השבת אבדה ב"עכברון הביתה שב"

שמש, ציפור ועכברון אחד שובב, המאוירים בחיות ובחום המעניקים לעלילה מימד מוחשי, הם גיבורי "עכברון הביתה שב" מאת עדנה קרמר שיוצא לאור במהדורה מחודשת. שמואל כ"ץ וקרמר יצרו יחדיו עולם סיפורי מעניין עם סוף טוב

יותם שווימר | 30/3/2009 17:45 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
מוטיב הבן האובד נטוע עמוק במסורות התיאולוגיות והספרותיות. בספרה של עדנה קרמר, "עכברון הביתה שב", מקבל מוטיב זה מימד אירוני בשל הפער בין הידוע לנו למה שיודע העכברון. שם הספר מבהיר כי העכברון שב הביתה. עם פתיחת הסיפור ניתן לעמוד על כך כי שם הספר הוא בעצם סופו, אך בשל עיצוב דמותו המגובשת, אנו כמהים לדעת האם באמת וכיצד יחזור העכברון האובד לביתו.
עכברון הביתה שב, עדנה קרמר
עכברון הביתה שב, עדנה קרמר צילום: כריכת הספר


"עכברון הביתה שב" יצא לאור לראשונה לפני עשר שנים, כחלק מסדרת "דובונים" – סדרת ספרי פעוטות של הוצאת "ידיעות ספרים". לא ניתן להתעלם מהיות ספר זה סוג של בן אובד. כמובן שאין בסיפור אזכור דתי או חברתי, אלא עלילה פשוטה ומותחת על עכברון שהלך לאיבוד ומצא את דרכו חזרה. טוב עשו בהוצאה שבחרו להחזיר את הספר האובד הביתה, למדפים.

קורותיו של העכברון מיועדים לגילאי 3-4. איוריו המקסימים של שמואל כ"ץ, המוכר בעיקר מאיוריו לספרה של לאה גולדברג, "דירה להשכיר", מתפקדים לא רק כרקע לסיפור, אלא כדמיות מרכזיות בו. השמש, הציפור וכמובן – העכברון עצמו – מאוירים בחיות וחום המעניקים לעלילה מימד מוחשי ובעל רבדים שונים. כ"ץ וקרמר יצרו יחדיו עולם מרתק, מלא הרפתקאות וחוויות.

תחילת סיפור המעשה בעכברון סקרן שהעולם הנפרש לעיניו מדגדג את יצר ההרפתקנות שבו: "ראה עולם ירק, רחב / כחול מעל, האור כה רב/ חשב: אצא לי לשחק / רק פה, קרוב, לא אתרחק...". כמובן שהעכברון מתרחק מאד מבית-המבטחים ובדרך אוסף קנה-קש, בלוט, חלוק-נחל וצמר-גפן. יצר האספנות שלו ישמש אותו בדרך חזרה הביתה, בדומה לסימני הדרך שמשאירים אחריהם עמי ותמי.
מנה של אופטימיות

חזרתו של העכברון הביתה הינה היפוך סדר המקומות שהוצגו בסיפור. העכברון אמנם מתקדם בצעדי-ענק לעבר ביתו הנכסף, אך יחד עם זאת, אין לו ערובה כי אכן יצליח במשימתו. בשל כושר ההתמצאות שלו ותושייתו הרבה, הוא אכן מצליח להתגבר על המכשולים ולהגיע בשלום אל ביתו: "ופה החור! הנה הוריו! / עכברון הביתה שב."

ספר מסוג זה, המשתמש באירועים החוזרים על עצמם במהופך, כאשר לכל סיטואציה יש משמעות בשני קווי העלילה, צריך להיות כתוב לעילא בכדי שיהיה מוצלח. קרמר חורזת נפלא ומשתמשת במשקל ובקצב מדויקים, התורמים רבות להתפתחות המעניינת של העלילה. גיבור הספר חינני ודמותו מגובשת להפליא. 

כאמור,

הספר מציג פער בין הידיעה המוקדמת שלנו בדבר הסוף הטוב לבין הידוע לגיבור. העכברון חדור מוטיבציה להצליח במשימה ואופיו חד-המחשבה והנחוש, מנטרל במידה-רבה את הידיעה המוקדמת שלנו. על-ידי צמצום פער זה, אנו נשאבים לתוך העלילה ועוברים אותה יחד עם העכברון.

הדיאלוג הפורה בין האיורים לטקסט, העלילה המתפתחת והכתובה היטב, והסוף הנעים, שאינו מבקש להרביץ מוסר, הם סוד הצלחתו של הספר. בשפה פשוטה ומתגלגלת על הלשון, מנחילה קרמר את האמונה בעצמך ואת הוכחת היכולות הטמונות בכל אחד מאיתנו ומבקשת לצייד אותנו במנה של אופטימיות להרפתקאותינו העתידיות. 

עדנה קרמר, עכברון הביתה שב, איורים: שמואל כ"ץ, ידיעות ספרים, 24 עמודים, 68 ₪.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

סיפור אחד ודי

מדי יום שני מגיש מבקר הספרות רן יגיל המלצות מנומקות לשני ספרי ילדים שראו אור לאחרונה

לכל הכתבות של סיפור אחד ודי

עוד ב''סיפור אחד ודי''

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים