
מכת בכורות: מקומות 71-80
לכבוד השנה החדשה, כותבי "מעריב" ועורכי תחנת הרדיו 88FM בוחרים את 100 אלבומי הבכורה החשובים ביותר בהיסטוריה. קבלו את האלבומים שהגיעו למקומות 71-80. הרשימה המלאה במוסף תרבות מעריב שיוצא ביום שישי
71. ג'ון קייל, 1970, Vintage Violence
ב-25 במרס 1970 יצא אלבום הסולו הראשון הזה של ג'ון קייל, פליט מחתרת הקטיפה, והייתה זו
בכורה מפתיעה. פירוש שמו של האלבום הוא "בציר של אלימות" או "אלימות ראשונית". אין אלימות פה. יש יופי.
זוהר. קרן שמש מאוחרת. קשת בענן. עצבות גדולה. הרהורים על הזמן החולף. געגועים לילדות בוולס. געגועים לאישה שחזרה מאמסטרדם, וברור שהתאהבה שם במישהו, ושכבה איתו, ועכשיו היא שונה.

Vintage Violence עטיפת האלבום
(בועז כהן)
72. מאסיב אטאק, 1991, Blue Lines

Blue Lines עטיפת האלבום
היפ-הופ מחד, אלקטרוניקה מאידך, טעם של פעם בתוך פורמט עדכני ומודרני וחבורת אמנים שעובדת יחדיו כקולקטיב בעיר בריסטול, עיר שהופגזה והופצצה קשות בידי הנאצים במלחמת העולם השנייה (כאמור, "מאסיב אטאק").
כבונוס: קולות נשיים שפורצים מתוך המקצבים המתערבלים, כמו זה של שרה נלסון. מאסיב אטאק
יהפכו את זה מכאן והלאה להרגל. בכל אלבום תתארח זמרת-על אחרת, מטרייסי ת'ורן ואליזבט פרייזר ועד הופ סנדובל. Blue Lines, שתכף ימלאו לו 20 שנה, ייסד את הז'אנר והוא עדיין האלבום החשוב ביותר של הטריפ-הופ, לא מעט בזכות ההמנון לגלגל הגדול שחותם את יצירת המופת הזאת.
(בועז כהן)
73. ג'ורג' ברסנס, 1952,La Mauvaise Reputation

La Mauvaise Reputation עטיפת האלבום
מופעים משיריו. סטו הכהן ואלכס וייס, שהפיקו מוזיקלית, עטפו את השירים בעיבודים ססגוניים מרהיבים.
השירים, שראו אור בשני תקליטים, זכו להצלחה גדולה והיו חלק בלתי נפרד מהפסקול הרדיופוני של אותה תקופה. באלבום הבכורה של ברסנס אפשר למצוא את גרסאות המקור לכמה מהם: שם רע, הגורילה, המטרייה, צייד הפרפרים ואחרים.
ברסנס שר וכותב על קשת רחבה של נושאים: ידידות, אהבה, בגידה, מוות, זנות. הכתיבה שלו שנונה, לפעמים הומוריסטית, לעתים צינית וכוללת לפעמים גם ביקורת חברתית נוקבת. הלחנים באלבום הבכורה, כמו בכל האלבומים של ברסנס, פשוטים, בנויים ממספר קטן של אקורדים בסיסיים ולפעמים
מונוטוניים מאוד. כך גם העיבודים: צנועים, מינימליסטיים ביותר וכוללים רק גיטרה וקונטרבס, דבר
המבליט ומדגיש את המילה המושרת (ולפעמים מדוקלמת) ומעצים את משמעותה. ברסנס בעיניי הוא גדול מספרי הסיפורים בעולם המוזיקה הפופולרית לדורותיה. שיריו זכו, ולבטח עוד יזכו, לביצועים מחודשים של מיטב הזמרים בשפות שונות ובמקומות רבים בעולם.
(רוני ידידיה)
74. מטאליקה, 1983, Kill 'em All

Kill 'em All עטיפת האלבום
1983 הייתה מהשנים שבהן סקורפיונס שלטה בעולם הרוק הכבד. גיטרות אגרסיביות לצד בלדות
מתקתקות ונעימות לאוזן. ואז באה מטאליקה, חבורה של ילדים מקליפורניה ושינתה סדרי עולם. באלבום הבכורה, השיר הראשון Hit the Lights נפתח ברעש. שום הכנה או היכרות מנומסת, אלא בום על-קולי שרק הלך והתגבר.
אני זוכר את התגובה הראשונית שלי: "וואו". מטאליקה הייתה מיוחדת. שילוב מנצח של ארבעה נגנים דומיננטיים. ג'יימס האטפילד, הסולן, ולארס אולריך, המתופף, שמובילים עד היום, אבל לצדם גם דייב מוסטיין, שבמהלך ההכנות לאלבום הבכורה פוטר בגלל הבעייתיות שהביא כמו ההתמכרויות לסמים ולאלכוהול. מוסטיין חתום על חלק מהשירים וכשפרש הקים את מגאדת', להקה מצליחה מאוד, אבל בטח לא ברמות של מטאליקה. הגיטריסט עדיין סוחב את המרירות ואת טעם ההחמצה. איתם הפליא אז על הבס קליף ברטון המנוח, שהיה כל כך מוכשר עד שבאלבום נתנו לו קטע סולו שיש עדיין כאלה שחושבים שנוגן בגיטרה חשמלית. מטאליקה הוציאה מאז אלבומים מצליחים ונמכרים, אבל עדיין - כשהיא מגיעה להופעות - היא שולפת את הנשק הישן מאז, Seek and Destroy, ההמנון האולטימטיבי. הקהל לא מוכן ללכת בלעדיו.
(אייל לוי)
75. ג'וני מיטשל, 1968 ,Song to a Seagull

Song to a Seagull עטיפת האלבום
מיטשל הקנדית החלה את דרכה כיוצרת שכותבת ומלחינה לזמרים אחרים שירים שבהמשך הקליטה בעצמה.
דיוויד קרוסבי, שראה אותה במקרה בהופעה במועדון לילה בפלורידה, התרשם מאוד מקולה ומהופעתה, לקח אותה ללוס אנג'לס ושכנע את חברת התקליטים Reprise להחתים אותה. אלבום הבכורה של מיטשל הוא אלבום קונספציה שמחולק לשניים: I Came to the City ו-Out of the City and Down the Seaside.
צדו הראשון של התקליט מתאר את הבדידות והניכור בעיר הגדולה ואף מתייחס לנישואיה הכושלים לצ'אק מיטשל. החלק השני עוסק בטבע, בים, בשחפים ובצומח ומשלב פה ושם גם הרהורים פילוסופיים ונגיעות מיסטיות. ההפקה המוזיקלית של קרוסבי צנועה, אקוסטית ומינימליסטית אך עם זאת מדויקת ומלוטשת. מיטשל מנגנת בגיטרה.
לפעמים בפסנתר. סטפן סטילס מנגן בבס. אלבום קסום ומלנכולי, שגדל מהאזנה להאזנה וגורם לך להתאהב בו בכל פעם מחדש.
(רוני ידידיה)
76. הסטוג'ז, 1969, הסטוג'ז

the stooges עטיפת האלבום
כשהסטוג'ז הגיעו למשרדי אלקטרה היו להם חמישה שירים בלבד. בחברת התקליטים דחו את הלהקה בטענה שאין לה מספיק שירים לאלבום. הסטוג'ז טענו בתגובה שיש להם עוד הרבה שירים בבית, הם פשוט לא הביאו אותם, ולפיכך נקבעה פגישה ליום המחרת.
לסטוג'ז כמובן לא היה אפילו עוד שיר אחד. וכך בלילה ארוך במיוחד הם כתבו עוד שלושה שירים, הגיעו למחרת טרוטי עיניים למשרדי אלקטרה וחתמו על חוזה. האלבום המהפכני הזה הגיע למקום ה-185 ברשימת 500 האלבומים הגדולים בכל הזמנים שפרסם מגזין ה"רולינג סטון" בשנת 2003.
(בן רד)
77. ג'ו ג'קסון, 1979 ,Look Sharp

Look Sharp עטיפת האלבום
הרזה, החלשלוש ומוכה האסטמה, שהיה החנון הרשמי של פורטסמות' וברח מהבריונים לכינור ולאקדמיה למוזיקה בלונדון, הלך דווקא על אלבום ניו ווייב שרירי, מוחצן, כמעט פאנקיסטי? התשובה היא, כנראה, האנשים שאיתם התרועע באותה תקופה והזמן הקצר - שבוע וחצי - שנתנה לו חברת התקליטים להקלטת האלבום.
התוצאה הייתה מרהיבה: רצף של שירים קצרים וסוחפים על זוגיות כושלת וגבריות מעורערת. למרבה הפלא, היא גם הפכה להצלחה מסחרית. בעיקר בזכות הלהיט Is She Really Going Out with Him. ג'קסון מצא את עצמו לפתע על תקן כוכב, שחרר מיד אלבום דומה, I'm the Man, אבל אז נבהל מהסטטוס שלא התאים לו ומיהר לחתוך הצדה, לאזורי השוליים האיכותיים. עד היום.
(שי להב)
78. הקיור, 1979, Three Imaginary Boys

Three Imaginary Boys עטיפת האלבום
ועדיין, מעניין לבדוק את החתימה הראשונה של סמית והקיור על תקליט בכורה, שמשלב בין 10:15 Saturday Night לבין גרסה הזויה משהו ל-Foxy Lady של הנדריקס.
(בועז כהן)
79. הסטרוקס, 2001 ,Is This It

Is This It עטיפת האלבום
הצליל החי וה"אמיתי" של אלבום הבכורה שלהם, שהושג הודות לכך שחלק מהשירים אכן הוקלטו כמעט בלייב, שחזר בצורה מרהיבה את הרוק של שנות ה70-, בתוספת בונוסים חשובים כמו הכתיבה של קזבלנקס - משורר אורבני מצטיין, והכריזמה המתפרצת של חברי ההרכב. בסופו של דבר, Is This It הצליח בצדק מוחלט (והצליח בגדול), ואלבום רביעי של הסטרוקס הוא משהו שכל חובב מוזיקה מייחל לו, אבל קשה להתעלם מקלאסיקות העבר האמיתיות, שמתנגנות לכל אורכו.
(שי להב)
80. פול יאנג, 1983 ,No Parlez

No Parlez עטיפת האלבום
הבריטיים והאמריקניים כאמן סולו בעל קול חם וכובש וסגנון שהוגדר אז כ"סול לבן". החברה החליטה ללכת על שתי מערכות שיווק נפרדות בבריטניה ובארצות הברית ואלבום הבכורה יצא בעטיפות שונות ועם קליפים שונים.
(משה מורד)
ומה אלבום הבכורה שלכם? טקבקו וספרו לנו