הכל במסגרת: טיפים לשינה טובה בגן הילדים

מסגרת חינוכית טובה אמורה לאפשר לפעוט שינה רצופה ומספקת בהתאם להתפתחותו, אבל גם להורים יש תפקיד חשוב בשמירה על איכות שנתו בגן הילדים. כמה טיפים שיעזרו לילד לישון היטב – גם כשאתם לא בסביבה

אלה נחום, עידן ההורות | 23/12/2012 6:23 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
מסגרת חינוכית אופטימלית שואפת למלא את צרכיו הנפשיים, ההתפתחותיים והפיזיים של הילדים השייכים לה. אחד מן הצרכים הוא הצורך בשינה, לו חשוב לתת לו את תשומת הלב הייחודית במסגרת סדר היום בפרט, ובאג'נדה החינוכית המנחה את המסגרת ככלל. 

השינה היא חלק בלתי נפרד מן השגרה במסגרות החינוכיות ובתוך כך גם מעלה שאלות ותהיות רבות בקרב המחנכות וההורים. שינה מושפעת מגורמים כמו תזונה, סדר יום, סגנון הורות ,טקס שינה, שעת השכבה ועוד.

שנת הצהריים במעון, שנת הבוקר במעון, האופן שבו מרדימים את הילד, הסביבה בה הוא ישן, והשעות בהם הוא ישן, משפיעים על השינה וההרדמה בבית. חשוב כי ההורים יהיו מודעים להשפעתה של המסגרת החינוכית, וישתפו פעולה בנושא בהתאם לאופי המסגרת ולסגנון ההורות.

מסגרת חינוכית חיובית היא שאיפתו של כל הורה. שינה טובה ובריאה במסגרת תורמת לאווירה טובה ומאפשרת לילד לבטוח בצוות החינוכי. כך היא מקדמת אותו עוד צעד אחד לקראת עצמאותו.
שאטרסטוק
שינה טובה ובריאה במסגרת תורמת לאווירה טובה ומאפשרת לילד לבטוח בצוות. שאטרסטוק

אז מהי הדרך המומלצת לשלב בין שינה במסגרת החינוכית לשגרת היום והלילה של הילד? הנה כמה המלצות:

1. בימים הראשונים במסגרת החינוכית (בהתאם לחוקי המסגרת ואופי הילד) יש לאפשר לילד לישון את שנת הצהריים בביתו (לפחות ביומיים הראשונים). בהמשך יש להעירו משנת הצהריים במסגרת על ידי דמות משמעותית לילד (אמא, אבא או כל דמות קרובה אחרת). לבסוף יש לאפשר לילד שנת צהריים מלאה במסגרת.

2. בשבועות הראשונים במסגרת החינוכית, הילד עלול לגלות קשיי קליטה שונים הבאים לידי

ביטוי באופי השינה בלילה: התעוררויות מרובות וקשיים בהרדמה. יש להיות סבלניים ולהבין כי השינוי משפיע על הילד בכל תחומי חייו.

3. כדי שהצוות יכיר את הרגלי השינה של ילדכם ויאפשר לו לחוות שינה רציפה ואיכותית רצוי לשתף את הצוות החינוכי בהרגלי השינה של הילד. ספרו מה עוזר לו להירדם - ליטוף, לחישות או אולי שיר קטן? באילו שעות הוא רגיל להירדם ולכמה זמן? וכו'.

שאטרסטוק
הימים הראשונים במסגרת לא יהיו קלים. שאטרסטוק

4. במידה וחשוב לכם לשמר את הרגלי השינה של הילד, הדגישו זאת בפני המחנכות ומנהלי המסגרת, והגיעו יחד עמם לעמק השווה התואם לסגנון ההורות ולאני מאמין החינוכי של המסגרת. יחד עם זאת, לא תמיד ניתן לצפות מן הצוות החינוכי כי ירדימו את הילד כפי שהוא רגיל, עקב התנאים אובייקטיבים כמו כמות ילדים וזמן.

יש לתת לצוות החינוכי דגשים לאופן ההרדמה של הילד ולא למנוע ממנו יכולות עצמאיות של הירדמות. מומלץ להביא מן הבית חפץ מעבר, שמיכה או בובה שהילד רגיל אליה. חפץ המעבר יקל גם על הקליטה במסגרת וגם על השינה בה.

5. למדו בעל פה את סדר היום של המסגרת וזמני השינה של הילד. בחגים ובחופשות כדאי לשמור על סדר היום של המסגרת (במידת האפשר, גם יציאה מהשגרה חשובה לא פחות).

6. יש להביא את הילד עירני, שבע ורגוע למסגרת החינוכית.

7. חשוב לשתף את הצוות בשינויים משמעותיים שיכולים להשפיע על הרגלי השינה או אופן ההירדמות של הילד, כדי שהצוות יוכל להבין את מקור הקושי ולהיות סבלני כלפיו.

8. הורים רבים טוענים כי לילד קשה להירדם בלילה כיוון שהוא ישן שנת צהרים ארוכה מדי. יש לבדוק כמה זמן ישן הילד ולבחון אם יש צורך להעירו לאחר מחזור שינה אחד. לחלופין, על הצוות לבדוק מול ההורים אם תהליך ההשכבה בבית תקין: ההשכבה מתבצעת בצורה ובשעה קבועה, אין קשיים בהצבת גבולות מול הילד בנושא השינה, והילד אינו תלוי בגורם חיצוני כלשהו להירדמות.

אלה נחום היא יועצת שינה מבית עידן ההורות, בעלת M.A בייעוץ חינוכי. מתמחה בגישת האינטליגנציה הרגשית

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

מחשבון הריון

אנא הזיני את תאריך המחזור האחרון שלך:

קבלו עיתון מעריב למשך שבועיים מתנה

פייסבוק

מדורים