אבי ניר ויוצר "חטופים" בכנס הדרמה בת"א
אירוע "תור הזהב של סדרות הדרמה" שיזמה וארגנה קשת במרכז יצחק רבין הפגיש אנשי טלוויזיה מישראל ומארה"ב לדיון בהתפתחויות בז'אנר
"אפשר לקרוא לזה סערה מושלמת, צירוף של גורמים שונים" אמר ניר, וציין כי התפתחות ז'אנר הריאליטי וההבנה כי ניתן לייבא פורמטים ממקומות שאינם ארה"ב (דוגמת פורמט האח הגדול, שמקורו בהולנד), תרמו רבות לשינויים שעברו על המסך הקטן בשנים האחרונות. "לפני כן סדרות טלויזיה עבדו בשיטת שעון החול, שכללה עלילה מאוד צפויה שנעה לכיוון סוף מוגדר. עם התפתחותן של דרמות מסוג 'הסופרנוס', 'המגן', 'רומא', 'דקסטר', 'הסמויה', 'מד מן' ואחרות, הדרך בה אנו בוחנים את הדמויות הראשיות והצורה בה הן רואות את המציאות השתנתה לחלוטין".
ניר הגדיר את השינוי הדרסטי כמעבר משיטת שעון החול לשיטת המטוטלת, במהלכה נמצא הצופה בתהליך הבנה תמידי של הדמויות ומנסה להחליט בעצמו אם הן טובות או רעות, בעוד הן עושות את בחירותיהן האישיות.

הווארד גורון, אבי ניר ודיוויד נבינס
צילום: ראובן שניידר, יח''צ קשת
מפגש מעניין שהתקיים במהלך הכנס הפגיש בין גידי רף, יוצר תסריטי ובמאי "חטופים", לבין האוורד גורדון, מפיק בכיר בגרסה האמריקאית "הומלנד", וכן בסדרת הלהיט "24". בפאנל, שהנחתה אילנה דיין, סיפר גורדון על החשש להעלות דרמת טרור נוספת אחרי "24", וההבנה כי קונספט החיילים החטופים השבים הביתה יכול לפנות לצופים רבים. "זה אחד הדברים שיש לשתי הארצות לנו במשותף - מחיר המלחמה" אמר גורדון. "אבל בעוד '24' סיפרה סיפור מאוד ספציפי, בהומלנד העבודה שלנו הייתה לגלות מה הסיפור של הדמויות הללו ואיך לספר אותן".
פאנל נוסף שהתקיים באירוע הפגיש בין אבי ניר ויוצר "רמזור"
אדיר מילר, עם בכיר ברשת שואוטיים דיוויד נבינס, ועם אושיות טלויזיה אמריקאיות נוספות. "קשה היום, הרבה יותר מבעבר, לגרום למבוגרים לעזוב את הבית וללכת לקולנוע", הסביר נבינס. "מה שקורה כרגע בטלוויזיה הוא למעשה קולנוע למבוגרים. כרגע השחקנים הטובים ביותר נמצאים בטלוויזיה" .
"יש כאן דור חדש של יוצרים ומפיקים שמושפעים מהמשמעת והאמביציה של המערכת האמריקאית", ניסה ניר להסביר את העלייה בפופולריות של סדרות האיכות. "בעבר היית צריך לעשות את הבחירה בין כתיבת רומן פילוסופי לבין כתיבת סדרה שתפנה להמונים. היום כבר לא צריך לבחור, כי אפשר לעשות את שניהם".
בואו להמשיך לדבר על זה בפורום טלוויזיה -
