מישהו לדווש איתו: ילדים ואופניים - המדריך המלא
כיום רוב הילדים מעדיפים לשחק באנגרי בירדס מאשר לרכוב על אופניים. כך תשכנעו אותם לעשות את הדבר הנכון
המתבגרים של היום לא בדיוק מבינים במה מדובר. סיבובי אופניים בשכונה? טיולי רכיבה עם חברים? פחחחחחח. העולם הווירטואלי מכיסא המחשב נוח הרבה יותר. כשצריך להגיע לאנשהו, יש צוות של שני נהגים פרטיים, והעיניים ממילא נשואות כבר אל רישיון הנהיגה.
למה הילדים של היום לא רוכבים על אופניים? למירי יבין, יועצת בתחום הכושר והבריאות באוניברסיטת חיפה ומנהלת המרכז הרב-תחומי לפעילות גופנית, לבריאות ולאיכות חיים, אין ספק מי אשם בסרבנות הרכיבה על אופניים של הילדים: "הדמויות המשמעותיות עבור הילד, גם בתחום הזה, הם ההורים," היא אומרת. "להרגלי הפעילות הגופנית של ההורים יש השפעה מכרעת על הילדים. דווקא מכיוון שהדור הנוכחי אינו נוטה להגיח מהבית שלא לצורך חשוב, לדבריה, להקנות הרגלים ספורטיביים כבר מגיל צעיר.
"רוב המחקרים שמדברים על אורח חיים בריא מדגישים את החשיבות של פעילות גופנית סדירה כחלק מסדר היום," היא אומרת. "ילד שמסגל הרגלים נכונים, מבטיח את הבריאות שלו לעתיד. רכיבה על אופניים היא ספורט שעובד על קואורדינציה, על הסתגלות למאמץ ועל חיזוק שרירי הרגליים והיציבה. היא מאפשרת לילד להתמודד עם אתגרים, להוביל ולשלוט, ומביאה לעלייה בדימוי העצמי, בתחושת המסוגלות וביכולת לקבל החלטות, והיא כמובן גם מאוד מהנה."
לילדים שצריכים להפחית במשקל - הדיווש מתגלה כבעל ערך רב: "ילד עם עודף משקל יעדיף ספורט מהנה וידידותי. ללכת זה קשה, ולשבת על האופניים ולדווש נתפש כקל יותר, למרות שיש כאן מאמץ לא מבוטל. בשעה של רכיבה אפשר לשרוף 500-700 קלוריות, תלוי בגיל ובכושר. אפשר גם להגדיל את רמת המאמץ באמצעות ההילוכים, או לרכוב בתוואי עם עליות."

מאיזה גיל מתחילים לרכוב? לדברי מדריך רכיבת האופניים יוסי קט, אפשר לתת לילד החל מגיל שנתיים וחצי לרכוב על תלת-אופן. חשוב לוודא שהוא מדווש ומביט קדימה. לדבריו, גם אופניים ללא דוושות, הנותנים תחושת ביטחון, מתאימים לשלב הראשון.
בשלב הבא אפשר לרכוש אופניים דו-גלגליים, המצוידים בגלגלי עזר. ילדים מתחת לגיל שש, הוא אומר, יכולים אמנם להתאים מוטורית לרכיבה, אך מתקשים להתמקד בכיוון הנסיעה ודעתם מוסחת בקלות, ולכן גלגלי העזר נחוצים.ניתן להסיר אותם כשהילד מראה שליטה באופניים ותוך הדגשת חשיבות הדיווש המתמיד והמבט קדימה.
המקום הטוב ביותר, לדברי קט, להתחיל בו את האימון הוא מגרש אספלט גדול. אחרי שירכוש הילד ביטחון, ניתן להמשיך להתאמן איתו במסלולי רכיבה, תוך התחשבות בחשש הראשוני מרכיבה על שביל צר מדי.
בעוד שמרבית
קט, מהחלוצים בתחום, פיתח שיטה שבה המורה גולש על רולרבליידס לצד הרוכב, נוגע ומחזיק כשצריך, ובעיקר משרה ביטחון. קט, שמדריך גם ילדים עם מוגבלויות מוטוריות, מציין שהלימוד נעשה כשהתלמיד משנה את החשיבה. "כשהוא מסתכל קדימה ומתנתק מהפחד ומבין ששיווי המשקל שלו תלוי בכידון, הוא לומד לרכוב."

חברת "בייק גייד" עוסקת גם היא בהדרכת רכיבת אופניים ומקיימת חוגי רכיבה לילדים החל בגיל שש לשיפור הכושר והמיומנות. לדברי בועז קליין, מאמן אופניים ומבעלי החברה, לימוד הרכיבה עצמו נעשה באחד על אחד, החוגים נערכים בקבוצות על פי גיל וניסיון ויש גם קבוצה תחרותית.
"ילדים שמגיעים אלינו ללא ידע ברכיבה סובלים הרבה פעמים ממשקעים עקב ניסיונות כושלים ללמוד, והדרכת אנשים לא מיומנים. התפקיד שלנו הוא להוציא את הפחד ולהראות שזה אפשרי. אנחנו מלמדים בלי גלגלי עזר, נותנים לילד להתנסות, מנסים להבין איפה הקושי ושם מטפלים. מניסיוננו, אם נותנים לילד פלטפורמה, הוא יהיה מוכן להתנסות, וברגע שנופל האסימון, הדרך פתוחה. לאחר מכן אפשר להצטרף לחוגים שלנו, שמטרתם לשפר את מיומנויות הרכיבה, להעלות את רמת הכושר ולתת לילדים מסגרת ספורטיבית לרכיבה. אנחנו יוצאים ביחד לשבילים ביערות ולאתרי רכיבה, והפעילות, מעבר לכל, מאוד כיפית וחווייתית."
לדברי מירי יבין, לפחות בתחילת הדרך הרכיבה חייבת להיות חלק מפעילות משפחתית. "תרבות האופניים התפתחה מאוד בשנים האחרונות ואפשר למצוא שבילי רכיבה בעיר, בפארקים ובאתרי טבע. רכיבה משפחתית היא גם מתן דוגמה לילדים וגם כלי לעבוד על הקשר בין הורים לילדים. בשבילנו, ההורים, אופניים הם חיבור לילדות, וזו הזדמנות להעביר את החוויה ואת ההתלהבות לדור הבא. אפשר לצאת לטיולי רכיבה, לקחת את האופניים לחופשה בצימר, לפיקניק ולכל מקום. אפשר גם לשלב את האופניים בחיי היומיום, ככלי רכב, כשהולכים עם הילד למכולת או להביא את האח הקטן מהגן."
האם זה בטיחותי לרכוב יחד?
"היום יש לא מעט פתרונות חכמים לרכיבה משותפת," אומרת יבין. "רוב יצרניות האופניים משקיעות מאמץ בהפיכת האופניים לידידותיים למשפחה, שמאפשרים רכיבה משותפת, גם עם ילדים שלא רוכבים בעצמם. יש מושבים לפעוטות, מוטות שמחברים את אופני ההורה לילד, אופניים כפולים ונגררים למיניהם.
"אנשים רוכבים על אופניים עם ילדים קטנים בביטחון גם באמצע תל אביב. זה תחליף זול ואקולוגי. בתל אביב פועל היום פרויקט להשכרת אופניים לרכיבה בעיר, ולדעתי צריך להרחיב אותו לאופניים לכל המשפחה. כמובן שחשוב להקפיד על נושא הבטיחות. קסדה היא הכרחית לכל רוכב, על אופניים או במושב המותקן עליהם, כי מדובר בכל זאת בכלי על שני גלגלים. חובה להתקין מחזירי אור או נצנצים, להשתמש בכפפות אופניים למניעת חיכוך, להימרח בקרם הגנה ולהתקין בקבוק שתייה על כל זוג אופניים."
כללים בטיחותיים נוספים שמפרט אתר "אופניים נט", הם: אין לקחת ילד מתחת לגיל שנה לרכיבה, מכיוון שמערכת השרירים שלו לא מפותחת מספיק להחזקת הראש והגב בזמן הרכיבה; ילד שיושב על מושב המותקן על אופני ההורה חייב להיות חגור, חבוש בקסדה ומצויד בכפפות. לרכיבת שטח כדאי לצייד אותו גם במגיני ידיים ורגליים; כשלוקחים ילד קטן על כיסא המורכב על אופני ההורה, רצוי להיות מלווים באדם נוסף, שיחזיק את האופניים כשמושיבים וחוגרים את הפעוט; לתחילת רכיבה עם ילדים, עדיפים משטחים חלקים ולא שבילים בשטח הפתוח; במסלול הרכיבה, כדאי לתכנן מספר רב של עצירות למנוחה ורענון לילדים".

המוצרים שיעזרו לילדיכם להתאהב באופניים:
סביב רכיבת האופניים המשפחתית צמח שוק ענף של מוצרים ועזרים, שמאפשרים לרכוב לצד הילד, לפניו או מאחוריו, יחד או לחוד ואף לשאת יותר מילד אחד על זוג אופניים.
טרייל גטור (Trail Gator) של חברת S&S Industries - מוט לגרירת אופני ילדים (בגילאי 8-3 ועד 32 ק"ג), מאחורי אופני המבוגר המתחבר לתושבות המותקנות על אופני הילד והמבוגר רוכבים כשהגלגל הקדמי של אופני הילד מורם מעט מהקרקע תוך ייצוב הכידון, כך שהמבוגר שולט בכיוון הנסיעה, אך הילד שותף בדיווש.
היתרון הוא שניתן לנתק את המוט ולרכוב גם עצמאית. המוט מתאים לאופני ילדים בקוטר 20-12 אינץ' ואופני מבוגרים החל ב26- אינץ.' אין להשתמש עם גלגלי עזר מיועד לילדים שיודעים לרכוב, אך זקוקים לעזרה. המתקן לא מיועד לרכיבת שטח 495) שקלים).
אופני ריצה "סטריידר" (Strider) - המיועדים לגילאי שנה עד חמש, הם אופניים קלי משקל וללא פדלים, עם אוכף וכידון מתכווננים, המאפשרים לילד להניח את רגליו על הקרקע, להתקדם באמצעותן וללמוד איזון, קואורדינציה וביטחון, לפני שהוא עולה על הדבר האמיתי ולומד לדווש (555 שקלים).
מושב קדמי לילד, שממוקם לפני הרוכב ומתאים לילדים בגילאי שנה עד שלוש. יתרונו הוא בכך שהילד נמצא בשדה הראייה של ההורה ומוקף בזרועותיו האוחזות בכידון. המושב הוא לרוב ללא משענת גב מלאה כדי לא להפריע לנוהג (179-500 שקלים).
מושב אחורי לילד, שממוקם מאחורי הרוכב ומתאים לילדים בני שנה עד שלוש ולכאלה שגבוהים מכדי לשבת מקדימה. הוא מגיע לרוב עם משענת גב וראש, הגנה על צדי הגוף והרגליים וחגורות. ויש גם דגם מתקפל (200-700שקלים).
אופניים נגררים, מעין חצי אופניים, המחוברים לאופני ההורה ומיועדים לילדים שיכולים להחזיק את עצמם על אופניים, אך לא מסוגלים לרכוב בקצב סביר הנגרר מאפשר לחוות את חוויית הרכיבה, כי הילד שותף לדיווש. יש לוודא שהאופניים הם בעלי מהלך סרק, כדי למנוע בלימה פתאומית מצד הילד (720 שקלים).
עגלה נגררת, שמתחברת במוט לאופני ההורה ומיועדת לילדים מגיל שנה עד חמש, שאינם מרגישים בנוח על אופניים אך רוצים להשתתף בחוויית הרכיבה. היא מתאימה לשני ילדים (חשוב לשים לב למגבלת המשקל) ומצוידת בחגורות בטיחות, תא מטען וכיסים. רוב הדגמים מתאימים לנסיעה על שבילים כבושים 1,850-1,550) שקלים).

מסלולי אופניים מומלצים לילדים
נתניה: מתחם חדש באזור התעשייה הישן של העיר בשם "בייק פארק," המשתרע על 45 דונם, מאפשר רכיבה במסלולים מוצלים לכל הגילאים. יש גם מסלול מואר לשעות הלילה, מסלול מקצועי ומסלול אקסטרים לאופני .BMX
נחל אלכסנדר: מסלול באורך 15 ק"מ שעובר לאורך הנחל המשוקם ומגיע דרך גשר הצבים, נוף מטעים, פרדסים ופינות פיקניק, אל הים. משם אפשר להמשיך צפונה למכמורת ועד גבעת אולגה לאורך המצוק.
כפר סבא: מסלול מעגלי באורך חמישה ק"מ, המתאים לילדים שכבר התנסו ברכיבה. מתחיל בפארק העירוני ועובר לשכונה הצעירה שמאחורי הקאנטרי, מגיעים עד גבול מושב צופית ומשם בחזרה לפארק
דרך רחובות העיר.
הרצליה-רעננה: מסלול מעגלי בן כשעה, היוצא מפארק רעננה לשדות בכיוון הרצליה, דרך שדה התעופה של הרצליה, בית העלמין של כפר שמריהו ורשפון.
תל אביב: ברחובות רבים בעיר יש כיום נתיבי אופניים. בשדרות רוטשילד עובר נתיב כזה מכיכר הבימה ולאורך השדרה ועד לרחובות נווה צדק. גם פארק הירקון הוא מקום מצוין לרכיבה וגם הטיילת שלאורך חופה של העיר.
רמת גן: בפארק הלאומי יש מסלול מעגלי סביב האגם הגדול, שלאורכו פינות למנוחה.
ירושלים: בהר איתן שליד מעיינות הסטף יש מסלול מעגלי באורך שמונה ק"מ, על דרך עפר כבושה, עם נופי טרסות ועצי בוסתן.
אשדוד: אפשר לצאת מהכניסה לעיר ולהקיף אותה, דרך פארק "עד הלום" ולאורך נחל לכיש. ניתן לסיים את המסלול בחוף הים.
באר שבע: מסלול של שלושה ק"מ לאורך הטיילת לצד נחל באר שבע, ולאורך בוסתנים. אפשר לעלות על הגשר הטורקי. לרכיבה עירונית, אפשר לעשות מסלול של חמישה ק"מ, שמתחיל בבאר אברהם וממשיך מערבה עד לשכונת נווה זאב וגן הפעמון.