הערב קיצוצים: בבית לסין מנסים להחזיק את הראש מעל המים
תיאטרון בית ליסין פותח את שנת 2012 בגירעון של מיליוני שקלים. רגע לפני שחצתה את הקו האדום הודיעה מנכ"לית בית ליסין ציפי פינס על שורת קיצוצים, ובהם ביטול פסטיבלים והפקות יקרות, עיכוב משכורות לשחקנים וצעדי התייעלות קשים שעתידים לבוא

ביום חמישי שעבר הודיעה פינס לעובדי התאטרון כי רק מחצית משכר פברואר תשולם להם. "בשל מצבו הקשה של התאטרון על ההנהלה לנקוט צעדים מיידיים על מנת לאפשר את המשך קיום הפעילות כסדרה," כתבה פינס במייל שנשלח לעובדים.
אמנם המחצית השנייה של השכר שולמה כעבור יומיים, לאחר שמשרד התרבות העביר לידי התאטרון מיליון שקל בנוסף לתמי'כתו הקבועה, אבל המשבר הכלכלי רחוק מלבוא על פתרונו. פינס הודיעה שרגע לפני שהיא חוצה את הקו האדום היא מפעילה תוכנית הבראה ומבטלת את פסטיבל המחזאות "פותחים במה" ואת הפקת הצעירים "פגישה מקרית," ואלה יחסכו לבית ליסין כמיליון שקל. בקנה ממתינים צעדי התייעלות נוספים לצד התמודדות עם כמה תחלואים שדבקו בתאטרון בדרך לצמיחה הגדולה.
בית ליסין צבר בשנים האחרונות גירעון של 6 מיליון שקל. תקציב התאטרון הוא 60 מיליון שקל, שמתוכם יותר מ80%- הם הכנסות עצמיות ומקורם של 11 מיליון שקל בתמיכות של עיריית תל-אביב ושל ממשרד התרבות: כ9- מיליון ממשרד התרבות ו3- מיליון מהעירייה. בהנהלת התאטרון טוענים כי היקף התמיכה לא מספק והוא הסיבה לגירעון.
הקאמרי כתאטרון עירוני נהנה מתקציב כפול, וגם הבימה כתאטרון הלאומי נהנה מתמיכה גבוהה יותר. ביום שני הקרוב אמורה ועדת התמיכות בעיריית תל-אביב לאשר את התקציב שיועבר לבית ליסין, אשר השנה יהיה אף נמוך יותר, אם כי באופן מינורי 300 - אלף שקל.
שחר בוצר, מנכ"ל איגוד השחקנים שח"ם, בטוח שתשלום מחצית השכר לשחקנים לא נועד להפעיל לחץ לצורך הגדלת התמיכה. "מבירורים שערכתי בעירייה ובמשרד התרבות עלה שכל הכסף שאמור היה להגיע לתאטרון התקבל," הוא אומר, "אם התאטרון בגירעון, צריך להבין מהו המקור לכך. לא נראה שהסיבה לחוסר היא סכום שהובטח ברשמיות ולא הועבר. אני לא יכול לומר שלשחקנים לא שולם שכר כדי להפעיל לחץ על ועדת התמיכות, אף שהיו בתחום הזה מקרים של שימוש בשיטה כזו."
"כשציפי פינס דיברה איתנו היא אמרה שהדבר נבע מקושי תזרימי. הבהרנו לה שזה לא מקובל עלינו ושאם היא זקוקה לעזרת השחקנים זו לא הדרך," ממשיך בוצר, "היא יכולה לפנות אלינו, לאיגוד, ואנחנו נגייס שחקנים למאבק כזה או אחר, הרי עשינו זאת פעמים רבות בעבר. אי אפשר להשתמש במשכורת של השחקנים כבת ערובה, יש מי שלא יכולים לשלם חשבונות אם לוקחים להם חצי מהשכר. אם יש בעיה תזרימית בתאטרון נסייע בכל דרך, אבל לא ייתכן שהמשכורת תתעכב. בתאטרון צריכים לפתור את הבעיות מבלי לפגוע בעובדים."
מרבית השחקנים
יו"ר שח"ם, השחקן דביר בנדק, סבור שהפתרון נעוץ בשיטת התמיכה ובהיקפה. "השיטה מקולקלת," אומר בנדק שנערך לעיכוב בשכר השחקנים גם בחודש הבא, "בבניית הקריטריונים לתמיכה עלפי מספר הרצות ותמהיל תוכן מאלץ מינהל התרבות את התאטראות להיות במרוץ למכירה, שלא מכניס יותר כסף, אלא מביא למכירת הצגות בפחות כסף.
"שיעור ההכנסות העצמיות של בית ליסין הוא יותר מ,80%- ואי אפשר לנהל ככה תאטרון. בטוקבקים נכתב שאם התאטרון לא מוכר, כדאי שיסגור את עצמו, אבל במצב כזה ייסגרו כל התאטראות בעולם. יש פה תאטראות שחיים על הכנסות, משום שיש נהירה גדולה מאוד מצד ועדי עובדים ומנויים רבים מכניסים כסף, אבל התאטרון חייב להתקדם ולהעלות עוד ועוד הפקות. כמו כן, מינהל התרבות מעביר את הכסף רטרואקטיבית. מה שצריך להשתנות הם הקריטריונים."
לא די שמעמד השחקנים לא זכה לטיפול בשנים שבית ליסין הפך לתאטרון השלישי בגודלו. בחודשים האחרונים דורש התאטרון, שעל-פי דוח פילת מוביל במכירת הצגות לתאטראות מסחריים, תוספת של כ3,000- שקל עבור כל הפקה שנמכרת. אחת הסיבות היא שהעובדים בצוות הטכני של התאטרון, שמקבלים עבור כל הפקה כ350- שקל בלבד, דרשו שכר גבוה יותר.
עובד צוות טכני בבית ליסין, שלא כמו בהבימה או בקאמרי, עושה כמעט הכל. בבית ליסין אין הפרדה בין תחומי האחריות, עוד סיבוך שנגרר מימיו הראשונים של התאטרון. נוסף על כך, השכר של הצוות הטכני זהה, בין שההצגה עולה בפריפריה הרחוקה ובין שהיא עולה במגרש הביתי בתל-אביב. לפני כחודשיים העביר התאטרון כחצי מיליון שקל לעובדים במסגרת המשא ומתן שאמור להתחדש בעוד כשבוע. בסך הכל דורשים העובדים השלמות שכר ושעות, הסדרה בתנאי עבודתם ומעבר להסכם קיבוצי. דרישות העובדים מוערכות ב3- מיליון שקל, ואותם התאטרון לא יצליח לשלם. את זה ייאלץ צוות המשא ומתן, שכולל 3 נציגים מהתאטרון ללא פינס עצמה, להסביר לעובדים.
"אחרי שהעובדים קיבלו את התוספת הם המשיכו במשא ומתן, וכרגע יש מחלוקת," מספר יו"ר האגף לאיגוד מקצועי במרחב תל-אביב בהסתדרות ציון אלגריסי. "העובדים הגישו טיוטה, וצוות המשא ומתן של התאטרון טען שהדרישות מוגזמות. מדובר בתנאים שהעובדים לא קיבלו במשך שנים, ואנחנו יודעים מה מצבו של התאטרון ושיש בעיה בכלל התאטראות."
"הצוות הטכני בבית ליסין מונה 36 איש, והם עובדים בתנאים טובים פחות ביחס לתאטראות האחרים," הוא מסביר, "הם כלבויניקים שמקבלים כסף לפי מספר ההצגות, גם אם הם נאלצים לנסוע 5 שעות לקריית שמונה. יותר משנה וחצי אנחנו מנסים להגיע להסכמות ומודעים לבעיות. בית ליסין התחיל באמת כתאטרון קטן, אבל היום הוא מתחרה גדול מאוד ומתפתח יפה. בגלל החיסכון בכוח אדם גדלו העלויות והתנאים נותרו בעינם. לעובדים אין שום הסכם או ביטחון כלכלי, עם כל הכבוד, לא כולם הם ששון גבאי או יונה אליאן. מנגד, אמרתי לעובדים 'אתם לא יכולים לדרוש עכשיו מה שלא דרשתם לפני 10 או 20 שנה."'
3 ימים אחרי שהשחקנים קיבלו את המחצית הנותרת משכרם העלה בית ליסין את הצגת הבכורה "היופי כן קובע" בבימויו של השחקן ליאור אשכנזי באולם בבית ציוני אמריקה. אולם הבית, שממוקם בפסאז' המוזנח והמצחין ברחוב דיזנגוף, לא ממש קורץ לקהל, שלא רוצה להיתקל במקבצי נדבות ובחנויות סקס.

בבית ליסין נאלצים להעלות הצגות באולמות קטנים יותר - בבית ציוני אמריקה שכולל כ500- מקומות ישיבה ובמוזאון ארץ ישראל שכולל כ700- מושבים. עיריית-תל אביב רכשה את קולנוע הוד ומתכננת שיפוץ לתאטרון בכ70- מיליון שקל, שבכ10- מיליון שקל מהם יישא התאטרון, ומכאן שאגודת ידידי התאטרון תיאלץ לגייס את הכסף. את תקציב השיפוץ טרם אישרה העירייה, והוא יכלול הקמת קומפלקס לתאטרון עם אולם נוסף בן כ400- מושבים.
ואולם, עד שבבית לסין יחנכו את הקומפלקס החדש והמטופח נאלץ התאטרון לשלם דמי שכירות גבוהים עבור האולמות החלופיים - כ8,000- שקל לערב. השכירות והשינוע יחד עולים לתאטרון 2.5 מיליון שקל בשנה. "בעיית האולמות בעוכריו," אומרת אשת תאטרון, "איש לא רוצה להגיע לאולם בדיזנגוף, שממש מסריח."
האולם החדש יחסוך לפינס לא מעט כסף וכאבי ראש, אך בינתיים היא נאלצת להמשיך לדאוג לעצמה ולהעלות את ההצגות באולמות חלופיים. לבית ליסין, כמו לתאטרון גשר, אין ממש אבא ואמא לפנות אליהם בעתות מצוקה, אולם בנובמבר הציל מפעל הפיס את גשר והעביר לו בצעד יוצא דופן 7 מיליון שקל.
עם תדמית של תאטרון מצליח, יותר מ1,500- הרצות בשנה והצהרות על הצלחה למרות הכל - פינס יודעת שהיא לא ממש יכולה לסמוך על המזל.
מתאטרון בית ליסין נמסר בתגובה: "למרות הצלחתו הגדולה תאטרון בית ליסין מתמודד עם מצב כלכלי קשה. הצעדים הראשונים שננקטו להקטנת הגירעון הם דחיית פסטיבל 'פותחים במה' ופסטיבל בית ליסין למחזאות ישראלית וביטול הפקות עתידיות יקרות. למרות גודלו הקצבתו הציבורית של בית ליסין נמוכה משמעותית משל התאטראות הרפרטואריים האחרים. מדובר בצעדים ראשונים, ובהמשך ייאלץ התאטרון לנקוט צעדים כואבים נוספים."
ממשרד התרבות נמסר כי בית ליסין קיבל את החלק היחסי בתמיכה שמעניק המשרד. כמו כן נאמר כי הועברה לתאטרון מקדמה של 20% בינואר, בוצע החזר תשלום עבור אזרחים ותיקים ואושרה העברה של מיליון שקל נוספים.