9. חידת שלום חנוך: משיח

חנוך כובש את המצעדים ואת אצטדיוני הרוקנרול

סופ
אלון הדר | 14/3/2009 9:06 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
► הפרק הקודם: 8. חידת שלום חנוך: תאונה


"אתה עולה לקרשים, הקהל משתולל. . ./ אתה חם עכשיו, אתה הכוכב"

(מתוך "דיברנו על הצלחה")

במהלך תקופת יחסיו עם דפנה ארמוני, כתב שלום חנוך את האלבום "מחכים למשיח". הליכוד בשלטון, האינפלציה דוהרת, מלחמת לבנון נגררת, הערסים נוסעים במרצדסים - חנוך ירה לכל כיוון באחד האלבומים הפוליטיים ביותר שנכתבו כאן, והפך לדובר של תקופה.

שלום חנוך כבש גם את פארק הירקון.
שלום חנוך כבש גם את פארק הירקון. צילום: מודעת המופע "מחכים למשיח"
רצף של המנונים מלודיים ובלדות רוק הניב את ההצלחה המסחרית הכי גדולה שלו. "זה לא נוח", "בלי לומר מילה", "לא עוצר באדום", "דז' ה וו", "קרן שמש מאוחרת" ושיר הנושא, סימנו את המעבר להופעות הענק בפארקים והפכו את חנוך לכוכב הגדול של המוזיקה הישראלית. גם לשר וגם לנהג.

האלבום הביא לחנוך קהלים חדשים בלי שגרם לו לאבד את המעריצים הוותיקים. חנוך היה האמן המושמע ביותר ברדיו. "משיח" שבר את שיאי המכירות וישראל המתינה להופעה החיה.

מה סוד ההצלחה? ב"משיח" כל החוטים התאחדו: יוצר שעבד עם אריק איינשטיין, אגדת ארץ ישראל הישנה והטובה, מלך מהפכת הרוקנרול, וכותב הטקסטים המשמעותי ביותר שקם פה. עתה הוא היה חתום גם על להיטי איצטדיונים. המפיק המוזיקלי של האלבום היה משה לוי, ששנתיים לפני כן הפיק לחנוך את "על פני האדמה", שכלל ברובו ביצועים חדשים ללהיטים הוותיקים.

"שמענו את הסקיצות", מספר המתופף אלון הלל, "וידענו שאנחנו עובדים עם משהו מדהים. זו היתה תקופה שמכונות תופים נכנסו להקלטות והייתי צריך להתחרות בהן. זה היה בית ספר להפקה. שלום מאוד מדויק. העבודה היתה מאוד מפורטת ומפורקת לגורמי גורמים. אין תו אחד שלא עבר בקרה. כל שורה, כל מילה, כל הברה. הוא שר ואתה מאמין לו. אין חארטות".

זה היה הזמן לתרגם את ההצלחה: הופעת ענק בקנה מידה שאמנים ישראלים עד כה לא חוו. "לפני ההופעות
הגדולות", מספר האמרגן יהודה טלית, "שלום לא הצליח למלא את צוותא. אמרתי לו 'בוא נלך על מופעים גדולים'. מצב של הפוך על הפוך. הבנו שחלק גדול מההצלחה של המופעים האלו זה האנרגיה של הקהל, האנשים אוהבים להיות ביחד בהופעות".

היה להם ניסיון משותף. כבר ב-80' הגה חנוך בשיתוף המפיקים שלו דאז, מיכאל תפוח ואמנון צבן, לקיים בט"ו באב הופעה מיוחדת במקום רומנטי ולבקש מהקהל לבוא בבגדים לבנים. הם קראו לפרויקט "ליל אהבה בצמח", עוד אבן דרך בתרבות הפופ הישראלי.

הם סימנו גבוה. "התחלנו ישר באמפי צמח. סגרנו על תאריכים במקומות עם קיבולות גדולות של 6,000-4,000 אנשים, כמו קיסריה. שלום לא האמין, זה נראה לו מדהים. בהופעות הקטנות יש קשר עם הקהל, בגדולות בינו לקהל יש טונות של ציוד, תאורה. אם לא היינו מביאים את הכמויות האלו של הקהל, היינו מפסידים כסף. זה נבנה להיות מפלצת.

"מהופעה להופעה הוא קיבל יותר ביטחון. יש אמנים שבהצלחה מתבלבל להם הבלבול. לא הוא. יום למחרת הופעה גדולה, שלום היה מגיע למשרד ושואל: 'יהודה, מה אנחנו צריכים לעשות עכשיו?'".

"זה עניין לפסיכולוגים למה שלום בחר את הרוקנרול והאיצטדיונים", סובר יהודה עדר. "שלמה ארצי יודע איך להחזיק את הקהל. זה אמיתי אצלו. שלום הוא איש פרטי. הרבה יותר מתאים לו 'אדם בתוך עצמו'.

"אני זוכר שפגשתי אותו בלובי של מלון לאחר הופעה. ראיתי את העוצמה האדירה שהיתה למופע עליו. זה כיוונן אותו. התגשמות חלום הרוקנרול. יש בו מלחמה. משהו בגדול הזה, בעוצמה, מדבר אליו. כששאלתי אותו 'למה לא תופיע בצוותא?', זה עצבן אותו. בן אדם שמדבר לקהל גדול לא יכול להיות מהפכן".

הפרק הבא: 10. חידת שלום חנוך: רק בן אדם ◄

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

חידת שלום חנוך

צילום: איציק שוקל

מוסף "סופשבוע" של מעריב בפרוייקט מיוחד: מסע אל סיפורו של שלום חנוך, והנשים שמאחורי השירים

לכל הכתבות של חידת שלום חנוך

עוד ב''חידת שלום חנוך''

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים