פסטיבל קאן 2012: סרט הפרידה של אלן רנה

הבמאי הצרפתי אלן רנה מציג משמעות מורבידית שיוצאת מגדר הקוריוז הפילמאי; הבמאי האיראני עבאס קיארוסטמי בונה סיפור זורם ובלתי פלצני; ובקרוב נוכל לצפות באדולף היטלר בסרט פנטזיה בתלת-ממד

מאיר שניצר, קאן | 22/5/2012 10:45 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
 
סרט מבריק ורפלקסיבי.
סרט מבריק ורפלקסיבי. "עדיין לא ראיתם כלום" מתוך הסרט

נראה כי אלן רנה בן ה-90 החל בהכנות לפרידה. בפתיחת "עדיין לא ראיתם כלום" מקבלים כל שחקני הסרט - מישל פיקולי, פייר ארדיטי, למבר וילסון, אן קונסיני, מתיו אמלריק, סאבין אזמה ונוספים - שיחות טלפון המזמינות אותם בשמם המלא והמפורש להצטרף לטקס אשכבה לזכרו של ידיד קרוב שלהם, מחזאי שהלך לעולמו. בהתחשב בעובדה שכל שחקני הסרט הם חלק מלהקתו הקבועה של רנה, מקבלת ההזמנה הזאת משמעות מורבידית החורגת מעבר לקוריוז הפילמאי.

>> על סרטו החדש של ווס אנדרסון, שפתח את פסטיבל קאן 2012
>> שלושה מסרטי הפסטיבל מציגים את הקיום האנושי העגום
>> וסרטו של מיכאל האנקה מפתיע לטובה

עם בואם של המוזמנים לביתו המרהיב של המנוח הטרי מוקרן בפניהם סרט וידיאו שמנציח הפקה חדשה למחזהו הנושן של אותו מחבר שנסתלק מהעולם, העוסק במיתוס האהבה הנצחי של אורפיאוס ואירודיקה. מתברר שגם הם, המוזמנים, השתתפו כל אחד בתורו בגרסאות בימתיות קודמות של אותו המחזה, ומכאן נובעת המורכבות הרב-רובדית שמתפתחת על הבד.

"עדיין לא ראיתם כלום" הוא סרט מבריק, רב-המצאות, פיוטי ביותר, ובעיקר רפלקסיבי. הסרט כמו מתצפת על כל מי שמצוי בו-לפני המצלמה או מאחוריה - במבט ביקורתי, רטרוספקטיבי, שיש בו כדי להעיד לא רק על הדמות המגולמת על הבד, אלא בעיקר על מי שמגלם אותה, ושעצם קיומו המקצועי מוכר לנו הצופים בזכות סרטיו הקודמים של רנה. מסובך? בסרט זה יותר.

"עדיין לא" מבוסס פחות או יותר על מחזה מאת ז'אן אנואי, ואל האלגנטיות של רנה מצטרפת פה עבודתו היפהפייה של צלמו הקבוע אריק גוטייה, הבורא שתי מציאויות מקבילות - קולנועית ותיאטרלית - שבאורח מפליא משכילות לחיות בשלום זו עם האחרת.

 




כידוע, גם עבאס קיארוסטמי, בכיר קולנועני איראן, אוהב לנהל מערכות יחסים הדוקות עם הרפלקסיביות שבקיום הכאילו אמיתי-על-הבד-הלגמרי-פיקטיבי, תוך בדיקת הגבולות של מהי-מציאות-מהו-בדיון. סרטיו בעבר - "מתחת לעץ הזית", "קלוז אפ" ו"עשר" - התמקדו בסוגיות הללו, כמו גם סרטו הקודם "עותק נאמן למקור" עם ז'ולייט בינוש, שצולם באיטליה. כעת מגיע תורו של "כמו מישהו מאוהב", שבו שוב מתרחק קיארוסטמי ממולדתו, הפעם עד יפן, שם צולם הסרט דובר היפנית עם צוות שחקנים מקומי.

כמו "עותק נאמן למקור", גם הסרט החדש בודק את מערכות האיזונים בין תדמיות שבני האדם אוהבים לטוות סביב עצמם. סטודנטית לסוציולוגיה שעובדת בלילות כנערת ליווי נקלעת למפגש מקצועי עם גבר קשיש שבעברו הרחוק שימש כמרצה לסוציולוגיה באותו מוסד לימודי שבו היא עושה את הבקרים. בין השניים מתפתחת מערכת יחסים מפתיעה, שאליה חודר, בלי הזמנה, מוסכניק מקומי הטוען כי הוא הארוס הרשמי של הסטודנטית-הזונה.


למרות העומס המכביד בדיאלוגים ובמונולוגים מצליח קיארוסטמי להעמיד על הבד סיפור זורם ובלתי פלצני, שבהחלט מכפר על המעידה הקודמת שלו ב"עותק נאמן למקור".

 




ובתוך כך נודע אתמול שאשגר פארהדי ("פרידה"), זוכה פרס האוסקר מאיראן, עומד לביים סרט דובר צרפתית בכיכובה של כלת האוסקר מריון קוטיאר. ועוד חדשה מטרידה מתחום ההפקה: אדולף היטלר יוגש בקרוב לצופים בגרסת תלת-ממד. זאת בסרט פנטזיה מתוצרת גרמנית שאמור לשלוח מחסל בן העתיד אחורנית במכונת הזמן כדי לקטול את הפיהרר ולחסוך לעולם כולו את אימי מלחמת העולם השנייה. לו יהי.

היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של מעריב בואו להמשיך לדבר על זה בפורום סרטים וקולנוע -

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...
קבלו עיתון מעריב למשך שבועיים מתנה

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים