושינגטון, או שמא היא תשמור על ה-767 שלה, הטס קילומטרים רבים מעל הקלחת הפוליטית?",בכך שלח וילן עקיצה מרומזת למטוס הפרטי של מייסדי גוגל.
בגוגל טוענים כי הסיבה העיקרית לשיפור העמדות שלה בוושינגטון היא שהשקפת העולם של אובמה משקפת לחלוטין את סדר העדיפויות שלה: הוא קידם ניטרליות ברשת, האג'נדה הטכנולוגית שלו קוראת להרחבת הגישה לאינטרנט המהיר לאזורים הכפריים, והוא מינה לראשונה ראש מחלקת טכנולוגיה מטעם הממשלה. יתרה מזאת, שמו של שמידט אף עלה כמועמד לתפקיד, אבל הוא הבהיר כי הוא לא מעוניין בכך.
שמידט עצמו אינו מסתיר את שביעות רצונו מהממשל החדש, ובימים האחרונים הוא כבר הספיק לומר בראיון כי "הממשל ממוקד יותר על מדע וטכנולוגיה". "זה חיובי לכל הטכנולוגיות, במיוחד לגוגל".
כסמל למעמד החדש של החברה ערכה גוגל מסיבת השבעה נוצצת משלה בוושינגטון. האירוע כלל מפורסמים, בהם בן אפלק, ג'סיקה אלבה וגלן קלוז. אף שאובמה לא הופיע באירוע, המסיבה משכה גורמים פוליטיים רבי השפעה, כמו מנהל צוות המעבר של אובמה ג'ון פדסטה והסנטורים צ'רלס אי וג'ון קרי.
ממשל אובמה, מצדו, אימץ את המוצרים של גוגל כבר בקמפיין הבחירות - וכעת הוא מאמץ אותם גם כגוף שלטוני. המסר השבועי של אובמה לציבור מועלה דרך יו טיוב, וכשהצוות של אובמה עזב את משכנו אל הבית הלבן - הוא יצר חשבונות דואר אלקטרוני ב-Gmail, עד להפעלת הכתובות הממשלתיות החדשות שלהם.
בנובמבר 2007 חשף אובמה את "אג'נדת החדשנות" שלו במהלך ביקור בקמפוס של גוגל בעמק הסיליקון, ובפורום הכלכלי בפלורידה, שבועיים לפני הבחירות לנשיאות, שיבח אובמה את החברה כ"חדשנית מהמעלה הראשונה".
איתו על הבמה בפלורידה עמד שמידט, שתמך באובמה באופן ציבורי רק ימים מספר לפני כן (אז הוא הדגיש כי התמיכה שלו אישית וכי החברה נותרה ניטרלית). שמידט הופיע גם בתשדיר מידע בן 30 דקות למען אובמה, והוא מונה ליועץ כלכלי לוועדת המעבר לאחר הבחירות.
בעוד נציגי הבית הלבן לא הגיבו לבקשות לתגובה, הדף דובר גוגל בוושינגטון, אדם קובאצ'ביץ', את הטענות העולות מן הכתבה, וטען כי למרות התמיכה האישית של שמידט באובמה, לחברה יש אסטרטגיה דו מפלגתית.
"אנחנו יודעים כי הממשל הנכנס תומך בהרבה דברים שאנחנו אוהבים", לדבריו. "אבל אנחנו גם יודעים שאנחנו לא יכולים להביא דברים לידי ביצוע אלא אם יש לך מערכת יחסים עם שני הצדדים".
כך למשל, ועדת הפעולה הפוליטית של החברה נתנה 57% מתוך 264 אלף הדולרים שנתרמו במהלך הקמפיין של 2008 לדמוקרטים ו-43% לרפובליקנים. בנוסף, גוגל הפגינה נוכחות בכנסים של 2 המפלגות בקיץ האחרון.
אולם עובדי גוגל לא הותירו הרבה מקום לספק בדבר זהות המועמד שבו הם תומכים. הם תרמו 782,964 דולר לקמפיין של אובמה ו-20,800 דולר לקמפיין של ג'ון מקיין. הגוגלרים תרמו גם 166 אלף דולר להשבעה של אובמה.