ההימור הסלולרי של צוקרברג
בעוד פייסבוק ממשיכה לצלול בנאסד"ק, מתעוררות דאגות גם לגבי התנהלותה במיזם הפייספון, שבינתיים אינו מניב תוצאות
והנה, חרף הכשלון, פייסבוק ממשיכה לפזר סימנים מדאיגים לגבי התנהלותה העסקית. הפעם מדובר בפייספון - היוזמה לטלפון חכם של פייסבוק. להצלחה של צעד כזה שני פנים: הטכני והשיווקי. הבאזז סביב כניסתה האפשרית של פייסבוק לתחום החומרה לצורך השקת סמארטפון משלה התחיל כבר לפני כשנתיים.
מאז הספקנו לשמוע על גניזת התוכנית המקורית ועל שפייסבוק תכננה להשיק טלפון בשם "באפי" עם HTC. כל זה לא קרה - אך הבאזז שוב כאן, והפעם הוא נראה רציני מתמיד. לפי פרסומים, פייסבוק שכרה באחרונה 6 מהנדסים בוגרי אפל, שהתנסו בפיתוח האייפון והאייפד, וצוקרברג עצמו צוטט כאומר שאם פייסבוק לא תכנס לתחום היא תהפוך בהדרגה לעוד אפליקציה ותו לא.
מיד נשאלת השאלה אם העובדה שמדובר במותג ענק יכולה להועיל להוצאה לפועל של פרויקט כה שאפתני. טרם הושק סמארטפון שכל כולו סביב פייסבוק, עם כפתור פייסבוק מובנה ועמוד בית שמרכז עדכונים רבים ממה שאנחנו רגילים. ואולם, פייסבוק תשגה מרה אם תחליט להיכנס לבדה לעולם הטלפונים החכמים. פיתוח חומרה מחייב בניית מומחיות לאורך זמן, וככזה, הוא זר לעולמה של פייסבוק. לחברה אין אפילו חטיבת חומרה.
בפני פייסבוק סלולה הדרך לממש את ההון שגייסה כדי להקים חטיבה חדשה לחומרה ולצלול לנבכי הסמארטפונים. הסיכון הוא עצום ופוטנציאל הכישלון גדול. על כן טוב תעשה אם תנתב את תשוקתה לסמארטפונים לכיוון רכישות של חברות קיימות בתחום, כמו INQ או HTC.
ההחלטה היא בידי צוקרברג: להתחרות בתחומים שהסיכון בהם גדול מהסיכוי, או לבסס את פייסבוק כמומחית עולמית בתוכנה תוך השקעה מושכלת בחדירה לתחום החומרה באמצעות חבירה לשח קנים מוכרים בשוק. המשקיעים בפייסבוק, זאת כדאי לזכור, עלולים לא לגלות סבלנות לנוכח כישלון נוסף.
הכותבת היא מנכ"ל חברת המדיה DIBOOR