נהנים מפייסבוק? נעבור לפרסומות

למרות שנה לא קלה ושפל במניות החברה, פייסבוק נכנסת ל-2013 עם לא מעט הישגים ובעיקר עם התמקדות ביצירת הכנסות מפרסומות ומקישורים ממומנים

איתמר ברתור | 4/1/2013 12:43 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר RSS
שנת 2012 לא הייתה קלה למארק צוקרברג. ההנפקה הבעייתית שלה גררה שלל תביעות שהפכו את החיים שלו להרבה יותר חשופים ומורכבים.
מארק צוקרברג
מארק צוקרברג בלומברג
האווירה השלילית נגד הרשת החברתית רשמה שיאים חדשים כשג'נרל מוטורס הודיעה על ביטול הפרסומות שלה בפייסבוק. את עיקר האש חטף הגאון השחצן היהודי שהקריאות להדחתו מתפקיד המנכ"ל גברו. הופעתו של צוקרברג לבוש בקפוצ'ון בפני באי כנס המשקיעים לא תרמה, בלשון המעטה, ליחסיו עם וול סטריט. כל זה הוביל לשפל של המנייה שצנחה עד לכ-19 דולר באוקטובר.

אבל היו השנה גם התפתחויות חיוביות לחברה שחצתה את רף מיליארד המשתמשים והובילה צמיחה מטאורית מחוץ לאירופה ולארה"ב. פייסבוק טאטאה לחלוטין את הרשת החברתית orkut של גוגל מברזיל, והכפילה את מספר המשתמשים במדינה ליותר מ-60 מיליון. בהודו זינקה הרשת ב-60% למספר דומה וגם ביפן (225%) ודרום קוריאה (125%) נרשמו עליות מרשימות. גידול מעמד הביניים במדינות המתפתחות הכריעה בדילמה של כדאיות ההשקעה במדינות כמו הודו, בהן עלויות האחסון גבוהות במיוחד.
אמון המשקיעים גבר

מניית פייסבוק זינקה בחודשיים האחרונים ב-50% והיא נכנסת ל-2013 במגמה שורית. מה השתנה ולאן מועדות פני החברה ב-2013?

העין הציבורית והמשקיעים הנושפים בעורפו מכריחים את צוקרברג, שעומד כעת בראש חברה ציבורית, להתנהלות עסקית מפוכחת ונטולת הגחמות שאפיינו אותו עד כה. עדות ראשונה לכך ראינו במהפכה שענקית האינטרנט עוברת לאחרונה, שעיקרה מיקוד ביצירת הכנסות מפעילותה.
פייסבוק שינתה את ה-newsfeed כך שיכלול סיפור ממומן (פרסומת) בולט בראשיתו. היא גם הכניסה פרסומות בצורה אגרסיבית לאפליקציית הסלולר ובסה"כ מייצרת כ-4 מיליון דולר הכנסות ליום מפרסומות ב newsfeed, מרביתן ממשתמשי הסלולר.

פייסבוק השיקה גם ה-Exchange - פלטפורמה למכרז לפרסומות בזמן אמת, והחזירה את אפשרות ה"מתנות". שלא כמו בעבר, כעת ניתן גם לקנות ולהעניק מתנות מוחשיות באמצעותה, ולא רק דיגיטליות. הרשת החברתית החלה לאפשר גם קידום פוסטים בתשלום

וכן סיפורים ממומנים בדמות הצעות לקופונים. היא אפילו מאפשרת תוצאות חיפוש ממומנות בחיפוש הפנימי והחלה במכירת מודעות פרימיום במסך היציאה מהאתר.

במקביל, גבר אמון המשקיעים בכך שצוקרברג נכנס במלוא הקיטור לתחום המובייל - התחום המתפתח ביותר שצפוי להמשיך ולגדול משמעותית ב-2013.

צעדי פייסבוק להגדלת ההכנסות גרמו לתרעומת בקרב משתמשיה. ההצפה בפרסומות ושינוי אלגוריתם ההופעה ב-newsfeed פוגעים בחוויית המשתמש שהתרגל לראות בפייסבוק מקום למציאת סיפורים מעניינים, ולא כאמצעי להפצצה בפרסומות - אשר המיקוד למשתמש של חלקן רחוק מלפגוע במטרה. פייסבוק מהלכת על חבל דק אך האם באמת המשתמשים יברחו? כנראה שלא במהרה.

כולנו שבויים ומושקעים עמוק מדי בפייסבוק מכדי שבאמת נבצע נטישה. אם פייסבוק תדע לאזן בין המשך הגדלת ההכנסות לחוויית משתמש סבירה, 2013 צפויה להיות הרבה יותר טובה עבורה ועבור המשקיעים בה.

היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של מעריב
כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

איתמר ברתור

צילום: ראובן קסטרו

עיתונאי, חובב טבע, מוזיקת עולם ו-NBA. מאמין שאין חומר בלי רוח. וגם ההיפך

לכל הטורים של איתמר ברתור
קבלו עיתון מעריב למשך שבועיים מתנה

עוד ב''איתמר ברתור''

כותרות קודמות
כותרות נוספות

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים