לקראת ההפרטה: משרד האוצר רוקן את קופת המזומנים של נמל אילת
רשות החברות החליטה למשוך דיווידנד של 70 מיליון שקל מרווחי הנמל. הצעד הרתיע את המתמודדות במכרז משום שתכננו למנף את העיסקה באמצעות קופת המזומנים: כיל נותרה המתמודדת היחידה

נמל אילת. רק קבוצה אחת מתמודדת במכרז ההפרטה צילום: יהודה בן יתח
בקופת הנמל הצטברו 115 מיליון שקל: 100 מיליון שקל הם רווחים משנים קודמות ו-15 מיליון שקל הם רווחים בגין 2011. כך תרוקן למעשה הרשות את קופת המזומנים של הנמל לקראת הפרטתו.
השיפוץ יתבצע באמצעות חברת נמלי ישראל (חנ"י) וייכלל בחשבון ביצוע ההפרטה. על-פי הערכות, המהלך הפיננסי הזה הרתיע את המשקיעים הפוטנציאלים שתכננו למנף את העיסקה באמצעות המזומנים שבקופה, שכן על כך הסתכמו בכל תהליכי ההפרטה הקודמים.
באוצר הדגישו בימים האחרונים שהפרטת הנמל לא כללה את קופת המזומנים, אלא רק את הפעילות העסקית. הנהלת האוצר, בראשות המנכ"ל דורון כהן, נציגי רשות החברות הממשלתיות והחשב הכללי, תתכנס היום כדי להחליט על עתיד המכרז, לאחר שברשימת המתמודדים נותרה קבוצה אחת בלבד - כיל שבשליטת עידן עופר.
3 הקבוצות שפרשו מהמכרז טענו שקביעת מחיר מינימום של 100 מיליון שקל היא מוטעית והיה צריך לבצעו ללא תנאי זה. באוצר שוקלים הגמשה נוספת בתנאי המכרז כדי להחזיר את הקבוצות.
ייתכן שבמסגרת זאת תידחה סגירת המכרז בשבוע. המכרז היה אמור להיסגר מחרתיים. מועמדות כיל עלולה להיפסל בשל הכללים החדשים של חוק הריכוזיות, המביאים בחשבון את הפעילויות האחרות של הקבוצות המתמודדות.
מבוי סתום
החברות שפרשו מהמכרז הן גולד בונד שבשליטת שלמה שמלצר ושלומי פוגל, גדות מיכליות שבשליטת יוסי מימן ופפו ספנות של האחים נקש. חברות אלה לא הגישו את הערבות השנייה במכרז, ובכך פרשו מהמרוץ.
בתוך כך, ל-nrg עסקים נודע כי כיל מתכננת להשקיע 100 מיליון דולר במסוף התפזורת בנמל. מסוף זה, הממוקם בחלקו הדרומי של הנמל, משמש להעמסת סחורות בתפזורת, וכיל מוגדרת כלקוח המרכזי בו, שכן הוא משמש אותה לייצוג אשלג ופוספטים
בהיקף 3 מיליון טונות בבשנה.
על-פי תוכניותיה של כיל, ההשקעה הראשונית במסוף תהיה 45 מיליון דולר, ולאחר מכן תשקיע עוד 50 מיליון דולר לצורך הגדלת היכולות הלוגיסטיות שלו - בעיקר הארכתו - והתאמתו לצורכי הייצוא של החברה למזרח הרחוק.
התכנון המקורי של המדינה, על רקע היות כיל המשתמשת העיקרית, היה להחריג את המסוף ממכרז הפרטת הנמל, אך בהמשך הוחלט להכלילו במכרז בשל התנגדות לקיומם של שני מפעילים בנמל.