ניו-ביזנס: הקמת עסק בעידן החדש
טובי המומחים יגידו לכם שיש דרך ברורה להצליח, והיא עוברת דרך תכנון ותכניות ארוכות טווח; עמית סלע טוען שהמציאות שלנו השתנתה, וטרפה את הקלפים: תכנית עסקית זה טוב למימון, לא לניהול, ונושא השיווק דורש טיפול אחר לגמרי. יועץ שמאמין שהיום צריך לחשוב אחרת
עמית לא נותן חשיבות גדולה לתכנית עסקית לצרכי ניהול. ואתם? שתפו!
שלושה ברבורים שחורים (אירוע יוצא דופן שמשפיע בצורה מהותית) עברו על עולם העסקים בעשר השנים האחרונות. אירועים אלה, כולם קשורים לעולם האינטרנט והניו-מדיה, הפכו את החשיבה העסקית והיזמית שלנו לאחרת. שינו את תהליך התכנון, הצפי, והדגשים הנחוצים.
גוגל הכריחו אותנו להיות חשופים. לא רק אותנו, גם את המתחרים שלנו, את הלקוחות שלנו, את הטכנולוגיות שלנו. בכך, הפכו את החדשנות מעוד חסם כנגד תחרות, לדרך מחשבה מהותית להצלחה, כזאת שדורש פעולה מתמשכת, אינטנסיבית, ורבת השקעה.
פייסבוק ורשתות חברתיות אחרות הפכו את צורת החשיבה העסקית שלנו מ'ציד' ל'קציר': מרכז השליטה הולך ועובר ללקוח: לא רק שהוא מקבל אינפורמציה שלא היתה לו קודם באמצעות מנועי החיפוש, הוא יכול להתאגד בקלות יחסית עם לקוחות פוטנציאליים אחרים שלנו וליצור כח נגד.

ברק אובמה, בקמפיין הבחירות שלו מבוסס האינטרנט, שם את החותמת על מלכת התקשורת החדשה: הניו-מדיה, האינטרנט והמובייל. כדי להצליח, אתה צריך להבין את צורת ההתנהלות של המדיה החדשה, ואת ההשפעה שלה על חיי היום יום בעסק שלך.
אם בעבר, תכנון עסקי נכון דיבר על יעדים קשוחים, על מספרים שלא זזים מהם ועל תזמון שלא זזים ממנו - עולם היזמות היום שם דגש על גמישות.
אם בעבר העסק היזמי התבסס על מסמך שנקרא 'תכנית עסקית', בה כתבנו לעצמנו או כתבו עבורנו יעדי הכנסות ורווחים לכל חודש במהלך השנים הקרובות, היום אנחנו משתמשים במונח 'תכנון עסקי'.
אין לי ספק שחלק מעמיתי שמתמחים כמוני בתמיכה בהקמת עסקים חדשים וביזמויות פנים ארגוניות, עדיין שמים דגש על מסמכי תכנית עסקית. אך הנסיון שלנו בליווי מאות יזמויות מראה שאם אתה בוחן אחרי שנים את נכונות המספרים, הכנסות, רווחים, נתח שוק, שיזמים משערים בתכנית העסקית - קשה למצוא קשר בין ההשערות לבין ההישגים בפועל.
אינני שולל תכנית
התכנון העסקי הנכון מביא בחשבון את הברבורים החדשים שגוגל, פייסבוק ואובמה הכניסו לחיינו.
זה אומר שהשליטה שלנו בעתיד העסק שלנו ירדה, וזאת של הסביבה התחרותית שלנו, לקוחות, מתחרים וספקים עלתה באופן יחסי.
זה אומר שהדבר הכי בטוח עבורנו זה להבין שאין לנו מושג מה יהיה מחר. זה מכריח אותנו לחשוב בתנאי אי ודאות קשים מבעבר. זה מכריח אותנו לחשוב בצורה מורכבת מבעבר. זה אומר שאנחנו צריכים לחשוב אחרת.
בחשיבה העסקית החדשה, לתחושות הבטן שלנו יש משמעות גדולה מלפנטזיות היעדים שלנו. הקונספט העסקי שלנו, תמצות כל מרכיבי הביזנס כולל מרכיבי ידע, כח אדם, פיננסים, השקעות, מערכי שיווק, פילוח לקוחות, תקשורת, הפצה ועוד - חשוב יותר ומתגמל יותר מסקרים. משמעות הדברים היא שאנחנו צריכים להכניס בתכנון ההשקעות שלנו מרכיבי 'בלתי צפוי' גדולים מבעבר.
זה אומר שאם בעבר הייתי בטוח שאלך מנקודה א' לנקודה ב', היום אני צריך להיות מוכן שאולי אגיע לנקודה ב', או ג', או ד'. והן יכולות להיות שונות, וזה בסדר. זה גם אומר שליצירתיות של העובדים שלי יש לא פחות כח מאשר לחריצות שלהם. וזה אומר שהבנת תהליכי מאקרו, חברתיים, כלכליים, פוליטיים ואחרים יש חשיבות להצלחה לא פחות מההבנה שלי במוצר הליבה שלי.
זה אומר שעולם העסקים אינטליגנטי יותר ומורכב יותר ואני צריך להתמודד עם זה.
גישה זו, פילוסופית ומעורפלת ככל שתשמע, מביאה תוצאות מספריות בשטח. היא מניבה יותר הכנסות, יותר רווחים, יותר לקוחות, יותר נאמנות לקוחות, יותר חסמים כנגד נפילה, ואפילו יותר כיף בניהול ובהקמה של עסק חדש.