מנהלים אתכם: הסיפור של אניגמאי

אינסוף שורות קוד ואלגוריתמים, לילות ארוכים של חשיבה ותכנון, ושלוש שנים מול המחשב העלו שירות ניהול כח אדם ייחודי שמתחרה בחברות התוכנה הגדולות בעולם. אניגמאי לא מפחדת מהגדולים, ולא מטעויות.

nrg מעריב | 29/11/2011 13:26 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
תגיות: יזמות
"הכל התחיל כשישבתי עם חבר וותיק בלונדון. באותה תקופה התחלתי לחשוב על יזמות פרוייקטים. החבר היה מתכנת מאוד מוכשר, וסיפר שהוא עובד על פרוייקט של מערכת ERP (תוכנה ניהולית לארגונים)". כך מתחיל אדיר יקיע, בן 33, את סיפורה היזמי של אניגמאי (Enigami), החברה שהקים יחד עם שותפו אופיר הרזס.

אניגמאי החליטה ללמוד מטעויות. אתם למדתם? ספרו לנו וקבלו פיצה הביתה!

אניגמאי פועלת בתחום הולך וגדל. עם תהליך הקונסולידציה העסקי, הארגונים הולכים וגדלים ומעסיקים יותר ויותר עובדים. על מנת לנהל עובדים יש צורך בתוכנה. או במקרה הזה - בשירות: אניגמאי מספקת שירות ניהול כח אדם, המאפשר גמישות רבה והתאמה לצרכים אישיים: חוקים, מגבלות, ונהלי ארגון נלקחים כולם בחשבון. מאחר ומדובר בתחום מתפתח, יקיע והרזס אינם לבד - השחקנים גדולים בו הן חברות ענק כמו KRONOS ו-CLICKSOFTWARE.

השירות שמציעה החברה הוא אינטרנטי, ולכן ניתן לגישה מכל מקום, אך ניתן גם כתוכנה. "יש ארגונים סודיים או בטחוניים, שמעדיפים שהגישה תהיה רק מתוך המחשבים של הארגון".

יקיע החל להתגלגל עם הרעיון ב-2008. "המערכת יועדה לארגונים גדולים מאוד. דיברנו על זה כמה ימים והרעיון על המיזם עלה. התחלנו לגלגל את הרעיון של ניהול כח אדם במשמרות, בעיקר בארגונים גדולים. דבר אחד היה ברור - יש כאן בעיה גדולה. על מנת לספק פתרון טוב, צריך לענות על כמה שאלות מתמטיות מאוד קשות, ואחר כך כמובן ליישם בפועל, אתגר קשה בפני עצמו.

מלבד הקריירה, מדובר היה בתקופה לא פשוטה עבור יקיע. "זה היה מלווה בשינוי גדול בחיים שלי, באותה תקופה סיימתי מערכת יחסים ארוכה מאוד, עברתי לתל אביב, עזבתי את העבודה והתחלתי את העבודה על אניגמאי מהדירה שלי".

אדיר בילה ערבים רבים בביתו מול המחשב, ולבסוף החליט לשתף את חברו ברבים מערבים אלו, חיים פקל. "אני וחיים עבדנו על מספר דברים באותו זמן, כשהוא אחראי על הפן השיווקי. חשבנו על זה הרבה והחלטנו שהוא מצטרף לפרויקט".

הגיוס הבא היה הרזס (34), פתח תקוואי במקור, אותו פגש יקיע בתחילת דרכו בתחום. "החלטנו לחפש מתכנת שיהיה שותף מלא. את אופיר הכרתי בשנת 2003 כאשר עבדנו שנינו בחברת סטארט-אפ קטנה שמייצרת מערכות לאתרים דינאמים. חיפשנו מתכנת-מתמטיקאי מבריק ומולטי דסיפלינרי שיוכל גם לנהל. רצינו שסך כל היכולות של היזמים יוכלו לייצר אקו-סיסטם בסיסי לפחות עד ללקוחות הראשונים".
.
אדיר יקיע ואופיר הרזס בתחילת הדרך. חושבים גדול .
מתאימים למערכת מסוכבת יותר

הרזס ויקיע, בעלי ותק רב בתחום המחשוב, זיהו כי האפשרויות הקיימות כיום ניתנות לשיפור, שיביא לייעול ניהול כח האדם בארגונים גדולים (מאות עובדים). "התחלנו לחקור את השוק, לחפש מוצרים, למדתי על חברות קטנות, חברות גדולות, ניסיתי להבין סדרי גודל של מחירים ולהבין את מהות הפתרונות של כל אחד מהמתחרים".

השניים מספרים כי נדרשו הרבה חודשי עבודה מול המחשב על מנת לייצר אלגוריתמים שעובדים לפי הדרישות. "הרף היה גבוה מאוד בכל ההבטים שחשבנו עליהם באותה תקופה. התיעצנו עם חברים בתחום, דנו בזה המון, ולבסוף הוצאנו גרסה ראשוני".

