המקובל הבלתי מקובל
טאי צ'י קבלי, שיאצו קבלי ודיקור סיני קבלי - הרב המקובל אליהו עזרד מחבר בין מסורות המזרח לבין המיסטיקה היהודית, מגרש רוחות רעות באמצעות שופר ומאמין שספר הזוהר הוא הניו אייג' האמיתי של האנושות

כשמגיע אל הרב המקובל אליהו עזרד מטופל במצב נפשי קשה, אחד הצעדים הראשונים שהרב נוקט בהם הוא תקיעה בשופר מסולסל העשוי מקרן איל באורך מטר, מסביב לגופו של המטופל. גם הרב המקובל חיים ויטאל, בכיר תלמידיו של האר"י הקדוש מצפת, טיפל באנשים באמצעות שופרות כבר לפני 450 שנה.
"אחת הצורות של אנרגיה שלילית החודרת לגוף היא רוחות רעות, מה שאנחנו קוראים 'דיבוקים'", מסביר הרב עזרד. "דיבוק הוא אנרגיה של אדם רשע שממשיכה להסתובב בעולמנו ומחפשת מישהו בעל הילה חלשה כדי לחדור לגופו ולגרום לו בכך לבעיות נפשיות קשות. טיפול באמצעות תקיעה בשופר, בשילוב שימוש בשמות קודש, מטהר את ההילה של אותו אדם . הרוח הרעה פשוט לא יכולה לסבול אנרגיות של קדושה, והיא ממש נמלטת מגופו של החולה. חלק מהם מתארים זאת כאילו שמשהו 'יצא מהם'. בדרך זו 'הורדתי' הרבה חולים מכדורים".
ומה אומרת הקבלה על האפקט של תקיעת השופר?
"השופר, על פי הקבלה, פותח שערים ומשנה שדות אנרגיה. הזרימה הספירלית של האוויר ושל הצליל לאורך השופר באה להורות על זרימת החיות של היקום, שגם היא ספירלית. התפקיד של תקיעה בשופר במסגרת הטיפול דומה לתפקיד שיש לה בתפילה בבתי הכנסת בערב ראש השנה. בהוויה שלנו מצטבר 'לכלוך אנרגטי' מהמעשים השליליים של השנה שחלפה, והשופר עושה בה מעין ניקיון יסודי. במסגרת הטיפול התקיעה בשופר מנקה אותו מהאנרגיות השליליות שנובעות מהכעסים, העצבים והחשיבה השלילית שהצטברו בו".
עד לאירוע ששינה את חייו לפני יותר מ-20 שנה, צעד הרב עזרד (55) במסלול הישראלי-תורני הרגיל. הוא בן למשפחה דתית שעלה לארץ ממרוקו בעודו ילד, התחנך במוסדות הדתיים-ממלכתיים ואף שירת כחובש קרבי בצנחנים וכמסתערב בסיירת רימון ברצועת עזה החמה של תחילת שנות ה-70. את ההסמכה לרבנות הוא קיבל לאחר מסלול מפרך שכלל לימודים בישיבת מרכז הרב ובכולל ברמות שפירא. לאחר שהוסמך, עבר הרב לישיבת המקובלים "בית אל" הפועלת בעיר העתיקה, בראשותו של הרב יהודה גץ זצ"ל, רב הכותל לשעבר, שם שהה שבע שנים בלימוד ובהתעמקות בתורת הקבלה. כיום הוא מתגורר ביישוב חשמונאים שליד העיר מודיעין יחד עם רעייתו יהודית,
באמצע שנות השמונים החליט הרב עזרד להגשים חלום חיים נוסף ונסע לקליפורניה ללמוד רפואה הוליסטית. הוא התמחה בין היתר בשיאצו וברפלקסולוגיה, אך רגע לפני שחזר לארץ, בעיצומה של סדנה שערך לקבוצה גדולה של צעירים אמריקאיים שהתעניינו בתורת הקבלה, "נחתה" עליו ההארה.
"פתאום הרגשתי אור עצום שנכנס בי, זרמים חשמליים הרעידו את גופי", הוא מתאר. "נפלתי על הרצפה והתחלתי לרעוד. זו היתה חוויה מדהימה, שהיום אני יודע שזו הארה רוחנית. באותו מעמד קיבלתי אנרגיות אדירות בכפות הידיים, כל מי שנגעתי בו באותה תקופה היה קופץ מהחשמל שהיה בידיים שלי".
ואיך הגעת משיאצו ורפלקסולוגיה לתורת הקבלה?
"כשחזרתי לארץ כבר הרגשתי שכל תחום הרפואה האלטרנטיבית כפי שלמדתי אותו בארה"ב לא ממש מתאים לי ושאני צריך להתחבר למשהו יותר יהודי. חקרתי את הרפואה היהודית במשך זמן רב, ומצאתי מאגר עצום של ידע וכן התאמה בין מה שמוכר בעולם הרחב, למשל, כשיטת הרייקי - העושה שימוש בסמלים יפניים - לבין סמלים קבליים בעלי עוצמות ריפוי אדירות. לאט לאט גם גיליתי שרוב השיטות ההוליסטיות לריפוי קיימות מזה אלפי שנים במקורות יהודיים - הילינג קבלי, ריפוי בצבעים ובצלילים, ראיית הילות, דמיון מודרך, ריפוי מדיטטיבי, מדיטציה, ריפוי על ידי שחזור גלגולים ועוד. עם הזמן, ולאחר הכרות עמוקה עם הרבה ספרי קבלה, גם פיתחתי טכניקות של שיאצו קבלי לשחרור חסימות אנרגטיות וטאי צ'י קבלי. בשנתיים האחרונות אני מתמקד בדיקור קבלי שפיתחתי, באמצעות מחטים סיניות".
בשנת 1990, כשהרב עזרד הרגיש שהגיע הרגע לחלק ולהפיץ את הידע שצבר, הוא הקים בתל אביב מכללה ומרכז טיפולים הנקראים "אחלמה", על שם אבן רפואית שהיא אחת מ-12 אבני החושן אותן נשא הכוהן הגדול על חזהו בבית המקדש. במרכז, הפועל כיום ברחוב יצחק שדה, הוא וצוות של מטפלים-עמיתים מרפאים ומלמדים את תורת הקבלה, רפלקסולוגיה, שימוש בצמחי מרפא, כולל צמחי באך, ובעצם כמעט כל אספקט של הרפואה האלטרנטיבית, אך עם "לופ" יהודי.
רייקי והילינג יהודיים כשרים למהדרין?
"הסינים מדברים על מרידיאנים - צינורות אנרגיה שחוצים את הגוף, ואני גיליתי בקבלה שיש בגופנו 22 צינורות אנרגיה. ההודים מדברים על שבע צ'אקרות שונות בגוף האדם, ואני גיליתי שבקבלה מוזכרים עשרה מרכזי אנרגיה, מהראש ועד לרגליים, כאשר כל מרכז אנרגטי כזה מכיל אותיות וסמלים. בקבלה גם מצאתי שמוזכר ריפוי בצבעים, כשלכל מרכז אנרגטי מותאם צבע מסוים, וכן ריפוי בצלילים, בו כל רובד בגוף מגיב לתדרים מסוימים של צלילים. עיון במקורות מלמד אותנו שכבר לפני אלפיים שנה עסקו הרב שמעון בר-יוחאי ותלמידיו בריפוי באמצעים האלה, כמו גם בריפוי בעזרת מדיטציה. התוצאות של הטיפולים האלה, גם כיום, הן מדהימות בכל קנה מידה רפואי".
איך אתה מסביר את הפופולריות ההולכת וגוברת של תורת הקבלה ברחבי העולם, לא רק בקרב יהודים?
