טרכטנברג - היום שאחרי: "פיקוח מחירים בשוק הסולר ימנע כניסת שחקנים חדשים"
איריס שטרק, לשעבר יו"ר נמל אשדוד: "ההפרטה בנמלים תקועה כי אין למנהלים מנדט לנהל את העובדים וכלים לעשות זאת"
"פיקוח מחירים הוא כלי במסגרתו המדינה מכניסה את עצמה בנעלי מנהלי העסקים. הוא עלול להוביל לפגיעה באיכות, לשימוש לא יעיל במשאבים ולפגיעה בתחרות בשל הקטנת התמריץ לכניסת שחקנים חדשים לשוק", אומרת עו"ד ענת קליין, ראש תחום אנרגיה במשרד גרוס, קלינה נדלר, חודק, הלוי, גרינברג ושות".
קליין מציינת כי "מעורבות ממשלתית משנה באופן מלאכותי מחירי מוצרים ומובילה לעיוותים בשוק, המשמשים אחר כך נימוק להגברה נוספת של הרגולציה בשוק, כדי לתקן את המעוות.
"ההמלצה למפות אזורים גיאוגרפית ולחתוך מהם פעילות של חברות אינה מתקבלת על הדעת", אומר גורם בענף, "אי אפשר להגביל גדילה טבעית של חברות רק כי מחליטים".
עם זאת, בכל הנוגע לפישוט הליכי הרישוי ישנה הסכמה לגבי הבעייתיות של הנושא: "להקים תחנת דלק חדשה בישראל לוקח כ-7 שנים . צריך לעבור שורה ארוכה של גורמים. זהו בהחלט הליך אורך שכדאי לקצרו".
אין גמישות ניהולית
המלצת ועדת טרכטנברג להפרטת הנמלים אמנם ידועה וכבר התקבלה. בהמלצות הוועדה נכתב בין השאר כי נמלי הים בישראל הם מונופולים אזוריים המתאפיינים בתפוקות נמוכות ועלותן הישירה למשק נאמדת במאות מיליוני שקלים בשנה.
"הבעיה היא שההפרטה תקועה כי אין למנהלים
מנדט לנהל את העובדים", כך אומרת בשיחה עם עסקים רו"ח איריס שטרק, לשעבר יו"ר דירקטוריון נמל אשדוד וכיום שותפה מנהלת בחברת שטרק, "זה לא קרה כי אין בישראל גמישות ניהולית. אין כיום למנהלים בנמלים את המנדט לנהל, אין להם כלים אלמנטריים לעשות זאת".