קו המשווה: רחוב גנסין

דן מירון טוען שסיפורי גנסין הם "פיסגת הספרות העברית", אבל הוא צודק רק חלקית

מנחם בן | 20/5/2011 0:30 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
אפילו הצירוף השגור "רחוב גנסין" (כי הרי יש רחוב כזה על שמו לפחות בשלוש ערים בישראל) מזכיר לנו את הייחוד הסגנוני שלו, שהרי גנסין (1879-1913) ראה ב"רחוב" מילה נקבית ("הרחוב השוקטה"), על פי אחת ממסורות-הלשון העבריות.  ובאמת, הדבר המדהים ביותר אצל גנסין הוא עושר הלשון העברית שלו, שנכתבה בעיקרה לפני יותר ממאה שנה , ברוסיה, הרחק מארץ ישראל, הרחק מהעברית המדוברת, והנה היא שפה חיה ומפותחת להפליא, אם גם ארכאית בחלקה, המשקפת תודעה העולה באינספור דרגות דעת ורגישות על רוב הכתיבות העבריות בימינו. זה , ולא הערך של הפילוסופיה האקזיסטנציאליסטית שלו, כפי שגורס דן מירון באחרית הדבר המבריקה והעמוקה שלו,  הוא עיקר כוחו ועיקר התענוג בקריאתו. 
 
ייחוד סגנוני. אורי ניסן גנסין
ייחוד סגנוני. אורי ניסן גנסין צילום: באדיבות מכון גנזים

אתה קורא ואתה שואל את עצמך שוב ושוב: להיכן נעלם כל העושר הרוחני והשפתי הזה? איך זה שהיום, במדינת ישראל, אחרי יותר ממאה שנות התיישבות עברית, אנחנו מנפיקים בבתי הספר שלנו תלמידים עילגי שפה, עילגי מחשבה, ששפתם עמוסה אמריקנזיציה וערביזציה ושום דבר מורכב איננו מובן להם, ובעיקר לא מילים עבריות שאינן חלק משפת הדיבור המיידית שלהם? זוהי חרפה נוראית ופשיטת רגל נוראית של מערכת החינוך שלנו, בעיקר זו החילונית (כי בסיס העברית הוא כתבי הקודש ,וגנסין למד בין השאר בישיבה שניהל אביו).

המהדורה החדשה של ששת סיפוריו המרכזיים ("אצל וסיפורים אחרים" , הקיבוץ המאוחד וספריית פועלים), בליווי ביאורים ואחרית דבר של דן מירון, מציגה בפנינו סופר שמעטים מאוד יוכלו לקרוא בו היום, גם משום שהעברית השתנתה מאוד מאז, וגם משום שגנסין חופר ממש בקרקעית הנפש והתחושות והמגעים עם הנשים והאנשים בחייו (באופן המזכיר מאוד את פרוסט ב"חיפוש הזמן האבוד" שלו, גם אם פרוסט הרבה יותר מאושר) ומצייר ציורי נוף ואווירה איטיים ודקים עד לפלא, הרחק מאוד מן החנופה הספרותית הממוסחרת והמהירה של ימינו.

די לצטט קטע פשוט יחסית, כדי להבין במה מדובר: "וצריחת עורבים טורדת היתה מהממת אותו ומספרת לו כל אותה שעה בנקמה של מרירות, כי לא אנשים שכמותו מסוגלים לקחת מאת החיים אפילו מה שהם בעצמם מושיטים להם, ולא אנשים שכמותו מסוגלים שתהיה להם בכלל איזו אחיזה כלשהי בחיים". זהו גנסין מבעד לגיבוריו, דיכאוני, גם אם בעל הומור לפעמים, לא ממומש באהבה, גם אם מתיידד על פי דרכו עם נשים, מפענח את איתותי הטבע סביבו  (כאן העורבים מדובבים אותו) , ומנסה לחתור בלי הצלחה לטעם הקיום (ולא אחת שוקל התאבדות). ותמיד צידי כשמות סיפוריו ("הצידה", "בטרם", "בינותיים")

אין ספק:  קריאה בגנסין היום כרוכה בקושי גדול, אבל בתחושת יופי נדיר. עם זאת, טענתו של מירון כי "יצירתו של גנסין עדיין מהווה את פיסגת הספרות העברית מפני שהיא הסיפורת ה'פילוסופית' הטהורה ביותר שנוצרה בלשון העברית" – שגויה בחלקה.  מירון רואה את עיקר הישגו של גנסין באופן המושלם שבו הוא מתאר את תודעת האבסורד של הקיום, אבל מירון טועה כאן בסוג ההתפעלות שלו. התפיסה הדיכאונית של גנסין מעוררת אכן אהבה גדולה אליו, אבל כשלעצמה היא עניין בעייתי, ממש כפי שהאקזיסטנציאליזם שיבוא מאוחר יותר הוא עניין בעייתי.  לכל מי שקורא את גנסין  ברור כי תודעה זו כשלעצמה היא המתכון למכשלה הנפשית המתמדת של גיבוריו. מי שחושב מלכתחילה שאין טעם לחיים, לא מוצא בהם טעם. ולכן דווקא הישגו ה"פילוסופי" של גנסין, בניגוד להישגו הספרותי-לשוני, הוא בהחלט מוגבל.
השורות הכי יפות בעברית

כַּאֲשֶׁר תִּשָּׁמַע מִן הֶהָרִים צְפִירַת הֲפוּגָה/אֶפְרַח מִן הַצֹּהַר/לִנְחוֹת עַל צַמֶּרֶת הֶחָרוּב הָרִאשׁוֹן./רֵיחַ זַכְרוּתוֹ יַפְרִיחַ מִמֶּנִּי לְשָׁעָה קַלָּה/ תּוֹלְדוֹת קִנִּים הֲרוּסִים וְגוֹזָלִים מְנֻפָּצִים

  
חמוטל

בר יוסף, כלת פרס עמיחי השנה (יחד עם צבי עצמון) היא בוודאי אחת המשוררות המתוחכמות  בעברית. כאן היא מדברת על נחמת המין החפוז אחרי נישואים הרוסים.  מתוך השיר "יונה", מתוך האוסף  "השתוות", הקיבוץ המאוחד.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

קו המשווה

צילום: נעם וינד

דוד אבידן כינה אותו "הגרופי הקטן שלי", יורם ברונוסקי הגדיר אותו כ"בור מתהולל", אריאל הירשפלד כתב עליו שהוא "כתם צהוב", אבל הוא עוד כאן: מנחם בן, עם יותר מארבעים שנות כתיבת ביקורת ספרות , אינספור פולמוסים מרים, כשלושת אלפי מאמרים ושניים עשר ספרים

לכל הכתבות של קו המשווה

עוד ב''קו המשווה''

כותרות קודמות
כותרות נוספות

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים
vGemiusId=>/channel_tarbut/literature/ -->