סינגולר: מירי מסיקה מפתיעה ושווה להכיר את רות נודלמן

בעזרתם של יהל וגיא מ-The Voice מצליחה מירי מסיקה להפתיע לטובה, שרונה נסטוביץ' מתנסה בפופ מתקתק, רות נודלמן היא יוצרת מוכשרת שאנחנו רוצים לשמוע ממנה עוד, ענבל גרשקוביץ' קיטשית ורותם אור היא יוצרת האינדי הכי מעניינת כרגע בסביבה. הסינגלים של השבוע

רועי בהריר | 4/4/2012 16:30 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר

מירי מסיקה, ''אישה חרסינה''

סוג של הפתעה. בהשוואה לארבעת השירים הקודמים שמסיקה הוציאה, עד כה, כסינגלים מהאלבום ("ואולי", "אני לא שם" ו"יריות באוויר", שהיו מייבשים במיוחד, ו"מלך", שהיה סביר) החמישי שלה, "אישה חרסינה" הוא שיר טוב, מצוין אפילו. הניגוד המובהק שבין נושא השיר - אישה מחרסינה, שומרת מרחק, מנותקת רגשית, ש"פיזרה הרבה שקרים, אבל לא את השיער" (מילים: נעם חורב) - לדמותה המגה-מוחצנת, שוצפת הרגשות ופזורת השיער של הדיווה שמבצעת אותו אמנם פוגע מעט באמינות וביכולת להתחבר אליו לגמרי, אבל זה עדיין יותר מעניין מהכלום הטהור שמסיקה שרה בדרך כלל.

>> עשו לייק לעמוד הפייסבוק של nrg תרבות

בעצם, יתכן שמסיקה עצמה היא לא ממש הסיפור כאן. ביצועיה נאים, אך מתרחקים, כתמיד, מחריגות משמעותיות מהשטאנצים המוכרים שלה. יתכן שזמרת אחרת, בעלת אישיות ווקאלית מורכבת יותר (דניאלה ספקטור, רוני אלטר, מעיין הירשביין, אפילו איה כורם) הייתה מוציאה מהשיר הזה לא פחות, אם לא הרבה יותר. מכל מקום, מסיקה עצמה פחות רלוונטית
לענייננו. מה שכן רלוונטי הוא גילוי יכולתם המרשימה של יהל דורון וגיא מנטש - כן, הצמד החביב והמגניב מהנבחרת של אביב גפן ב-The Voice - בהלחנת שירים. עושה רושם שהם בכלל לא רעים בזה. האמת? אם השניים ימשיכו לעבוד עם מירי מסיקה, ייתכן שיום אחד, כנגד כל הסיכויים, עוד יהיה אפשר ממש לאהוב אותה.

 


שרונה נסטוביץ', ''בין כה וכה''

האינסטינקטים עשויים להטעות: על פניו זה נראה כאילו שרונה נסטוביץ' לקחה כמה צעדים אחורה כשבחרה לעשות הסבה מקצועית מזמרת שמזוהה עם הרכב שנחשב לאיכותי (היא זו ששרה את "לא אומרת כלום" של מטרופולין) לסוכריית פופ על מקל בידו של זאב נחמה (שהלחין וכתב לה את השיר הזה, סינגל הבכורה מתוך אלבומה השני, אחרי שביצעה קאבר ל"היא לא תשוב" במסגרת "עבודה עברית 2"), אבל בפועל זה לא נשמע בדיוק ככה.

"בין כה וכה" מזכיר יותר את סיינט אטיין מאשר את הדברים שילדים שומעים היום במסיבות כיתה - ככל הנראה, עקב חוסר הסינכרון החינני של נחמה עם התקופה. איכשהו, דווקא העובדה שהשיר רחוק מלהיות עדכני וקוּלי מסייעת לו להמריא. הסיבה העיקרית לכך היא שמדובר בלהיט: הקצב טוב, הטקסט חמוד, הפזמון סוחף והמבנה פשוט וקליט. חוץ מזה, גם אי אפשר להתכחש לכך שהלבוש הפופי הולם את נסטוביץ' לפחות כמו זה האפל והמהורהר של מטרופולין. בכלל, העובדה שנסטוביץ' הצליחה לקחת את נחמה למקום מרוחק שכזה, המשרה אווירה של סתיו אירופי, היא הישג לא מבוטל בפני עצמו - הן לה הן לו. יש בכך משום הוכחה לקיומו של אסנס מוזיקלי אמיתי בקרבה. כשמצרפים לכך את אופיים המגוון של המוזיקאים האחרים שהיא בחרה לעבוד איתם באלבום הזה - ביניהם כישרונות לא קשורים בעליל, כמו יוני בלוך ופילוני - אפשר בהחלט להתחיל לפתח ציפיות לקראת מה שעוד צפוי מכיוונה. המדור מהמר שהיא תפתיע. המדור אוהב הפתעות. המדור סקרן.


Get Microsoft Silverlight

עטיפת הסינגל
המדור סקרן. שרונה נסטוביץ' עטיפת הסינגל

רות נודלמן, ''חקוק בבשר''

התמונה הולכת ומתבהרת. ועכשיו, לנוכח השיר הזה, השלישי שרות נודלמן מוציאה מתוך אלבום הבכורה שלה, אפשר גם להבחין בניואנסים הייחודיים לצבעיה, במי שהיא, במה שהיא. האמת היא שגם "רקפת" ו"מלח", שני הסינגלים הקודמים של נודלמן, עוררו משהו, אבל נתנו מושג קלוש מדי בנוגע לזהותה המוזיקלית של הזמרת-יוצרת, לקונטקסט שעליו היא נשענת, למקומות שמהם היא באה ולאלה שאליהם היא מכוונת.

"חקוק בבשר", השיר הכי טוב שנודלמן המוכשרת שחררה עד כה, משלים את החסר, סוגר את הפינה, לא משאיר מקום לספק בנוגע לאמיתות הכאבים, הפחדים, החרדות, האובססיות והתשוקות שהיא מנסחת במילותיה ובלחניה. להבדיל מהשניים הקודמים, השיר הזה מספיק חזק, חד וברור (גם, אגב, ברמת ההפקה המוזיקלית, של נעמן שדמי) כדי להסיר כל חשד מכך שנודלמן משתייכת למחנה הסינגר-סונגרייטריות התל אביביות שמתמחות בזיוף רגשות, ולהאמין לכך שמה שהיא שרה עליו (ככל הנראה, פרידה כואבת) באמת חקוק בבשרה. קולה מקסים. לגמרי. גבוה אך לא צלול, דקיק אך לא צורם, מדויק אך אנושי, מיטיב לשקף תחושות, מיטלטל ברכות על ערוצי קלידים, גיטרה, כינור, צ'לו, בס ותופים שמנגנים בלדת קאנטרי איטית, מעושנת, חצי-מיואשת מהחיים. במילה אחת: עוד.


Get Microsoft Silverlight

צילום: יוסי ירום
עוד מזה בבקשה. רות נודלמן צילום: יוסי ירום

ענבל גרשקוביץ', ''מלאך ואחות''

הז'אנר המוזיקלי שענבל גרשקוביץ' (שהייתה עד לא מזמן רק "ענבל", בלי שם משפחה, אבל כנראה החליטה לשנות אסטרטגיה שיווקית) משתייכת אליו הוא "אלטרנטיבי ישראלי". זה, בכל אופן, מה שכתוב בעמוד הפטיפון (אתר להפצת סינגלים) שלה, משמאל למילה "ז'אנר". בעיה מספר 1: התמונה, בה גרשקוביץ' לובשת שמלת תחרה לבנה בעודה כורעת ברך בלב שדה שיבולים כדי לקטוף שיבולת, ורוח ערב קלה פורעת את תלתליה. בעיה מס' 2: "משהו ממני" של הראל סקעת זה בלאק-מטאל ליד הבלדה הקיטשית, הדלוחה והמצ'וקמקת הזאת. אין, לא היה, לא יהיה ולא יהיה בכיוון של יהיה שום קשר בין מילים כמו "מחזיקים ידיים / גם אם צועדים לחוד / תמיד היינו שניים / בתוך עולם אבוד" לתרבות אלטרנטיבית. מצד שני, זו כמובן, לא יכולה להיות בעיה מבחינתה של גרשקוביץ - זמרת סבירה שהפגינה עד כה כישרון של ממש בבחירת שירים גרועים (היזהרו במיוחד מ"תל אביב ניו יורק". שלא נדע) - שכן ממילא אין לה מושג מה זה אומר להוות אלטרנטיבה ובשביל מה זה טוב. גם מבחינתכם, אגב, זו לא אמורה להיות בעיה. אם יש לכם אלטרנטיבות אחרות להעברת 4:37 הדקות הבאות, המדור בהחלט ממליץ לכם ללכת על אחת מהן.


Get Microsoft Silverlight

עטיפת הסינגל
זה נראה למישהו כמו אלטרנטיב? ענבל גרשקוביץ' עטיפת הסינגל

רותם אור, Covers

ילדת הפלא של האינדי התל אביבי שהבטיחה רבות כשהוציאה לפני שמונה שנים אי.פי בכורה בשם Lightly Easily, בעודה חיילת בצה"ל, בת 18 בלבד, מקיימת את ההבטחה. בעצם, נכון יותר לומר, קיימה אותה, ב-This is What You All Came for, הסינגל הקודם שהוציאה, הראשון מתוך אלבום הבכורה Hard Magic, שצפוי לצאת, סוף סוף, בעוד כחודשיים.

השיר הזה, למען האמת, קצת פחות טוב. גם הוא קר ומנוכר כקודמו, וגם בו אפשר להתמוגג מן המתיקות האירוטית משהו שבלחישותיה של אור, אבל הלחן פחות מעניין, המתח שהעיבוד מנסה לייצר הופך די מהר לסטטי, ובכלל, נדמה כי הקפדתה היתרה על אסתטיקה של ניקיון, חו"ל וחורף באה כאן קצת על חשבון הרגש והתוכן. זה עדיין בערך פי 1,200 יותר טוב ממה שרוב זמרות-יוצרות האינדי בארץ הוציאו לאחרונה תחת ידיהן הרדומות, אבל בהתחשב בקריטריונים שהציב הסינגל הקודם - וגם, בלי קשר לזה, בעובדה שלמרבה הצער היא לא עושה את מה שהיא עושה בעברית - אפשר להרגיש סוג של אכזבה. נו, מה לעשות, אין ברירה: כדי להצליח לחיות בעולם הזה צריך לדעת להתמודד עם אכזבות. תהיו חזקים.


Get Microsoft Silverlight

עטיפת הסינגל
סינגל פחות טוב מקודמו, ועדיין יותר טוב מכל יוצרות האינדי האחרות בארץ. רותם אור עטיפת הסינגל
כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

סינגולר

צילום:

רועי בהריר מאזין בשבילכם לסינגלים החדשים שיוצאים ועושה לכם סדר באוזניים

לכל הכתבות של סינגולר

פייסבוק

ביקורות וטורים

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים