בזכות האח: ישנה רק סיבה אחת לצפות ב"שרלוק הולמס 2"
המשך עלילות שרלוק הולמס של גאי ריצ'י ("שרלוק הולמס: משחק הצללים") מוצדק רק בגלל סיבה אחת. סטיבן פריי
''שרלוק הולמס: משחק הצללים'', במאי: גאי ריצ'י, בריטניה/ארה''ב 2011

ווטסון, במהדורת ריצ'י המעודכנת, אינו עוד סתם שותף לחקירות של שרלוק הגדול. הוא בעיקר בן זוגו, על כל המשמעויות ההומוסקסואליות הנגזרות מהגדרה זו. העובדה שהוא ניצב בפני הגרוע בפשעים - טקס כלולות ואיחוד לבבות עם אותה עלמה - מוציאה מדעתו את הרווק האקסצנטרי הולמס, ובתוך כך גורמת לריצ'י למוטט את ההיגיון הפנימי של השני בסדרת "שרלוק הולמס" שאותה הוא מעביר כעת לקולנוע.

לפני שנתיים הציג ריצ'י את הסרט הראשון בסדרה, שבו רוברט דאוני ג'וניור מגלם את הולמס וג'וד לאו את ווטסון. גם בסרט ההוא התרוצץ על הבד האיום הטמון בנוכחותה של אותה מיס מורסטן (קלי ריילי), אבל אז הדברים עדיין לא היו בבחינת מצב חירום הדורש את התערבותו הגמלונית של ריצ'י. במפתיע, "שרלוק הולמס" הקודם התגלה כסרט שנון, המוגש לצופים באופן קליל ואינטליגנטי כאחד. בסרט ההמשך הנוכחי שב ריצ'י ("רוקנרולה") אל נטייתו לסרבול ולגסות, המוכרת היטב מסרטיו הראשונים, ובכך ממוסס את המוניטין החיוביים שזקף לזכותו בפעם הקודמת.
לבד

סצנות רועשות וצעקניות, המפוזרות למכביר לאורכו של סרט ההמשך, מנסות להשכיח את העובדה הפשוטה שבתהליך הכנתו של הסרט הנוכחי נשכח שלב התסריט, שראשי הפרקים שלו משמשים בעיקר כתחנות מעבר בין פיצוץ אחד למרדף אחר, בין רכבת דוהרת לסוס צוהל, בין מכשיר עינויים לסצנה אופראית מנופחת על אודות הירידה לגיהינום. למרבה הצער ריצ'י אינו פוטר אפילו את שוברט ומוצרט מהמכה הזו, ומערב את יצירותיהם בסצנות הטרחניות שלו.
דאוני ולאו, שדווקא הצטיינו בסרט הקודם, נזנחים הפעם לטובת פיתוחן של דמויות משנה בעלילה. אחת מהן היא מגדת עתידות צוענייה בגילומה של נומי ראפאס - שחקנית שבדית שמשכה אליה תשומת לב מסוימת בגרסת המקור הקולנועית של "נערה עם קעקוע דרקון". פה היא סתמית ומיותרת לגמרי. מאפיל עליה הקומיקאי הבריטי הוותיק סטיבן פריי, שנדרש לביצוע דמותו של מייקרופט הולמס, אחיו המוטרף עוד יותר של שרלוק. פריי עט על ההזדמנות ומלטש על הבד תפקיד וירטואוזי, שלעתים גובר על מכשלות התסריט, על רעשנות הבימוי ועל רשלנותם של השחקנים האחרים. רק בזכות פריי כדאי (אולי) להציץ בסרט.