רק עוד ועדה אחת ודי: על ועדת ברנע לזירוז הבנייה
קשה לדמיין את הסוד הגדול שתחשוף ועדת ברנע על תפקודן של מוסדות התכנון. קידום רפורמה מרחיקת לכת ורק לאחר מכן מינוי ועדה ציבורית לבחינת תפקוד הוועדות - נראים כמו מהלך "פולישוקי" קלאסי
סימון מוסדות התכנון של משרד הפנים על ידי נתניהו כ"סבך הבירוקרטיה" והמסלול "עוקף הבירוקרטיה" שנתניהו מקדם מאירים שוב בזרקור לא מחמיא את תפקודו של שר הפנים אלי ישי כמי שאחראי על גופי התכנון ועל תהליכי אישור תוכניות הבינוי בישראל. וזה, ככל הנראה, העיתוי הנכון למנות ועדה ציבורית נוספת - הפעם "ועדת ברנע" בראשות פרופ' אמיר ברנע.
יש הטוענים כי הטלת מלוא האשמה בעיכוב תוכניות על כתפי הוועדות של משרד הפנים אינה במקומה, כי תמונת המצב בוועדות אינה כצעקתה וכי משרדי ממשלה רבים תורמים חלק נכבד ביצירת חסמים בתהליכי אישור תוכניות.
אך גם את חלקת האלוהים הקטנה של משרד הפנים לא השכיל ישי להפוך לגן עדן. תפקידי המפתח בשדרה הבכירה של גופי התכנון ומשרד הפנים נותרו בלתי מאוישים חודשים ארוכים, דבר שלא תרם ליעילות המערכת.
מדובר בתפקידים כמו מנהל מינהל התכנון, מנהל מחוז מרכז, מתכנן מחוז מרכז, מנהל אגף הביקורת שאחראי על פעילות רשויות ומנכ"ל
המשרד. היעדרם של בעלי תפקידים אלה גרם לעיכובים וגרר לא מעט ביקורות מצד גורמים בענף הנדל"ן. חלקם אוישו מאז, אולם בעיכוב משמעותי.
אם לא די בכך, מינוי הוועדה מתרחש בזמן שהרפורמה במוסדות התכנון, הידועה כ"רפורמת המרפסות" של נתניהו, נמצאת - לפחות מבחינה פורמלית - בהליכי חקיקה. התוכנית הבטיחה לחולל מהפך בתהליכי אישור תוכניות ולהתגבר על כל נקודות הכשל הקיימות כיום. היא קצבה לוחות זמנים קצרים לאישור תוכניות והרחיבה את הסמכויות של הוועדות המקומיות, בניגוד, אגב, לתוכנית ההאצה הנוכחית של נתניהו.
התוכנית, שזכתה לביקורות מקיר לקיר, צפויה לעבור מקצה שיפורים תוך תהליך דעיכה טבעי. נתניהו הבין שפתרון אמיתי לבירוקרטיה התכנונית כרוך בעצמו בלא מעט בירוקרטיה, והוא מנסה להוביל מסלול עוקף.
קשה לדמיין את הסוד הגדול שתחשוף ועדת ברנע על תפקודן של מוסדות התכנון. אבל סדר הדברים התמוה של קידום רפורמה מרחיקת לכת הלכה למעשה ורק לאחר מכן מינוי ועדה ציבורית לבחינת תפקוד הוועדות, צעדים שעלולים לעמוד בסתירה, נראה כמו מהלך "פולישוקי" קלאסי, שיאפשר לנו, כמו תמיד, להמשיך ולצעוד במקום.