איך ייתכן שאין מי שינווט את הרשות האחראית על הבטיחות בדרכים?
במקום למנות רמטכ"ל ראוי לרשות, מכנסים קבוצת אנשים חסרי ניסיון מקצועי רלוונטי כדי לאשר תוכנית, מבלי שאף אחד ידרוש לקבל אחריות לתוצאותיה
שר התחבורה והבטיחות בדרכים, ישראל כ"ץ, אחראי מתוקף תפקידו לבטיחות הדרכים, ממש באותו אופן ששר הביטחון אחראי לביטחון המדינה ואזרחיה. כ"ץ, שנכנס לתפקידו לפני פיטוריו המאולצים של דורי, וכחצי שנה לפני תום הקדנציה של מועצת הרשות, לא דאג מבעוד מועד למינוי מועצת מנהלים ומנכ"ל. כתוצאה מכך, פעלה הרשות ללא מועצה מנובמבר ועד לפני כחודש, והיא פועלת ללא מנכ"ל עד היום.
בינתיים, כמינוי זמני, מונה סמנכ"ל הכספים של הרשות כממלא מקום למנכ"ל, וזאת מבלי שיהיה לו ניסיון רלוונטי בבטיחות בדרכים, או רקע קודם שיאפשר לו לשאת על כתפיו מאבק בסדר גודל לאומי.
מועצת הרשות, כך קובע חוק הרשות הלאומית, צריכה לכלול 5 נציגים של משרדי ממשלה שניזונים מתקציב הרשות, וכדי לאזן אותם ולשמור על האינטרס הציבורי הרחב יותר - היא צריכה לכלול גם 10 נציגי ציבור. עד היום מונו למועצה רק 7 נציגי ציבור, ואף לא אחד מהם בעל רקע מקצועי שקשור לתחבורה ובטיחות בדרכים.
ערב פיזור המועצה הקודמת, היא פרסמה פנייה לאיתור מועמדים לתפקיד מנכ"ל לרשות, וזו הניבה כמה מאות פניות של אנשים שראו את עצמם ראויים
לתפקיד. אלא שהשר כ"ץ פסל את ההליך, בטענה שפיזור המועצה לא מאפשר לה לבחור מנכ"ל.
אפשר היה לצפות שהפעולה הראשונה שתבצע המועצה החדשה תהיה בחירתו של רמטכ"ל ראוי למאבק בתאונות הדרכים. אלא שיו"ר הרשות, אוריאל לין, לא סבור כך. לין השיב לנו ש"הנושא יטופל בהתאם לחוק, אולם הוא נמצא בעדיפות שנייה. העדיפות הראשונה העומדת לנגד עינינו היא גיבוש תוכנית לשדרוג הבטיחות לביצוע בשנת .2010 כאשר תסתיים עבודת הכנת התוכנית, נפעל בהתאם לחוק להוצאת מכרז למינוי מנכ"ל לרשות".
ובתרגום לעברית: "במקום למנות רמטכ"ל ראוי, אדם משכמו ומעלה שמסוגל להנהיג את הגוף החשוב ביותר בתחומו במדינה, תכונס קבוצת אנשים חסרי ניסיון מקצועי רלוונטי כדי לאשר תוכנית כלשהי, מבלי שאף אחד ידרוש לקבל אחריות לתוצאותיה". מקורות מקורבים מספרים, שביום חמישי השבוע אמורה המועצה לקבע את סמנכ"ל הכספים על כס המנכ"ל - דבר שמתיישב היטב עם תגובתו ההזויה של היו"ר.
מועצת המנהלים הקודמת של הרשות לא הקפידה לכתוב פרוטוקולים של ישיבותיה, משל מדובר במועצת סתרים שעוסקת בכישוף ולא בקבוצת האנשים שאחראית על חיינו בכבישים. אם נותר צדיק אחד בקרב חברי הרשות הנוכחית, אדם שלא מתבייש במעשיו וחותר באמת ובתמים לצמצום הקטל בכבישים, אפשר לצפות ממנו שיעמוד על כתיבת פרוטוקולים של דיוני המועצה ועל פרסומם ברבים. רק כך, אם בכלל, אפשר יהיה להפיג את החשש מפני מצב שבו מופקדת הבטיחות של כולנו בידי חבורת חסרי ניסיון שמנווטת רשות בלי ראש.