כיצד ניישם את הרפורמה בשירות הציבורי
רפורמה בשירות הציבורי לא תועיל לציבור אם המדינה לא תשתף פעולה עם כלל המוסדות, עם השלטון המקומי ועם המגזר השלישי
עם זאת, יש לזכור כי אחד הכשלים הבולטים שוועדת טרכטנברג הצביעה עליהם, ובצדק, הוא היעדר ראייה רוחבית ושיתופי פעולה רוחביים. על רקע זה נראה כי לרפורמה המתייחסת רק לעבודת הממשלה ולשירות המדינה עצמו, מקיפה ויסודית ככל שתהיה, יהיו תוצאות חלקיות בלבד, בעיקר מנקודת ראותו של האזרח מקבל השירות.
כדי שאוכלוסיית הקצה תיהנה מפירות הרפורמה, והרי לכך הרפורמה צריכה להוביל, מתבקשים קשרי גומלין ושיתופי פעולה מלאים ואפקטיביים בין השלטון המרכזי לבין השלטון המקומי, המוסדות הציבור והמגזר השלישי בשלבי קביעת המדיניות, קבלת ההחלטות והביצוע השוטף. לכן הרפורמה חייבת להתייחס למגזר הציבורי כולו ולא רק למשרדי הממשלה. לכן גם הקמת מטה כללי קבוע לשירות הציבורי כולו, כפי שהציעה עמותת הסגל הבכיר בשירות הציבורי, היא הכרח המציאות. מאותה סיבה גם חקיקת חוק יסוד השירות הציבורי שהוצעה חיונית ודחופה.
נכון ציין לאחרונה נציב שירות המדינה כי "חשוב שהוועדה תביא לשינוי אמיתי בשירות המדינה, גם אם הוא ייערך בשלבים" ; אך הבעיה ביישום תנבע לא רק מאילוצים משפטיים, אילוצים של יחסי עבודה ואילוצי תקציב, כפי שהנציב צופה, אלא גם מאותה איראייה רוחבית המכילה את כל השירות הציבורי, שעליה כאמור הצביעה ועדת טרכטנברג.
הרבה כשלים, מחדלים ומחאות היו נחסכים אילו הממשלה וגופי המטה המרכזיים, ובראשם נציבות שירות המדינה, היו מתייחסים בעשור האחרון ובזמן אמת לרחשי לב הציבור, לניירות עמדה והצעות שהגישו גופים ואישי ציבור בולטים שאינם בעלי עניין ולהמלצות של ועדות שהממשלה עצמה מינתה (החל בוועדת קוברסקי, שחלק נכבד מהמלצותיה עדיין לא נס ליחן, וכלה בוועדה הציבורית "ישראל 2028" בראשות אלי הורביץ ודוד ברודט).
כך למשל, אילו היו מאמצים את ההצעות המפורטות של עמותת הסגל הבכיר בדבר הצורך בחיזוק הביקורת הפנימית במשרדי הממשלה היו נחסכים גם כמה מהדוחות החמורים של מבקר המדינה, שחשפו ליקויים ותופעות פסולות בשירות המדינה.
יש לקוות שמובילי הרפורמה, במהלך דיוני הוועדה ובגיבוש המלצותיה, יקדישו תשומת לב ראויה לאותן הצעות והמלצות. יש לקוות גם כי ישכילו להסתייע בוותיקי השירות הציבורי - עתירי ניסיון, ידע, כישורי ניהול והישגים - שיתרונם הייחודי הוא בהיותם נטולי מניעים זרים ובעלי ראייה כוללת ונקודת מבט ייחודית בפרספקטיבה של זמן. תרומתם של אלה להחלטות הוועדה עשויה להיות משמעותית.
לאור ניסיון העבר עולים כבר בשלב זה פקפוקים וספקנות בדבר הסיכוי ליישם החלטות הוועדה לרפורמה ולממש את המלצותיה. לכן חשוב מאוד שהוועדה לא די שתחתור לפישוט הליכים, להתייעלות, להשבחת ההון האנושי ולהעצמת הסגל הבכיר, אלא שעוד לפני סיום עבודתה תיתן את הדעת על דרכים ועל אמצעים שיבטיחו את מימוש הרפורמה שתוצע, כדי שמקרה דוח קוברסקי, שזכה בצדק לשבחים רבים ומעלה אבק זה שנות דור, לא יחזור על עצמו.
הכותב הוא יו"ר עמותת הסגל הבכיר בשירות הציבורי