מדד צוקרברג: מה צופן העתיד למניית פייסבוק

הניתוחים הרבים ליום הראשון של מניית פייסבוק שווים כקליפת השום. ההצלחה תלויה בעיקר ב-900 מיליון המשתמשים

לילך סיגן | 21/5/2012 14:10 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר RSS
ב בוע שעבר כתב חבר שלי סטטוס בפייסבוק: "מעניין שאנשים משתמשים בפייסבוק כדי לבקר את הקפיטליזם, בעוד שבלי הקפיטליזם לא היה דבר כזה פייסבוק". הוא קיבל די הרבה לייקים, וזכה להיות אחד ממיליארדי האייטמים שנכתבו על ההנפקה של פייסבוק לפני, אחרי ותוך כדי.

אייטם אחר שנתקלתי בו, מקצועי יותר, טען שהבאזז ההיסטרי סביב ההנפקה גרם למורגן סטנלי לשיקול כלכלי מוטעה: הוא העלה את מחיר המניה באופן מוגזם, ובסופו של דבר נאלץ לקנות בעצמו מניות בסכום מטורף כדי להגן על המחיר הגבוה שקבע. אבל נדמה שאחרי יום מסחר אחד אנחנו לא יודעים הרבה יותר ממה שידענו קודם, והניסיונות לחרוץ את דין ההנפקה עכשיו הם אבסורדיים בערך כמו הסטטוס של החבר שלי. בינתיים הוויכוח על עתידה של פייסבוק הוא לגיטימי ואמיתי: העבר של הרשת החברתית הענקית ברור וידוע לכולם, אבל דווקא בגלל העובדות התקדימיות שפייסבוק קבעה בשטח אין לדעת מה צופן לה העתיד. והעתיד? הוא תלוי בעיקר במשתמשים.
 
אירוע הנפקת פייסבוק בנאסד
אירוע הנפקת פייסבוק בנאסד"ק. העתיד תלוי במשתמשים צילום: אי-פי-איי
את חותמה על ההיסטוריה של העולם פייסבוק כבר הטביעה, ומן הסתם כשצוקרברג היה עוד סטודנט מתוסכל הוא לא חלם שההמצאה שלו תעמוד בבסיס ההפיכות בעולם הערבי. כך גם לא התכוונו בעליה להשלכות שיהיו להנפקה. אחת הידיעות, למשל, בישרה שבעמק הסיליקון נערכים עכשיו לגל גירושים של "המתעשרים החדשים" מההנפקה. מתברר שלהתעשרות פתאומית יש כל מיני השלכות שאנחנו לא מביאים בחשבון: ביטחון פיננסי שעושה את הפרידה לקלה יותר, התעוררות ההרגשה המנומנמת שהקשר אינו מספק או סתם תחושה של אדם שפתאום מגיע לו הכל ובן הזוג החצוף שלו פשוט מסרב להבין את זה.

זה מה שיפה בהנפקה של פייסבוק - כל אחד רואה בה את מה שהוא רוצה, כמו שכל משתמש מצליח לראות ברשת החברתית הזאת את מה שהוא רוצה, גם אם זה לא ממש קשור למציאות או לכוונה ההתחלתית של המשורר. מספר הדעות לגבי ההנפקה רב כמעט כמו מספר המשתמשים. 900 מיליון בני אדם ברחבי העולם - שעתידה של הרשת תלוי בהם, ולא במספרים ובתאוריות פיננסיות.

מצד אחד, חלקם התעייפו קצת מהשימוש האינטנסיבי. מחקרים מראים שמשתמשים רבים עדיין מתווספים, אבל שהוותיקים מבלים ברשת פחות שעות יחסית לפעם. מצד אחר, חלק מהמשתמשים רק התמכרו יותר, ובשנה האחרונה הפך פייסבוק לאמצעי תקשורת במובן המסורתי של המילה.

פעם הוא רק נתן הזדמנות לכל גולש להביע את דעתו כאילו היה עיתונאי. היום, בין אמצעי התקשורת הגדולים שמשתמשים בפייסבוק כדי להעביר את החדשות שלהם לבין ה"עיתונאים" הגולשים, רבים צורכים חדשות דרך הרשת החברתית במקום דרך אתרי החדשות המסורתיים, או מגיעים לאתרי החדשות דרך לינקים בפייסבוק במקום דרך גוגל. הם מקבלים ערך מוסף: גם חדשות שצצות להם בפיד בזמן אמת ומעדכנות אותם במה שקרה, וגם באופן מיידי - הם יודעים מה חבריהם חושבים על זה.
אז איך נוכל לדעת אם פייסבוק

תמשיך לרתק אליה מסות אדירות של אנושות? האם בעוד 3 שנים עוד נעשה לייק זה לזה או שנמצא פטנט אחר? בתשובה לשאלה הזאת טמונה גם התשובה לגבי מחיר ההנפקה, ואם הוא היה מוגזם או ריאלי. ומה התשובה? התשובה היא שאין דרך אמיתית לדעת. זה תלוי ברמת היצירתיות והחדשנות של פייסבוק, וגם של אחרים שיושבים עכשיו בגראז' וממציאים, אולי, את הדבר הבא שישנה את העולם - וגם אותנו. ומה לגבי מי שאומר שהוא יכול לנבא? בגדול יש שתי אפשרויות: או שיש לו כוחות-על או שהוא משקר.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

עוד ב''דעות''

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים