בתוך הצינורות: "באפלה" לא עוסק בצד היהודי של השואה
כמו מרבית סרטי השואה, גם "באפלה", המתאר שרברב פולני שהחביא קבוצת יהודים בביוב, מתרכז בצד של המציל ולא בזה של הניצולים
''באפלה'', בימוי: אניישקה הולנד, פולין 2011

מהבחינה הזו, "באפלה" הוא חריג מסוים בנוף הפילמאי, שכן במרכזו ניצב גבר פולני נבער ומכוער צורה, שחסד ההצלה שלו אינו יכול לשפר את הפרופיל המוסרי הפרטי שלו. אך בעניין הבסיסי ממש - סוגיית חילוצם של היהודים מהמוות הבטוח הממתין להם - אין שינוי בעמדתו של סרט זה מתוצרת פולין לעומת קודמיו שאוזכרו קודם לכן. זאת משום שגם הוא מתרכז אך ורק בצד הנוצרי של סיפור המעשה.
והמעשה שהיה כך היה: במשך 14 חודשים הצליח שרברב ממוצא פולני, שגם עסק בגניבה ובביזה, להחזיק בחיים קבוצה של יהודים שנחלצו מהאקציה בגטו לבוב. הוא שמר עליהם בתוך מחילות הביוב העירוניות, שהוא עצמו שימש כמפקח התפעול שלהן. תחילה הוא עשה זאת תמורת כסף ומאוחר יותר גם ללא תמורה פיננסית, ותוך סיכון חייו וחיי בני משפחתו.

"באפלה", אם כך, מתמקד בבנייה מדוקדקת של פרופיל אישיותו של הטיפוס המכונה "חסיד אומות העולם", והשחקן הפולני רוברט וייצקביץ', שמגלם את הדמות הזו, עושה עבודה מזהירה ממש. מה שאין לומר על עבודתה של הבמאית אניישקה הולנד, ובייחוד על התסריט, שהוכן בידי דיוויד שמעון הקנדי.
הולנד, במאית עתירת ניסיון שכבר טיפלה בעבר באירועים הקשורים בשואה בסרטיה "קציר הזעם" ו"אירופה, אירופה", שמה דגש מוגזם על ההקרבה הנוצרית, שמחליפה כאן את הסבל היהודי. כבר לפני שני עשורים רשמה הולנד מעורבות מפוקפקת באותו הנושא כאשר הכינה לאנדז'יי ויידה, גדול קולנועני פולין, את התסריט לסרטו "קורצ'אק", שגולל את פרשת חייו ומותו של המחנך היהודי הנודע שהצטרף לחניכיו הקטנים בדרכם האחרונה לטרבלינקה. באותו סרט מעורר חמה הובלטה דווקא הפרשנות הקתולית לתיאור רגעי חייו האחרונים של קורצ'אק, שבמציאות נרצח רק בגלל יהדותו וודאי שלא בגלל אימוץ רטרואקטיבי של רעיונות המובעים בברית החדשה.
הולנד, בת למשפחה מעורבת קתולית-יהודית, ממשיכה באותו קו מחשבה גם בסרטה הנוכחי, ששב ומבליט פעם אחר פעם את נקודת הכובד המוסרית שלו בעובדה שישו הצלוב היה למעשה בן העם היהודי. ההכרח לתיאור דואלי
המחילות כמו מדגישות את האופי "הנשי" של הסרט, והולנד כמובן אינה מחמיצה את ההזדמנות לערוך אנלוגיה מעייפת בין ההיחלצות המכאיבה מתוך אחת המנהרות הללו לצילום מפורט של לידת תינוק. בכלל, הסרט מרבה להסתייע בקטעי סקס, וזאת כנגזר מהרעיון הגורס שהחיים בעידן החשוך ההוא נמשכו כרגיל, על כל המשתמע מקביעה זו, גם כשהמוות האלים המתין מעבר לכל פינה מאיימת.
