יריות, פיצוצים וסטריאוטיפים: "קוד שמור" מתמקד באקשן וזונח כל הגיון

את הסרט האמריקאי "קוד שמור" ביים צאצא למהגרים ישראלים, ודווקא הוא נטל על עצמו להפליל פלחים רבים מחברת המהגרים שבה נבט

מאיר שניצר | 3/5/2012 7:50 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר

''קוד שמור'', במאי: בועז יכין, ארה''ב 2012

 
הוא כבר יסדר את הכל. ג'ייסון סטייתם ב
הוא כבר יסדר את הכל. ג'ייסון סטייתם ב"קוד שמור" מתוך הסרט
 
מקובל להניח שהרכיב "אקשן", הכלול בתוך העסקה הקרויה "סרט פעולה", חשוב יותר לצרכני הז'אנר משאר מרכיבי הנוסחה הפילמאית - היגיון בעלילה, יכולות משחק או עמדות מוסריות של עושי הסרט כלפי הדמויות המככבות בו. מהבחינה הזאת דומה ש"קוד שמור" מתגמל היטב את הנוהים אחר האקשן על הבד. אגרופים, דקירות, התזות דם, יריות, פיצוצים, מרדפים ברכב וגם ברגל, רכבות תחתית הטסות במהירויות האור והרוגים. המון הרוגים. כל זה נשפך מהאקרן הרעשני בשפע בלתי מצוי, וחגיגתם של אוהדי סוגה עילית זו מלאה וגדושה.

כמעט ברור מאליו שמסיבה קולנית זו זונחת כל סבירות בסיפור וגם מוותרת מראש על שימוש באותו חלק במוח האחראי לזרימה חופשית של המחשבה. אבל למי זה בכלל אכפת כשעל הבד מחוסלים בקצב תופי הטאם טאם פושעים סינים, מאפיונרים רוסים וגם שוטרים מושחתים המשתייכים למשטרת ניו יורק. כן, בהחלט, מי שאחראי לליין המסיבות השמח הזה - התסריטאי/במאי בועז יכין - עושה עבודתו נאמנה.

יכין, יליד ניו יורק, בן להורים מישראל, נמצא בתעשיית הסרטים כבר 25 שנים בקירוב, מאז שמכר לאולפן הוליוודי תסריט אקשן שחיבר בנעוריו, שהפך מאוחר יותר ל"שיעור באש" (1990) בבימוי קלינט איסטווד ובהשתתפות צ'רלי שין. יכין הפתיע ב-1994 כשהוצג "פרש", סרט הבכורה שלו כבמאי, שחשף צדדים רגישים יותר בגישתו הקולנועית. עם השנים שחלפו הוא בזבז את האשראי הזה, אך כעת, עם בוא "קוד שמור", דומה שהוא מוכיח למעסיקיו הפוטנציאליים - ראשי האולפנים בהוליווד - את יכולתו הרבה בבימוי, או ליתר דיוק בבישול סרטים מסחריים. חבל רק שהוא לא מחזק את החלק הקריאטיבי האחר אצלו - התסריט.

 



המעשייה כאן מתמקדת בילדה סינית בת 10, גאון מתמטי, הנחטפת על ידי פושעים המעבירים אותה בחשאי מארצה המרוחקת אל צ'יינה טאון שבדאון טאון מנהטן. כשהיא שבויה בציפורני הרשע, משמשת הילדה כתחליף מחשב. היא זוכרת בראשה, בלי להותיר אחריה מסמכים מרשיעים, את כל סכומי ההכנסות הבלתי חוקיות שזורמים לכיסי חוטפיה. המאפיה הרוסית, הרצחנית במיוחד, שבסיסה בברוקלין הסמוכה, חומדת את המחשב האנושי הקטנה ומשכילה לחטוף אותה מהסינים המרושעים. שוטרי ניו יורק, הטובעים בשחיתות תהומית, זוממים לנכס לעצמם את הילדה שבמחלוקת, ואין לשכוח כי גם כמה מראשי עיריית ניו יורק טובלים בריקבון מוסרי עד אין קץ.

אבל אל דאגה. ג'ייסון סטייתם בסביבה, והוא כבר יסדר את הכל. כוכב סרטי פעולה זה ("בלתי נשכחים", "משחק מכור", "מחסל פראי") מגלם פה דמות של שוטר לשעבר המסובך עם מגוון הפושעים שפורטו לעיל - רוסים, סינים, שוטרים ופונקציונרים עירוניים. כולם דורשי נפשו, והוא חזק מספיק פיזית ואף נפשית כדי לחסל אותם גדודים-גדודים. עד שיגיע, קרוב לוודאי, סרט ההמשך.

האמת היא ש"קוד שמור" עצמו בנוי כאילו הוא פרק שני של סרט שמעולם לא הופק. חלקים נרחבים ב"עלילתו" מוסברים בדיעבד, כחלק ממטעני זיכרון עתיקים, שדמותו של סטיית'ם נושאת עמה בדרכה הארוכה לחסל את כולםכולם. נראה, אם כך, שממתינה עבודה לא מעטה למי שתוטל עליו המשימה להמשיך את הסאגה הפילמאית הזו, ששקועה עד צווארה בהנצחת סטריאוטיפים ודעות קדומות כנגד מיעוטים אתניים בחברה האמריקאית. מוזר הוא שדווקא צאצא להורים ישראלים, כלומר מהגרים בהגדרתם, נטל על עצמו להפליל באופן קולקטיבי פלחים רבים מאותה חברת מהגרים שבתוכה נבט.

היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של מעריב בואו להמשיך לדבר על זה בפורום סרטים וקולנוע -

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...
קבלו עיתון מעריב למשך שבועיים מתנה

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים