בשבח הסיפור הקצר של אליס מונרו

סיפורי "בריחה" של אליס מונרו מכילים איזו איכות חמקמקה, שלא מותירה לקורא אפשרות לברוח. גם אם הוא חושב שסיפורים קצרים זה לא בשבילו

שושי בריינר | 16/6/2009 13:02 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
שוש בריינר
שוש בריינר צילום: דן פורגס
אני רוצה להצטרף לצבא הלוחמים את מלחמת כבודו של הסיפור הקצר, הסוגה הקבועה של אליס מונרו. לא, אין לי בעיה עם אלה שפשוט מעדיפים רומן, משום שהם רוצים לשהות באיזה עולם בדיוני זמן ממושך. יש לי בעיה עם אלו החושבים כי הסיפור הקצר דורש מכותבו פחות מיומנות או מאמץ. כפי שאמר יפה ג'ונתן פרנזן, מעריץ של מונרו: הסיפורים הקצרים אינם משאירים לסופר שום מקום להסתתר בו, ואין לו אפשרות ללהג לעצמו דרך מוצא מהצרות.

במילותיה, בנושאיה והן בנוף ובאווירה שהיא מציגה, יוצרת מונרו עולם מופלא, כאילו מוכר
ועם זאת חמקמק ומסתורי. אפשר להצביע על הדיוק בבחירת הדימויים, אפשר לדבר על ה"חללים" הגדולים שהיא מצליחה להשאיר לקורא, אפשר להזכיר את התפניות המפתיעות ואת ההבנה העמוקה למקומות הבלתי צפויים בנפש האדם.

אך אצל מונרו יש משהו נוסף, חמקמק, שאי אפשר לפצח, שגורם לקורא להישאר, בסופו של דבר, קצת קצר נשימה. כרגע הוא קרא סיפור מאוד פשוט, אפילו לא התרחש בו דבר שהוא בגדר דרמה גדולה - אז למה הוא נאלץ להפסיק? למה הוא חייב לבחון את עצמו ואת הרוע שיש בתוכו, המתחפש כל כך הרבה פעמים לנדיבות?

את "בריחה" ניתן להשיג בדוכני הוצאת "כנרת זמורה ביתן"
• ספריה של שושי בריינר נמכרים בדוכני הוצאת "עם עובד" 
כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים