הבהלה לזהב: ההימורים שלנו לאוסקר 2017

על טקס האוסקר שיערך בלילה שבין ראשון לשני רשומות שלוש מילים: "לה לה לנד". ובכל זאת, מה זו ציפיה לטקס הנוצץ של השנה, בלי כמה הימורים על הדרך? יאיר רוה עם התחזיות הבטוחות, הסבירות והמיוחלות, ואפילו כמה פרסי ניחומים

מוצש
יאיר רוה | 25/2/2017 20:24
תגיות: קולנוע,אוסקר,לה לה לנד,אור ירח
סרט > לה לה לנד
יש עדיין מי שרוצים להמר על הפתעות מכיוון "אור ירח" או אפילו "מאחורי המספרים", אבל אני חושב שהזכייה של לה לה לנד סגורה ומובטחת.

במאי > דמיאן שאזל, לה לה לנד
יכולות להיות המון הפתעות בהמון קטגוריות, אבל זה הפרס הכי בטוח בטקס. שאזל יהפוך לזוכה הצעיר ביותר בקטגוריית הבימוי בתולדות הטקס: הוא בן 32 ושבועיים. הוא ביים את "לה לה לנד" כשהיה בן 30.
 
צילום: AP
הסרט הטוב ביותר, הבמאי הטוב ביותר, וזו רק ההתחלה. ''לה לה לנד'' צילום: AP

שחקן > קייסי אפלק, מנצ'סטר ליד הים
לפני כמה פסקאות הסברתי באריכות רבה למה סיכוייו של אפלק לזכות הולכים ודועכים ועל התחזית בקרב חוזי אוסקרים רבים שדנזל וושינגטון עומד לנצח כאן, במעין טוויסט של הרגע האחרון. וכמעט שכנעתי את עצמי. ואז נזכרתי ב"מנצ׳סטר ליד הים" וחשבתי כך: הניחו לכל הפוליטיקות והשיקולים הייצוגיים, אם האוסקרים עוסקים במתן הכרה והערכה למצוינות בסרטים, לא נראה השנה תפקיד כה מרשים כמו זה שעושה קייסי אפלק ב"מנצ׳סטר". אני מקווה לגלות שהאוסקרים אכן מריעים למצוינות ולא לשגרירים של אג'נדות.

שחקנית > אמה סטון, לה לה לנד
לפי כל תקדימי ההיסטוריה של האוסקרים, נטלי פורטמן הייתה אמורה להיות השחקנית המובילה בקטגוריה הזאת, על התפקיד שלה כג'קלין קנדי ב"ג'קי". האקדמיה אוהבת להעניק פרסים לשחקנים המגלמים דמויות אמיתיות. והיא עשויה גם להפתיע כאן, אבל זו השנה של "לה לה לנד".

צילום: באדיבות קולנוע לב
אולי היא תפתיע? נטלי פורטמן ב''ג'קי'' צילום: באדיבות קולנוע לב

שחקן משנה > מהרשלה עלי, אור ירח
בחיי שאין לי מושג איך קרה שמהרגע הראשון של עונת האוסקרים, דווקא מהרשלה עלי (שמוכר בתור רמי דנטון מ"בית הקלפים") סומן בתור המועמד המוביל מחברי האנסמבל של "אור ירח". היו שם שחקנים עם תפקידים מרשימים ממנו. אבל מישהו השיק כנראה קמפיין מוצלח שהחזיק מעמד כל העונה, ויגיע לסיומו עם זכייתו באוסקר.

תסריט מקורי > מנצ׳סטר ליד הים,
 קנת לונרגן
הלוואי! אמנם הסחף של "לה לה לנד" יכול להגיע אפילו עד לפרס התסריט, אבל הרשו לי גם כאן להיות אידיאליסט ולהאמין שהתסריט המופלא, המבריק, הגאוני של "מנצ'סטר ליד הים" הוא אכן זה שיזכה לבסוף. למחזאי ולתסריטאי קנת לונרגן מגיע אוסקר, ויש לי תחושה גם שזה לא יהיה האחרון שלו.
 

צילום: AP
מגיע לו. ''מנצ'סטר ליד הים'' צילום: AP

שחקנית משנה > ויולה דיוויס, גדרות
ויולה דיוויס המופלאה כבר הייתה צריכה לזכות מזמן, למשל על התפקיד הנפלא שלה ב"ספק", בסצנה פנומנלית אחת עם מריל סטריפ. אבל היא תזכה כאן, על תפקידה כאשתו של דנזל וושינגטון ב"גדרות". סרט בינוני לדעתי, אבל מגיע לה. קטגוריית שחקנית המשנה כוללת השנה שלוש שחקניות שחורות: נעמי האריס מ"אור ירח", אוקטביה ספנסר (שכבר זכתה בפרס הזה על "העזרה") מ"מאחורי המספרים", ודיוויס.

תסריט מעובד > אור ירח, בארי ג׳נקינס
פרס ניחומים.

צילום: באדיבות לב
פרס ניחומים. ''אור ירח'' צילום: באדיבות לב

סרט אנימציה > זוטרופוליס
אם יש סרט אחד שמתאר באופן שנון את מה שקרה השנה בפוליטיקה האמריקנית אבל עושה את זה באמצעות חיות מדברות, הרי זה "זוטרופוליס", שיצא לבתי הקולנוע שמונה חודשים לפני הבחירות לנשיאות באמריקה, אבל עם עין חדה להלכי רוח חברתיים, באומה שבה מושגים כמו ליברליות ושמרנות כבר עוקרו מכל משמעות אמיתית. ובהתאם, "זוטרופוליס" הוא הסרט הכי ליברלי שיצא מהוליווד, שכולו עוסק בללמד את הילדים איך לקבל את האחר והשונה, ולראות מבעד לחיצוניות; או שהוא טקסט גזעני להחריד ששופט דמויות לפי הטבע שלהן. הוא, כמובן, גם וגם. ולכן הוא לוכד את רוח התקופה. "זוטרופוליס" זכה כמעט בכל הפרסים המקדימים, חוץ מאחד: פרס הבאפט״א של האקדמיה הבריטית שהוענק ל״קובו, אגדה של סמוראי״, כך שעדיין יש כאן אלמנט מסוים של מתח.

סרט זר > הסוכן, אסגר פרהדי (איראן)
רבות דיברו על הסרט הגרמני "טוני ארדמן", אחד הסרטים הזרים הכי מדוברים בעולם כרגע, שאמור בקרוב לקבל רימייק אמריקאי בכיכובו של ג'ק ניקולסון (שמעריץ את הסרט הזה). אבל אז דונלד טראמפ חתם על הצו הנשיאותי שאוסר על כניסת אזרחים משבע מדינות מוסלמיות, וביניהן איראן, לתוך ארצות הברית. משמעות הצו הייתה שאחד המועמדים לאוסקר הזר, אסגר פרהדי (שכבר זכה באוסקר על "פרידה", בשנה שבה "הערת שוליים" היה מועמד) לא יוכל להגיע לטקס. אנשי האוסקר התחילו לחפש דרך להוציא עבורו אישור מיוחד לכניסה, אבל הוא ענה להם "אל תטרחו, אין לי עניין לבוא לאמריקה של טראמפ ממילא". מאז, דחה בית המשפט את הוצאת הצו אל הפועל אז לא ברור כרגע האם פרהדי יגיע או לא. כך או כך, וגם בהתחשב בכך ש"טוני ארדמן" הוא פשוט סרט משונה מדי בשביל האוסקרים, נראה לי שהאקטואליה האמריקנית בחרה את הזוכה שלה, בטקס שממילא אמור להציג מחאה והתנגדות לשלטון הנוכחי בבית הלבן.

סרט תיעודי > או.ג'יי. סימפסון: תוצרת אמריקה, עזרא אדלמן
רבים האמריקנים שמוחים נגד העובדה שהאקדמיה האמריקנית ממעט לתת פרסים ליוצרים שחורים, או לנשים. בקטגוריית הסרט התיעודי יש למצביעים הזדמנות לתת בפעם הראשונה פרס לבמאית שחורה, אווה דוברניי, על סרטה המצוין "ה־13". זה יכול לקרות, אבל כדי שזה יקרה הפייבוריט הברור בתחרות צריך להפסיד. כל סופרלטיב שתשמעו על "או.ג׳יי. סימפסון: תוצרת אמריקה" נכון. זו באמת יצירת מופת שמספרת את סיפורן של חמישים השנים האחרונות במתיחות, האלימות והגזענות שבין השחורים ללבנים באמריקה, דרך סיפור עלייתו ונפילתו של או.ג'יי. סימפסון, והוא עושה את זה בכשמונה שעות. יהיה מעניין לראות אם האקדמיה אכן תיתן ליצירה הזאת את האוסקר. איש לא מכחיש שזו בעצם סדרת טלוויזיה בת חמישה פרקים שהופקה בשביל ערוץ הספורט ESPN, אבל בזכות הפצה מצומצמת לקולנוע הוא גם עומד בתקנון של האוסקרים. האם האקדמיה תקבל את זה? ואם כן, אז גם כשכבר יזכה במאי שחור באוסקר, הוא יהיה אחד עם שם יהודי: עזרא אדלמן הוא בנם של פעילת זכויות אדם שחורה ועורך דין יהודי לבן. ובכלל, קטגוריית הסרט התיעודי מכילה השנה מקבץ יצירות מופת, וזו הקטגוריה הכי מעניינת השנה מבחינה קולנועית. ארבעה מהסרטים בוימו בידי במאים ובמאיות שחורים.

מוזיקה > לה לה לנד, ג'סטין הורביץ
עוד אחת מהקטגוריות הברורות מאליהן השנה.

צילום: באדיבות פורום פילם
סרט האנימציה של השנה. ''זוטרופוליס'' צילום: באדיבות פורום פילם

שיר > "כמה רחוק אגיע", מתוך מואנה
ראו את לבטיי למעלה. אם אתם רוצים להמר בין חברים ולנצח, ההימור הבטוח הוא "עיר של כוכבים" מתוך "לה לה לנד". אני מהמר כאן מתוך משאלת לב.

עריכה > הסרבן
זו, למעשה, אחת הקטגוריות הכי חשובות של הערב. רוב החזאים מהמרים על "לה לה לנד". אם הסרט הזה הולך לסחוף את כל הפרסים המרכזיים בטקס, הוא כמובן גם יזכה בפרס על העריכה (וזה יהיה האוסקר השני של טום קרוס, אחרי שכבר זכה על "וויפלאש", סרטו הקודם של דמיאן שאזל). אבל אם חברי האקדמיה מצביעים לפי דפוסי העבר, זו הקטגוריה שזוכים בה בדרך כלל סרטי האקשן הכי גדולים. והשנה, עבודת העריכה הכי מסחררת הייתה בסרט המלחמה של מל גיבסון, "הסרבן".
 

צילום: AP
עבודת העריכה הכי מסחררת. ''הסרבן'' צילום: AP

צילום > לה לה לנד
עוד קטגוריה שאמורה להיות די נטולת תחרות, אף שאם הצילום של "סארו, הדרך הביתה" זוכה, דעו שנעשה צדק. צילום יפהפה יש לו.

עריכת פסקול > הסרבן

מיקס פסקול > לה לה לנד
יש שני סוגי סרטים שתמיד זוכים בשתי הקטגוריות האלה: סרטים מוזיקליים או סרטי מלחמה. כלומר, זה "לה לה לנד" נגד "הסרבן". ההיגיון אומר שאחד מהם יקבל אחד והשני יקבל את השני, אז אם אתם אמיצים המרו על מיקס ל"לה לה לנד" ועריכת פסקול ל"הסרבן". כן, יש סיכוי מצוין שאחד מהם יזכה בשניהם כי מי (חוץ מאנשי הסאונד) יודע מה בכלל ההבדל בין הקטגוריות?

עיצוב > חיות הפלא והיכן למצוא אותן
האמת היא שאין לי מושג. יש המהמרים גם כאן על "לה לה לנד", אבל אני חושב שהמצביעים יתלבטו בין פרס ניחומים ל"המפגש" ובין פרס לתפאורה הכי גדולה מבין המועמדים. זו עצה יעוצה למהמרי האוסקר: לפעמים הפרס לא הולך לטוב ביותר, אלא לגדול ביותר.

פוסטר הסרט
לפעמים הפרס לא הולך לטוב ביותר. ''חיות הפלא והיכן למצוא אותן'' פוסטר הסרט

תלבושות > ג'קי
ושוב, "לה לה לנד" עשוי לסחוף גם כאן. אבל מצד שני, עושים סרט על אייקון אופנה ולא יתנו פרס לתלבושות?

איפור > איש ושמו אובה
"לה לה לנד" לא מועמד! אז יזכה הסרט השוודי שאיש לא שמע עליו.

יאיר רוה הוא מבקר קולנוע ובעל הבלוג "סינמסקופ". בלילה שבין ראשון לשני הוא יקיים בפעם ה–12 את אירוע ה"לייב בלוג אוסקרים", שבו הוא מלווה בזמן אמת את השידור החי בעדכונים ודברי פרשנות בכתובת cinemascope.co.il

היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך

המומלצים

פייסבוק