קו המשווה: לסגור ולפתוח

מיעוט הסטודנטים החדשים (14 בלבד השנה!) בחוג השומם לספרות עברית באוניברסיטה העברית מצדיק מהפכה מיידית

מנחם בן | 15/10/2010 9:04 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
אולי תבוא ללמד? א.ב. יהושע
אולי תבוא ללמד? א.ב. יהושע נעם וינד
רק 14 סטודנטים חדשים נרשמו השנה לחוג לספרות עברית באוניברסיטה העברית, שפל של כל הזמנים, כפי שמספר לנו אור קשתי בידיעה ב"הארץ", וראש החוג , ד"ר  אריאל הירשפלד, חושש, כמובן, לעתיד החוג. אבל באותה נשימה מוסיף ואומר את הדבר המופרך הבא: "אף אחד לא יכפור בכך שהמורים המלמדים כיום הם מעולים, מבחינת המחקר וההוראה כאחד". כלומר, אנחנו בהתמוטטות, אבל זה ממש לא קשור אלינו.

ביג בן: מנחם בן עם תובנות השבוע

חבל שהירשפלד משקר את עצמו עד כדי כך. הרי די לקרוא את רשימת המורים המלמדים בחוג לספרות עברית ואת רשימת הקורסים ואופיים, כדי להבין שמדובר בקבוצה של מרצים דוקטורנטיים יבשים בלי גבול מסוגו של פרופ' חנן חבר, מבכירי החוג, שהאיפיון המרכזי שלהם הוא עיסוק תפל בעניינים משעממים להפליא. איפה, איפה הימים שבהם לימדו בחוג אישים כמו לאה גולדברג ודן מירון (חוקר בעל ידיעה נפלאה באמת, עם כל משוגותיו)? 

כדי לחדש ולהתחדש צריך החוג לספרות עברית לשנות לחלוטין את פניו. קודם כל, כדאי שילמדו בו סופרים בעלי שם: עמוס עוז, למשל (המלמד באוניברסיטת בן גוריון) או א.ב. יהושע (המלמד באוניברסיטת חיפה) או נורית זרחי (המלמדת באוניברסיטת ת"א). שנית, כל אופי הקורסים צריך להשתנות לחלוטין. צריך בעיקר להפסיק את כל קישקושי תורת הספרות, שפשוט המיתו את לימודי הספרות. בקיצור, צריך דבר קטן אחד: שלא יהיה משעמם. עכשיו משעמם מאוד.

אגב, גם ההרשמה לחוג ללימודי המקרא של פרופ' יאיר זקוביץ ושות' היא מינימלית עד דכא. גם שם השתלטה האקדמיזציה של החשיבה על כל חלקה טובה של עניין ומשמעות. אלא שאין שום סיכוי שהירשפלד או זקוביץ יבינו את משוגותיהם. לכן ראויים החוגים האלה להיקבר קבורת חמור, ורק אז להיפתח מחדש. במתכונת אחרת לגמרי. בינתיים הם רק מזיקים.
צילום: פלאש 90
חייבים לרענן. האוניברסיטה העברית צילום: פלאש 90
מה זאת אהבה?

כתב העת "מסמרים" המוקדש לסיפורת היה ונשאר כתב עת אסתטי מאוד, נעים מאוד לקריאה, למראה ולמגע, אבל בעייתי למדי, כמעט תמיד, מבחינת הרכב חומריו. כך גם החוברת החדשה המוקדשת לסיפורי אהבה (עורכים: אמיר רותם ועלית קרפ; מו"ל: נועה גלר דנציגר), והפותחת בסיפור חדש ויפה של יהושע קנז בנוסח סיפורי "מומנט מוזיקלי" שלו, שהיו ונשארו מיטבו. כאן מדובר בילד המתאהב התאהבות לא מודעת באיזושהי אורחת אמריקאית אקזוטית.

גם האייטם הבא (סיפור של רבקה קרן

על צעירה יוונית, המנסה לפתוח את סגירויותיה/ נקרא בעונג, וכמוהו סידרת הצילומים הארוטיים של אלנור קרוצ'י (המצלמת בין השאר את אמא שלה בחזייה סקסית). נדמה לי שכל מה בא אחר כך בחוברת זו הוא פחות מלוטש, גם אם יש התנסחויות פנימיות יפות בסיפור של גתית פז על סוג של אהבה חושנית אך גם אפלטונית הנרקמת בין מרצה זקן לסטודנטית צעירה. בסך הכל, לא מצאתי מספיק אהבה ותשוקה בסיפורים, שרובם בכלל לא עוסקים באהבה, בוודאי לא באהבת איש ואישה כפשוטה.

צילום: יוסי אלוני
השירים הפטפטניים. דוד אבידן צילום: יוסי אלוני
השורות הכי יפות בעברית

עַכְשָׁיו אֲבִידָן דָּוִד/גּוֹזֵר עַל עַצְמוֹ שִׁכְחָה/וְנִזְכָּר בְּעַצְמוֹ מֵחָדָשׁ/בְּעוֹד אַלְפַּיִם שָׁנָה/וְעוֹלֶה מִן הַמָּוֶת חַלָּשׁ /בְּעֵינַיִם דְּבוּקוֹת מִשֵּׁנָה

נכון שהכרך החדש של כל שירי דוד אבידן ("כל השירים 3", מוסד ביאליק והקיבוץ המאוחד, בעריכת ענת ויסמן ודוד וינפלד) מכיל כמה מן הפחות מעניינים והפחות מבריקים בשירתו, טקסטים פטפטניים, יהירים, זחוחים וחסרי ערך, מ"הפסיכיאטור האלקטרוני שלי" (שבכלל איננו שירה ולא היה צריך בכלל להיכלל במסגרת זו), דרך ה"דיגומים"(שירים בנוסח משוררים אחרים) המייגעים למדי, ועד לשירי "תשדורות מלוויין ריגול", הגרועים ברובם, ובכל זאת, גם בכרך זה מופיעים כמה שירים נפלאים ממש, גאוניים ממש.

בנוסף, אנחנו זוכים כאן למנה מצומצמת אמנם אך מפוארת של תרגומים ממיטב משוררי העולם, מאליוט ופאונד עד אודן ומאיאקובסקי. בקיצור, כדאי בכל זאת.

השורות המובאות כאן לקוחות מן השיר האבידני הנפלא, "מנת-קרב" הפותח את "תשדורות מלוויין ריגול", ובו מספר אבידן איך יקום מן המוות בעוד אלפיים שנה, וידבר עם הדור החדיש ההוא כדבר איש עם רעהו, בשפת השירה המשוכללת, שניבאה מזמן את האנרכיה המאושרת ונטולת החוקים של העתיד (כי כשכולם בסדר, אין צורך בחוקים): "ושותה מים שקופים/ונושם צי חלל רחוק/ורואה יפים וחשופים/חיים ללא סדר וחוק/ואז הוא מחליף איתם/מילים אחדות בשפתם".  

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

קו המשווה

צילום: נעם וינד

דוד אבידן כינה אותו "הגרופי הקטן שלי", יורם ברונוסקי הגדיר אותו כ"בור מתהולל", אריאל הירשפלד כתב עליו שהוא "כתם צהוב", אבל הוא עוד כאן: מנחם בן, עם יותר מארבעים שנות כתיבת ביקורת ספרות , אינספור פולמוסים מרים, כשלושת אלפי מאמרים ושניים עשר ספרים

לכל הכתבות של קו המשווה

עוד ב''קו המשווה''

כותרות קודמות
כותרות נוספות

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים
vGemiusId=>/channel_tarbut/literature/ -->