פליטי ריאליטי: בעיית הפליטים מקבלת טיפול קולנועי
הסרט האיטלקי "טרה פרמה" עוסק בנושא חשוב ואקטואלי, בעיית הפליטים, אבל מציג אותו באופן נטול עוצמה ומורכבות
''טרה פרמה'', במאי: עמנואל קריאלזה, איטליה 2011


טיעונים רפים. "טרה פרמה" מתוך הסרט
לינוזה הוא אי איטלקי קטנטן, כולו חמישה וחצי קמ"ר, הממוקם 163 ק"מ דרומית לסיציליה. ומה שיותר חשוב: מדרומה לו, במרחק 165 ק"מ בלבד, מתחיל החוף של תוניסיה, המסמן את הגבול הצפוני של יבשת אפריקה. כך קורה שלינוזה, שעל אדמתו הוולקנית מצטופפים לא יותר מ-450 תושבים, חשוף להסתננויות של פליטים מהיבשת השחורה, העושים את דרכם הנואשת אל אירופה, אל החיים הכאילו טובים. ובתחנת מעבר פצפונת זו מתחוללת עלילתו של "טרה פרמה", סרטו הארוך הרביעי של עמנואל קריאלזה, שפרץ לתודעת צרכני הקולנוע בזכות עבודותיו "רספירו" ו"המסע אל החלום".
סיפור המעשה: ארנסטו (מימו קוטיצ'יו), דייג דלפון בן 70, איבד לפני כמה שנים בים את בנו הבכור, וכעת הנכד פיליפו (פיליפו פוצ'ילו), בנו של המת, מתלווה אליו לדיג היומי במימי הים התיכון. כלתו ג'ולייטה (דונטלה פינוקיארו), אלמנתו של הבן, טוחנת באוזניו על אודות ההכרח הבהול למכור את ספינתו, לנטוש את האי, לעזוב את ענף הדגה שאינו מניב עוד הכנסות ראויות ולעבור אל פנים איטליה, אל המגף היבשתי עצמו, שם תמצא בוודאי המשפחה הזדמנויות פרנסה אחרות. אלא שארנסטו, כמו כל הזקנים באי, מתעקש להיאחז במסורת הדיג העתיקה, ומוסיף ליטול עמו הימה את הנכד.
באחר צהריים קיצי אחד מבחינים השניים בסירה רעועה ועליה ניצבים עשרות פליטים מורעבים מאפריקה, המתחננים על נפשם. שישה מהם נשמטים מהסירה הדולפת, ועוד רגע קט בולעים אותם הגלים. ארנסטו, בניגוד להוראות חוק ההגירה האיטלקי החדש, חש להציל את הטובעים, בהם אישה הרה ובנה בן ה-7. מאוחר יותר, בחסות הלילה, בהגיעם אל חוף לינוזה, חומקים ארבעה מששת הניצולים אל תוך החשכה, ואילו ארנסטו ופיליפו נותרים על שפת הים, מטפלים באישה הכורעת ללדת ובבנה המבוהל.
כעת הם שלושה שחורי עור. אם מניקה, תינוקת מצווחת ועוד ילד. והמשטרה החטטנית בעקבותיהם. מה יעשו ארנסטו, ג'ולייטה ופיליפו? האם ימסרו אותם לשוטרי משמר החופים, כמצוות החוק היבש, או אולי ישתדלו להטמין אותם במסתור, וביום מן הימים להבריח את הפליטים אל תוך איטליה, אל העיר טורינו, שם ממתין להם אבי המשפחה. וזאת יש לדעת: האישה ובנה עשו בגנבה דרך ארוכה מאריתריאה אל לוב, שם נתפסו ונכלאו, ועד שאבי המשפחה לא שיגר מטורינו הרחוקה את כספי השוחד, לא שוחררו השניים מבית האסורים. בינתיים נאנסה האישה על ידי שוביה, והתוצאה לכך היא התינוקת.
העובדה ש"טרה פרמה" נוחת כעת בחופי הארץ יש בה כדי לתרום לשיח הציבורי בישראל, שנסק החודש לשיאים גזעניים שהיו בלתי מוכרים עדיין בכל הקשור לדיון בטיפול בפליטים מאפריקה. נקודת המוצא הבסיסית, ההומנית, של הסרט כמו באה לחזק את טיעוני האופוזיציה לממשלו של אלי ישי ולפורעים מדרום תל אביב ומירושלים. שהרי במקום שבו מעלים באש משכנות ארעיים של פליטים חשוב להציג תשובה אנושית, אפילו אם היא רפה ומהוססת.
ואכן, בעייתו הבולטת של "טרה פרמה" נעוצה ברפיון טיעוניו. קריאלזה, שאף השתתף בכתיבת התסריט (יחד עם ויטוריו מורוני), מסתפק בהצגה פרונטלית ונטולת עוצמה של הצדק האלמנטרי בלי לטוות איזושהי מורכבות בעלילה או באופן הפילמאי שבו מועברת הדרמה אל הבד. לעתים קרובות מדי מדיפות הסצנות הדרמטיות בסרט ריח של ויכוחים בעד-או-נגד, מהסוג שהיה מקובל כאן באותן תנועות הנוער שחרתו על דגלן מאבק לשוויון ולאחוות עמים. זוהי גישה נאיבית המגובה ב"טרה פרמה" במשחק בלתי מורכב, אולי חובבני במקצת, של הדמויות הראשיות.
