
מכת בכורות: מקומות 61-70
לכבוד השנה החדשה, כותבי "מעריב" ועורכי תחנת הרדיו 88FM בוחרים את 100 אלבומי הבכורה החשובים ביותר בהיסטוריה. קבלו את האלבומים שהגיעו למקומות 61-70. הרשימה המלאה במוסף תרבות מעריב
61. נינה סימון, 1958,Little Girl Blue

Little Girl Blue עטיפת האלבום
שם האלבום. נינה סימון בכלל קיוותה להיות פסנתרנית קלאסית. בגיל 25 היא הקליטה את האלבום היפהפה הזה כפרויקט צד וויתרה על כל הזכויות עליו לחברה אמריקנית קטנה בשם "תקליטי בית לחם" תמורת 3,000 דולר.
לולא עשתה זאת הייתה מרוויחה יותר ממיליון דולר בתמלוגים. עוד קורבן של תעשיית המוזיקה
בעידן שבו אמנים לא הבינו על מה הם חותמים, וחלק מסיפור החיים הטרגי של סימון, שסבלה, בין השאר, מסכיזופרניה ומאלכוהוליזם. האלבום כולל כמה מלהיטיה הגדולים: "מוד אינדיגו" (במקור של דיוק אלינגטון), Dont Smoke in Bed ,Love Me or Leave Me וכמובן My baby Just Care for Me.
משה מורד
62. איימי וויינהאוס, 2003, Frank

Frank עטיפת האלבום
הקעקועים, האנורקסיה והאבא שלה, ושכחו שמדובר באחת היוצרות-מבצעות הכי מרתקות ומשובחות שנחתו על העולם ב-20 השנים האחרונות.
איימי ג'ייד וויינהאוס עשתה את זה בגיל 20. היהודייה הבריטית בעלת הקול השחור נולדה ב-14 בספטמבר 1983 ובאוקטובר 2003 כבר הוציאה את תקליט הבכורה המעולה שלה, "פרנק", שהצליח מאוד באופן נדיר, גם בקרב המבקרים וגם אצל הקהל הרחב. "פרנק" היה מועמד לפרס מרקיורי וסימן את וויינהאוס כתקווה הלבנה החדשה והגדולה של המוזיקה, מפני שהוא רווי בסגנונות הגשה ובז'אנרים כמו: סול, רוק, סקא, ג'אז, ורית'ם אנד בלוז. רק שלא תגמור כמו ג'ניס ג'ופלין.
בועז כהן
63. אלביס קוסטלו, 1977 ,My Aim Is True

My Aim Is True עטיפת האלבום
האטרקשנז - מלהקות הלווי הכי חשובות ומשמעותיות בהיסטוריית הפופ-רוק. אלה גובשו רק כמה חודשים לאחר צאת אלבום הזה, ושותפו בפעם הראשונה באלבום שיצא שנה אחריו. אבל זוהי עדיין התפוצצות ראשונית של כישרון אדיר, שהייתה מעמודי התווך של ז'אנר שלם וטרי: הגל החדש. קוסטלו הקליט את אלבום הבכורה שלו עם להקה אמריקנית בשם קלובר, שלא זכתה לקרדיט בגלל בעיות חוזיות שונות. ההקלטות נערכו בלילות, וארכו בסך הכול רק 24 שעות. את השירים הוא כתב בביתו בשעת לילה, כדי לא להפריע לאשתו ולבנו הקטן, או ברכבת התחתית.
דווקא הגולמיות הזאת ייצרה אלבום רעב, כועס, כמעט פראי במונחים קוסטלואיים. ובעיקר: הציגה לעולם את השילוב הבלתי אפשרי הזה בין ליצן, פאנקיסט ואינטלקטואל. תקשיבו לשיר הפותח, Welcome To The Working Week, ותגלו יוצר שפשוט מתפוצץ מהצורך לצאת החוצה. פיצוץ של אלבום.
שי להב
64, אילגס, 1972, Eagles

Eagles עטיפת האלבום
האיגלס, שהוקלט בלונדון, אינו כולל אמנם להיטים בסדר גודל של "מלון קליפורניה", אבל יש בו שירי
נסיעה זורמים וקלילים, הכתובים במספר מצומצם של אקורדים בסיסיים ומושרים בהרמוניות קוליות, שמזכירות הרכבים ותיקים יותר משנות ה-50 וה-60 כמו נערי החוף והאחים אוורלי. אלבום שכובש אותך בפשטות שלו ונשמע טרי ורענן גם היום.
רוני ידידיה
65. דאבז, 2000, Lost Souls

Lost Souls צילום עטיפה
בכורה ענקי. החבורה הזאת ממנצ'סטר החזירה את נקודת הכובד לגיטרות החורכות, המעורפלות, המעושנות, הליליות, האטיות, ולתופים הכבדים ההולמים מאחור, כמו בתוך סופת שלגים, כשכל זה עטוף שירה גבוהה, אנגלית מאוד, מלנכולית, עם הרמוניות קוליות שמזניקות כמה מהקטעים כאן לפסגות אדירות.
תקליט הבכורה של הדאבז נפתח בקטע אינסטרומנטלי, צלילים מהפנטים, גולשים כמו לבה מלוע הר געש אטי, לוהט, יפה עם תחושה מסוימת של סכנה. "האיש שסיפר הכול" הוא קלאסיקה מודרנית. גם The Cedar Room. האלבום הזה, שמלאו לו בדיוק עשר שנים, יישאר איתנו, להערכתי, עוד זמן רב מאוד.
בועז כהן
66. ארקייד פייר, 2004, Funeral

Funeral עטיפת האלבום
מילים ולחנים וגם שירה גדולה מהחיים, על סופם של החיים והחיים שאחרי המוות. כל אלה, ועוד, נמצאים בסאגה המוזיקלית המהפנטת שהניחו חברי הלהקה הקנדית על מפתנה של המוזיקה המודרנית. חוץ מהיצירה בת ארבעת הפרקים, Neighborhood, חזון אחרית הימים לפי ארקייד פייר, יש פה שלל שירים מורבידיים ובו זמנית מרהיבים. פנינים באפר, פרחים על הקבר. חתונתם של הזוג המנהיג את ההרכב, ווין בטלר ורג'ין שסיין, מונצחת באלבום והיא אולי הייתה נקודת האור העיקרית בתוך יצירת האלבום הזה, שרווי בהרבה מוות ואובדן - אבל גם באהבה. תקליט בכורה שהפך תוך זמן קצר מאוד לקלאסיקה מודרנית.
בועז כהן
67. פיקסיז, 1987, Surfer Rosa

Surfer Rosa עטיפת האלבום
נשי ענוג, כשהכול נארז לתוך שירים בני לא יותר משתי דקות וחצי. הפיקסיז, בניצוחו של המפיק סטיב
אלביני, יצרו אלבום בכורה שלטעמי חשוב יותר בגלל ההשפעה האדירה שהייתה לו, יותר מאשר בגלל תוכנו.
די אם נציין שקורט קוביין הגדיר את האלבום כהשראה הגדולה ביותר שלו ליצירת Nevermind. שלא תשתמע פה, חלילה, הבעת זלזול בפיקסיז עצמם, שפשוט בראו כאן טריק מוזיקלי חדש (Loud, Quiet, Loud, אם אתם מתעקשים), אבן פינה נוצצת לגראנג' שתכף יגיח מעבר לסיאטל. גם כאן, אגב, דובר בתקציב מגוחך למדי של 10 אלף דולר. סטיב אלביני תוגמל בעבור עבודתו ב-1,500 דולר, טבין ותקילין.
שי להב
68. ביסטי בויז, 1986 ,Licensed to Ill

Licensed to Ill עטיפת האלבום
רובם כוללים את שמות התואר "היפ-הופ", "לבן", ו"הכי טוב". קשה להסכים עם זה בפה מלא בפרספקטיבה של כמעט 25 שנה, אבל אי אפשר להתעלם מהאפקט המיידי והמצטבר של האלבום. יותר משהוא נתן לגיטמציה לראפ הלבן, הוא המציא אותו.
ב-Licensed to Ill הביסטי בויז (בעזרת מפיק העל ריק רובין) הצליחו להישמע כל כך טבעיים במשחק שהיה שייך בעיקר לשחורים, ואפילו להביא משהו מגניב וייחודי משלהם. אלבומי היפ-הופ קלאסיים נשפטים בעיקר בכמות הציטוטים והמחוות שזכו לו בהמשך. Brooklyn ,The New Style
No Sleep Till ו-Paul Reverse צוטטו וסומפלו עשרות פעמים. להיטים כמו Girls המעצבן ו -Fight For Your Right העל-זמני רק עושים את הבחירה בו לקלה יותר. הביסטי ראויים לכבוד נוסף על האומץ להוציא אלבום שני מורכב ולא מסחרי אחרי אלבום כל כך מצליח כמו זה, אבל זה שייך כבר לפרויקט אחר.
שי ליברובסקי
69. דוראן דוראן, דוראן דוראן, 1981
1981. אני גר בלונדון, כותב לעיתוני המוזיקה "להיטון", "חמצן" ו"ווליום" (כן היו פעם כאלה)
ומשדר פינה ברשת ג' על מה שקורה בלונדון. אני מוזמן עם עוד חמישה עיתונאים לחדר ההלבשה באולפני "טופ אוף דה פופס" לפגוש להקת ניו ווייב מבירמינגהם שכולם מדברים עליה. האלבום כבר מתנגן אצלי בבית ללא הרף, Girls on Film משגע את המצעד הבריטי, ואני מנסה להבין את משמעות הקטע האינסטרומנטלי החותם את האלבום שנקרא "תל אביב" (היחצנית בחברת התקליטים לא יודעת להסביר).

duran duran עטיפת האלבום
משה מורד
70.פאנקדליק, פאנקדליק, 1970

funkadelic עטיפת האלבום
הסול והFאנק האמריקניים לרמות תחכום חדשות עם שילוב של רוק פסיכדלי (מכאן השם), השפעות מג'ימי הנדריקס וגדולי פאנק כמו סליי סטון ועוד. באלבום הציגו קלינטון וחבריו את הסגנון המיוחד להם עם בס ורית'ם סקשן שלא מהעולם הזה, וקטעי ג'ם ארוכים שהפכו לסמל המסחרי של פאנקדליק. האלבום מלא פנינים וקטעים שנכנסו להיסטוריה של הFאנק. קטעים מהאלבום הקלאסי הזה סומפלו בידי אמנים רבים, בהם Beastie Boys ו-Red Hot Chili Peppers.
משה מורד
ומה אלבום הבכורה שלכם? ספרו לנו