אורגני להמונים
ישראל מתחילה להדביק את שאר העולם מבחינת התפשטות הטרנד האורגני. מדובר בשוק שהולך וגדל מדי שנה וציבור צרכנים רחב, מכל שדרות החברה, ולראיה - הכמות הגדולה של סניפים ברשתות האורגניות שנפתחו לאחרונה. מה טופו אוהליך, יעקב

כבר מאמצע שנות התשעים הפך הישראלי למודע יותר לדלק שהוא בוחר להכניס לגופו. בשנים האחרונות, עם התגברות המודעות למנת הריסוס שסופגת כל עגבנייה תועה, נכנסו גם רשתות מזון גדולות ושחקנים חדשים לשוק ממכר המזון האורגני. העוסקים במלאכה, קרי אנשי הרשתות האורגניות, מנסים לטשטש את הגבול בין מזון טבעוני למזון בריאות, וממליצים גם למי שתפריטו לא מתבסס על טופו להחזיק ירקות, פירות ועופות אורגניים במקרר הביתי.
למרות התפרשות חנויות המזון האורגני כמעט בכל פינת רחוב או הקמתם של מרכזי קניות בעלי גישה
אורגנית, המוצרים הירוקים עדיין יקרים משמעותית מעמיתיהם לייצור ההמוני. רשתות המשווקות מזון זה (המתהדרות בתו תקן של חברת "אגריאור", המפקחת על מכירת מוצרים אורגניים), עדיין פונות בעיקר לפלח שוק אמיד יותר. העניין מסתדר עם הדרישה למזון זה בקרב אוכלוסיות משכילות יותר, שגם חשופות לטרנדים עולמיים (דוגמת תנועת הסלואו-פוד העולמית, ה"בריאותנות" ושאר ירקות). ועדיין, בשטח נמצאות לא מעט הוכחות לאופן שבו רשתות המזון האורגני חודרות לסל הצריכה המקומי הכללי.

קשה לדבר על שוק המזון הירוק מבלי להזכיר גם את "ניצת הדובדבן", החנות התל-אביבית הוותיקה, שנחשבת לאחת ממבשרות האקו-שיק בישראל. שם אומנם לא השקיעו בסניפים חדשים ומבהיקים כמו שני השחקנים הקודמים, אבל קהל הלקוחות הקבוע שלהם לא מוותר על התפקדות שבועית ליד מדפי הקינואה. את רשימת מובילות השוק סוגרת רשת "טבע ספורט קסטל", שפונה לספורטאים גם בזכות היצע נרחב של תוספי מזון.

בעדן טבע מרקט הולכים בגדול על שינוי אורח החיים שלכם. בשנה שעברה הקימה הרשת את מרכז
הקניות הגדול במזרח התיכון למזון אורגני במתחם הקניות של פולג, ממש ליד הספות של איקאה. מהלכי החברה לכדו את תשומת הלב של הריבוע הכחול. הרכישה השלימה את התהליך שבו החל מנכ"ל הרשת, גיא פרובזור - משיווק מצומצם של מזון אורגני עד לרכישת החברה על ידי רשת הקמעונאות השנייה בגודלה
הדגש המושם במרכזי הקניות של החברה הוא על מבחר, מבחר ועוד קצת מבחר. אם בעבר היה קהל היעד של הרשתות האורגניות רגיל להגיע לחנויות דחוסות ואפלוליות, שנחשבו ראויות עבור "משוגעים לדבר" בלבד, הרי שעדן טבע מרקט הציעה להם את חווית הקניות של המאה ה21-. הקרבה לאיקאה, כמובן, עשויה לזמן למקום גם לקוחות שלא נתקפים רטט כדרך קבע מהמחשבה על דוחן.

לצד המיתוג הראוותני, יש במקום דוכני פירות וירקות מסודרים, מקררים ענקיים למזון הקפוא, דוכני
תבלינים ואטליז שבו ניתן לרכוש עופות ללא תוספות הורמונליות. בנוסף, כדי שאף לקוח לא יפספס גרגר, הקימו בשטח מרכז הקניות דוכן לאוכל אורגני הכולל סלטים וחומוס אורגני, לצד בית קפה ודוכן מיצים. ברחבי סניפי הרשת מסתובים גם תזונאי הסניף, אשר ישמחו לעזור לכם להרכיב את סל הקניות שלכם ולענות על שאלות.
המזון האורגני במקום מסומן בכתום ומופרד מיתר המוצרים. אנשי הרשת מבטיחים כי הירקות האורגניים מופרדים לכל אורך הדרך מהירקות והפירות הרגילים ואף מקבלים מקרר נפרד. "מדי רבעון מצטרפים למדפי הרשת בין 300 ל400- מוצרים חדשים. התוכנית היא לפתוח בעתיד הקרוב 25 סניפים חדשים ברחבי הארץ, כאשר בכל רבעון ייפתח סניף חדש בסגנון זה בנתניה. המטרה היא לאפשר לקונים לרכוש סל קניות שלם אצלנו מבלי שיזדקקו להשלמות", מסביר פרובזור.
עוד הוא מספר כי לאחר שייפתחו הסניפים החדשים, תקים החברה סניפים קטנים יותר במרכזי הערים. "הסניפים העירוניים יהיו ללא מחסנים, ויקבלו מדי יום אספקה טרייה, כך שכל השטח ינוצל לטובת הצגת המוצרים", הוא מוסיף. למרות הרצון לפתוח סניפים עירוניים, מספר מנכ"ל החברה כי בסקר שערכו לאחרונה דרך חברות האשראי, הם גילו כי רוב הקונים בסניף פולג הם דווקא מתל-אביב. נתון זה מוכיח, לדבריהם, כי ישנם תל-אביבים רבים שלא מחפשים רק את הנוחות ומוכנים לערוך את הנסיעה לאזור נתניה עבור סל המוצרים האורגני.