"מה שאני מכנה 'טרקטור המזרח הרחוק' הביא למערב את החשיבה המיסטית-רוחנית, ובכך סלל את הדרך והכין את העולם לקבלת תורת הקבלה. לאור ריבוי המדעים, הפצת הידע ברחבי העולם וגדלות המוחין של הגזע האנושי, ליותר ויותר אנשים משכילים יש יכולת להבין את התיאוריות המדהימות של תורת הקבלה. אין הרי תחום בחיי האדם שהקבלה לא נוגעת בו - זוגיות, בריאות, אוכל, חינוך, רוחניות ומה לא. ככל שאנשי המדע, הרופאים והפסיכולוגים יחברו לחכמי הקבלה, כך הם יגלו יותר ויותר תובנות מדהימות על היקום, על גוף האדם ועל נפש האדם. בעיני, ספר הזוהר הקדוש הוא בעצם תורת העידן החדש, הניו אייג' האמיתי של האנושות".
לרב עזרד יש גם משנה סדורה בכל הנוגע למשבר הכלכלי שפוקד את העולם בימים אלה. "אם לא נשכיל ונבנה כלכלה אחרת, שוויונית ואנושית יותר, נמשיך לצעוד במהירות לקראת מאבק גוג ומגוג כלל-עולמי", מתריע הרב ומציע להנהיג מטבע אחיד כלל-עולמי.
"במשך שנים הלך העולם המערבי במסלול המעודד 'כלכלה של עשירים', בניגוד מוחלט לרצונו של בורא עולם שנקיים כאן כלכלה שוויונית. הרי לא ייתכן שעובד בהודו יקבל דולר עבור יום עבודה, ומישהו אחר ירוויח מיליון דולר ביום. המשבר הכלכלי העולמי שב והוכיח עד כמה עולם העסקים התרחק מהעולם הרוחני. נפילת המניות והקריסה של בנקים, קופות גמל ובתי השקעות בכל רחבי העולם הם שיעור גדול לאנשי עסקים רבים ולכל אלה שגילו כי המעמד המקצועי ורמת ההכנסה הכספית שלהם, בעצם העניקו להם תחושת ביטחון מוטעית בתוך מציאות ריקנית.
"אנשים יצאו לעבודה באטרף, רק כדי להרוויח עוד ועוד כסף, מבלי לחשוב על מושג הפרנסה כברכה וכאמצעי קיום", אומר הרב עזרד. "האדם הפשוט נדבק בחיידק העושר, ולא הפנים את העובדה שכסף זה לא הכל ושצריך לדעת לאזן את החיים באמצעות עבודה רוחנית שוטפת. הכלכלה העולמית הנוכחית הרי לא מחנכת את האנשים לצניעות ולענווה, והיעדרן של תכונות אלה פוגעת בה כל פעם מחדש. לכן, לא פלא שבתקופה שמתאפיינת בחוסר יציבות, אנשים ירגישו שהם חיים כמו על נדנדה, יחוו קריסות נוספות וייכנסו למצב של בלבול וחרדות. אנחנו בתחילתו של עידן מאוד מתוח בעקבות המצב הכלכלי העולמי הקשה. אנשים רצו חיים מודרניים ומצאו את עצמם שרויים במתחים קיומיים שיובילו רבים מהם למצבים נפשיים קיצוניים".
ואילו פתרונות מציעה הקבלה למשבר?
"כל פתרון למשבר הכלכלי הנוכחי יהיה חייב לכלול, קודם כל, שינוי דרמטי בגישה האנושית כלפי המושגים 'חומר' ו'כסף'. דווקא עכשיו, כשאנשים לאט-לאט מבינים שכבודו של האדם לא יכול להיות תלוי בכמות הכסף שיש או אין לו, נשארה בפנינו ובפני המנהיגות הכלכלית שלנו ברירה אחת בלבד - להתחבר זה לזה ולהחזיר ללקסיקון שלנו מלים כמו חמלה, אהבה ושוויון, שנעלמו מהלקסיקון הכלכלי שלנו, והם בעיני הקבלה התרופה למצב".
כדי להתמודד עם המצב בצורה מעט יותר פרקטית הרב עזרד מתכוון לערוך בקרוב אירוע של מדיטציה המונית ולהזמין אליו, בין היתר, אנשי עסקים ואילי הון, במטרה לסייע להם להתחבר לאור הפנימי שלהם. במקביל הוא גם עורך במכללת אחלמה סדנאות לאנשי עסקים וברוקרים בבורסה, בהן הם לומדים להפחית מתחים ולהאזין לקול הפנימי.