המטרה של אניגמאי באותה תקופה הייתה להגיע לשוק כמה שיותר מהר. "היינו צריכים לייצר גרסה ראשונית ולנסות להביא לקוחות אלפא, זה לקח זמן - כמה חודשים טובים של עבודה. תוך כדי כבר הפכנו להיות צוות והתחברנו, בשלב הזה החברה כבר הייתה של שלושתינו. כל אחד היה חשוב באותה מידה, וכל רעיון או תובנה כבר היתה משותפת.

אחרי חודשים רבים מול המחשב ואינסוף שורות קוד הוציאה אניגמאי גרסה ראשונה (גרסת אלפא). הגרסה

אמנם לא היתה מושלמת, אך עבדה, ועבדה מצוין. 

השלב הבא - מכירות ושיפור. "עבדנו הרבה, ישבנו עם לקוחות האלפא המון על מנת להבין כמה ריאלים אנחנו לשוק - תהליך חשוב, הרבה פידבקים, הרבה שימושיות. לקח כמה חודשים עד שהגענו לתוצאה שתרצה את לקוחות האלפא", נזכר יקיע.

אחת ההחלטות העסקיות הראשונות שקיבלו היתה לבצע מיקור חוץ (Outsourcing) לכל צורך. השלושה הגיעו למסקנה כי זו תהיה הצורה הנכונה להתנהל בה, לאחר שלקחו בחשבון את הצרכים. החלטה זו אפשרה להם להשאר גמישים אל מול התחרות ולפעול במהירות.

"התבגרנו, השכלנו, ניסינו להתיעל כמה שאנחנו יכולים ולהבין אם ההרכב נכון, נכנסנו להתהליך בטא.
ההגדרה שלנו לשלב הבטא הייתה כך: לוודא שהשירות עובד במקום שהיו בו מתחרים, ולוודא שיש יתרון מהותי בכל האספקטים". 8 חודשים עבדה אניגמאי על גרסת הבטא, עד שהתרצו המייסדים. בדרך גם עלו על טעות או שתיים: "יצאנו עם תובנות מאוד חזקות, והבנו ששוק היעד שלנו לא נכון. פנינו ללקוחות קטנים מדי. המערכת שלנו התאימה למשימות מסובכות בהרבה".

חוזרים אחורה

השלושה חזרו למחשב, וחזרו שוב על תהליך הבטא. "זה השליך על הכל. נכנסנו לתהליך מהיר יותר וממוקד יותר. נגענו בכל הנקודות. למזלינו איפיינו נכון את האלגוריתמים ואת האפליקציה כך שהיה מאוד נוח להוסיף אלמנטים לכל אחד מהם. זה עדיין עוזר לנו וזה חלק מהבעיות שאנחנו פתרנו".

אלפי שורות קוד ואלגוריתמים לאחר מכן - והפרויקט מוכן לשלב השיווק הבא. את השירות הציעו לארגונים גדולים כפי שגילו בשלב הבטא, ורבים נענו ("כבר עברנו מזמן את השלב בו הלקוחות לא משלמים, משום שמדובר בשירות נסיוני"). מטעמי סודיות אניגמאי אינה יכולה לחשוף את לקוחותיה, והתעקשות על פרטים לא העלתה דבר בחכה.

סדר יום?
"בהתחלה היינו עובדים 24 שעות ביממה. זה היה קשה וזה דרש הקרבה מאד גדולה. מהר מאד הבנו שלא נוכל להמשיך ככה לאורך זמן וכל אחד מצא לעצמו סדר יום שבו הוא יוכל להתמיד. אנחנו עדיין עובדים הרבה, אבל כמו כל החברות במצבנו"

ואיך משלבים משפחה ועסקים?
"זה לא קל, צריך לשתף וצריך פרטנר שמבין. מאוד חשוב לדעת מתי לעצור ולהיות רגיש, זה לא פשוט בכלל, משפחה זה מרכיב חשוב בחיים ואנו מנסים לחפש את האיזון בינהם".

תכונה החשובה ליזם?
"יזם צריך לדעת לעשות ארבעה דברים: להיות איש חזון, לדעת להוציא לפועל, לדעת למכור ולהתמיד. כל המרכיבים חשובים באותה מידה".

עצה ליזמים מתחילים?
"השלבים הראשונים קריטים מאוד מהרבה בחינות. אני חושב שצריך לדעת למכור את המוצר ביידים, לפחות בשלבים הראשונים של המוצר. לא צריך להיות עסוקים יותר מדי בתוכניות לטווח ארוך - הכל משתנה כל הזמן, אבל לדאוג ליישם את ההחלטות לטווח הקצר. צריך להבין תמיד איך המוצר משתלב עם החזון".

ומה לגבי משקיעים?
"הייתה תקופה שחיפשנו השקעה. למדנו לדעת שזה לוקח הרבה יותר זמן ממה שחושבים. סטארטאפ מתקשר להשקעות אבל צריך להבין שלא תמיד ניתן להגיע להשקעה ולפעמים זה יכול לקחת הרבה מאד זמן. צריך תמיד להיות מוכנים לכל.

"החלטנו להמשיך ללא השקעה חיצונית. כמובן שזה משנה את צורת ההתנהלות, את היום-יום ואת המטרות לטווח זמן הקרוב אבל בטווח הארוך זה משתלם. זה לא מתאים לכולם ולא מתאים בכל תקופה. לנו זה התאים".

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...