בענף המזון חוששים: "הסרת המכסים על הייבוא תביא עלינו כליה"
פיני גורביץ', מנכ"ל חברת זנלכל: "אם נצטרך להתחרות עם מדינות כמו תאילנד, שהתעשייה בהן זוכה לסובסידיה - אין לנו שום סיכוי"
לדברי ריצ'י הנטר, מנהל העסקים של שופרסל, הסרת מכסי הייבוא היא בשורה של הוזלת מחירי המוצרים לצרכן. "כל הפחתת עלויות כתוצאה מהסרת מכס על מוצר מיובא תועבר במלואה לצרכנים", אמר הנטר.
זאב וורמברנד, מנכ"ל רבוע כחול, מסר כי "הטיפול במוצרי היסוד הוא איתות לשוק כי מדובר במוצרים שרכישתם מוזילה את סל הקניות. אמרנו גם בעבר שנהיה שותפים לכל מהלך כולל שהתוצאה שלו תהיה הורדת מחירים לצרכן".
אלא שבשונה מהקמעונאים, התעשיינים מתקשים לראות כיצד יתמודדו עם השינוי. לדברי פיני גורביץ', מנכ"ל חברת זנלכל, הסרת מכסי הייבוא תביא כליה על תעשיית המזון הישראלית, שתסגור מפעלים ותפטר עובדים.
"עיקר עלות המוצר הסופי מורכבת מעלות חומר הגלם, מהאנרגיה להפעלת הציוד הטכנולוגי, מהמיסוי ומעלות כוח האדם הכוללת מרכיבים סוציאליים. מדובר בגורמים שאין לתעשיין שליטה עליהם והם קיימים גם באירופה ובארה"ב. אם נצטרך להתחרות עם מדינות כמו תאילנד, שהתעשייה בהן זוכה לסובסידיה, שער
המטבע לא משתתף בשוק החופשי ואין תשלומי ארנונה או עלויות טיהור שפכים שבישראל מגיעים לסכומי עתק - אין לנו שום סיכוי".
גורביץ' מוסיף כי "מחיר קופסת שימורי תירס שיוצאת משער המפעל בתאילנד נמוך ממחיר אריזה ריקה בישראל, וכל מה שמגן עלינו הם מכסי הייבוא. אם מחר תיכנס תוצרת סינית ותאילנדית, כל אחד מהתעשיינים הישראלים יצטרך להחליט אם לסגור את המפעל או להפוך לייבואן ולמכור בישראל תוצרת מיובאת. ההשלכות על העובדים שיפוטרו ועל התעשייה הישראלית הן קשות". גורביץ' מציין כי "מי שירצה מוצר טוב ואיכותי יצטרך לשלם את אותו סכום שהוא משלם היום".
גם היבואנים עצמם, שעבורם הסרת המכסים היא הקלה משמעותית, מתקשים להעריך כי הצעד יביא בטווח הקצר לשינוי עבור הצרכנים. לדברי נני סיימן, יבואנית מוצרי גורמה לא מדובר בשינוי מיידי והראייה היא עבודת המטה שיעברו ההמלצות בטרם ייצאו לדרך. עם זאת הביעה סיימן הערכה לכך שהוועדה נתנה ביטוי לחשיבות הסרת מכשולים בירוקרטיים והליכי תקינה מסורבלים שעלותם מגולגלת לצרכן הסופי.
"הסרת המכסים חייבת להיות כרוכה בהסרת מחסומים בירוקרטיים המייקרים את המוצרים המיובאים", אומרת סיימן. "העברת כל מוצר במכון התקנים, אחסנה בנמלי הים, כשרויות ועוד תקנות ייחודיות לישראל מקשות על היבואנים ומתורגמות למחירו הסופי של המוצר".