תעריפי הדלק: ירידה לצורך עלייה
מחירי הנפט העולמי יורדים, אבל מחירי הדלק בישראל נותרים גבוהים במיוחד. לאור מצב השקל הם גם יישארו כאלה

תור בתחנת דלק. קשה יהיה לממשלה להמשיך ולהוריד את המחיר צילום: אדי ישראל
כל גורמי התמחור עלו. אמנם חלק הארי של המחיר, שהוא מחיר הנפט הגולמי, חווה ירידות ועשוי להמשיך במגמת ירידה, אך בממשלה יתקשו מאוד להוריד את מחירי הדלק מעבר לרמה הנוכחית של 7.4 שקלים לליטר. ארגון הOECD שישראל כה רצתה להשתייך אליו המליץ לממשלה בחודש האחרון לשקול מחדש העלאה של מס הבלו ושל שיעור המע"מ. העלאות אלו ישפיעו מיד על מחיר הנפט, בצורה שלא בטוח שתתקבל בשלוות נפש בקרב הציבור בישראל, שרק מחכה לטריגר כדי לצאת לרחובות.
אז איזה פתרון יצירתי אפשרי? בבנק ישראל מחזיקים ברזרבות עצומות של יותר מ-70 מיליארד דולר. לקיחה של מעט מרזרבות אלו לטובת רכישת נפט תסייע לממשלת ישראל להוריד מעט את שיעורי המס ולהקל על האזרח. ריאלי? לא אם זה תלוי במקבלי ההחלטות במשרד האוצר.
מהשוואה עולמית עולה כי באירופה מחירי הדלק כבר חוצים את רמת 9 שקלים, אך אמירה זו מעט מנותקת מההקשר כיוון שאינה כוללת התייחסות לשכר הממוצע. עם זאת, גם כאן מבדיקה מדוקדקת עולה כי בחלק מהמדינות השכר הממוצע נמוך מבישראל )לדוגמה באיטליה, ביוון ובפורטוגל(. הנקודה הבעייתית ביותר היא שכוח הקנייה של אזרחי ישראל פחת במידה ניכרת. מבחינה של הנתונים היבשים ושל שיעורי האינפלציה עולה כי ייתכן שלראשונה זה זמן רב למשרד האוצר אין הרבה מקום להוריד את מחירי הדלק. אמנם הרמה הנוכחית של הנפט נמוכה מאוד ועל הנייר מצדיקה מחיר דלק נמוך - אך שער השקל המשתולל הוא זה שמונע הקלה על הכיס שלנו.
הכותב הוא מומחה בחברת למבקס