לצורך כך גייסו בחברה חנויות שמכרו מזון אורגני, והפכו אותן לסניפי הרשת תוך מתן תמיכה של רשת גדולה, צעד שאמור להניב רווחים לשני הצדדים. אנשי הרשת מסרו כי הם מתכננים לפתוח חמישה סניפים חדשים במרכזי הערים מדי שנה. בתפריט: חיפה וירושלים.
הפירות והירקות מגיעים לסניפים הישר מן המגדלים , ובסניף החדש, שעומד להיפתח ברמת החי"ל בתל-אביב יוצב מקרר זכוכית ענק עבור הירקות, כדי לצמצם כמה שניתן את הזמן שבו שוהים הירקות והפירות ללא קירור. בחלק מהסניפים תוקם מעדנייה המציעה ארוחות אורגניות מלאות. אגב, בחנויות הרשת מוצעות שקיות ניילון לרכישה בלבד, ואת הרווח מעבירים לעמותת ישראל יפה.
"בנוסף לנושא האורגני, אנחנו רגישים מאוד גם למגוון נושאים אקולוגיים", מספר מנכ"ל הרשת, אלעד
להב. "אנחנו מרגישים חלק מאורח החיים הזה. בעבר התייחסו בציבור לאוכל האורגני כאל מזון ציפורים, היום ישנה מודעות הרבה יותר גדולה לנושא", הוא מוסיף.
להב מספר כי הרשת מתעתדת לפתוח חמישה סניפים מדי שנה. מטרה נוספת, לדבריו, היא להפוך את המחיר הגבוה של המוצרים האורגניים לתחרותי יותר בעקבות הגברת הביקוש גם בערים צפוניות ודרומיות.
השחקנית הוותיקה ביותר בשוק אוחזת בשש חנויות באזור המרכז - תל-אביב, הרצליה, רעננה, בני ברק ואפילו באפרת, שמתרחקות מהמראה הנוצץ. בניגוד לרשתות המצוינות לעיל, זהו למעשה בית טבע
למוצרים אורגניים. העיצוב מבוסס בעיקר על כלי קיבול גדולים של מיני דגנים, גרעינים, עוגיות
אורגניות, ועוד.
חוויית הקניות במקום מלהיבה פחות מבחנויות ההיי-טק של עדן טבע מרקט ואורגניק מרקט. חנויות ניצת הדובדבן משמרות בהצלחה חלקית את אווירת החנות המשפחתית, אבל דורשות עוד קצת סדר
ועוד מבחר של מוצרים. חנויות הרשת מתמקדות בתוספי מזון, ובתחום זה עיקר כוחן. במקום ניתן לרכוש גם פירות וירקות אורגניים מכל הסוגים, וגם להציק לעובדי המקום הסבלניים.
כעשור, ורק לפני כשלוש שנים נכנסה גם לתחום המזון האורגני. גם היום היא נחשבת לספקית ראויה של תוספי מזון. בשנים האחרונות התפתחה הרשת עם סניפים בהרצליה ותל-אביב, שמספקים את צורכיהם האורגניים של חלקים שונים באוכלוסייה המקומית, שלא בדיוק כולם נשלחו לייצג אותנו באולימפיאדה.
בטבע ספורט קסטל בחרו, בדומה לאנשי אורגניק מרקט, לפתוח חנויות במרכזי הערים. הקהל התל-אביבי קיבל שני סניפים - אחד שנפתח לפני שנה בגן העיר וסניף חדש ונוצץ שנפתח ברחוב דיזנגוף. כולם, כמובן, מציעים מגוון מוצרים אורגניים, מפירות יבשים ודגנים ועד מוצרי חלב, אך פחות מבחר של ירקות ופירות טריים כברשתות האחרות. ניתן לציין, עם זאת, שקהל הלקוחות המתמיד והנאמן עדיין מורכב מספורטאים.