מסובב על הראש: כובעים הם הדבר החם בניו יורק

לניו יורק יש תשובה חד-משמעית בסוגיה הבוערת: למה כובע? שיחה עם אספן כובעים וביקור בתערוכה "כובעים: אנתולוגיה"

יעל אבוקסיס, ניו יורק | 24/10/2011 10:13 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
כובע של גרהאם סמית, 1985
כובע של גרהאם סמית, 1985 באדיבות V&A
הוא בולט, הוא גבוה והוא האקססורי שמושך אליו הכי הרבה תשומת לב מעוברי אורח. אז למה - אחרי שלמדנו להשתיק אותם כשזה נוגע לתיקים ולנעליים - מציקים לנו רגשי אשם כשאנחנו רוצים להשקיע בקניית כובע? "התחושה שצריך אומץ כדי ללכת עם כובע היא תחושה יותר עכשווית", אומר מייק קנינגהם, אספן כובעים ניו יורקי. "בעבר כולם היו הולכים עם כובעים, היה כובע מתאים לכל אירוע, והם היו חלק מהתרבות. בניגוד לתיק או לצעיף, קיימת מערכת יחסים שלמה עם הכובע שבחרת. הוא מגדיר אותך ואומר עלייך המון".

דירתו של קנינגהם, שמתגורר באיסט וילג', נהרסה לאחרונה בעקבות הצפה בבניין. כרגע ריהוט הסלון שלו כולל שני כיסאות מתקפלים ועשרות כובעים מכל העולם. "לאורך השנים פחות ופחות אנשים הלכו עם כובעים עד שהם נעלמו כמעט לגמרי", הוא אומר. "אבל הם חוזרים ובגדול, ואני מקווה שהם חוזרים כדי להישאר. אני מאמין שהדבר המרכזי שגורם לכך הוא סדרות טלוויזיה כמו 'מד מן' וסרטים עם שחקנים קובעי דעת קהל כמו ג'וני דפ וג'סטין טימברלייק.

"אפשר להתאים כובע לכל סטייל שרק חולמים עליו, הבעיה היא שאי אפשר להכריח את זה לקרות. כובע צריך להיות הרמוני לשאר ההופעה, וחשוב להפעיל את החוש האופנתי כדי לזהות מה מתאים ומתי. זה לא משהו שמתאים לכל אחד".

מה מושך אותך בכובעים?
"אני מרגיש שלכל כובע יש אמירה אחרת. כובע קש הוא קול יותר, לעומת כובע מעור שמביא איתו אמירה קשוחה. הצבעים חשובים לי מאוד, וככל שהכובעים מוזרים יותר כך אני אוהב אותם יותר. אני מרגיש שאנשים מתייחסים אליי אחרת כשאני חובש כובע, מכבדים אותי והרבה יותר נחמדים כלפיי. הם בוודאי חושבים שאני מישהו חשוב".
באדיבות V&A
כובע של Paulette, משנות השישים באדיבות V&A

הצעד הראשון לקראת הבנת חשיבותו של האביזר הזה יכול להיות ביקור בתערוכה "כובעים: אנתולגיה", שמוצגת בימים אלה בגלריה BGC הניו יורקית. את הכובעים בתערוכה אסף ואצר הכובען הנודע סטיבן ג'ונס, שעיצב כובעים, בין השאר, לבית האופנה דיור, לקום דה גרסון, לנסיכה דיאנה ולבוי ג'ורג.

כובע של פיליפ טרייסי, 1995. באדיבות V&A
כובע של פיליפ טרייסי, 1995. באדיבות V&A V and A
בתערוכה, שהגיעה למנהטן אחרי שהציגה בלונדון, אפשר למצוא יותר מ-250 כובעים מהמאה ה-12 ועד היום: מכובעים קלאסיים שנראו בעבר על שחקניות ונשות אצולה ועד כובעים נטולי רסן ומלאי תעוזה. למשל, כובע שעשוי כולו מגפרורים שרופים או כובע בדוגמת בובת פלסטיק מרובת רגליים שיוצרות מעין מוהיקן.

ארבעה חלקים מרכיבים את התערוכה. השניים הראשונים מוקדשים לבריאת הכובע ומתעסקים בהשראה וביצירה. לכל כובע מתלווים סיפור או מחשבה,
כך שכובע שנראה כמו פלטת צבעים, זוג מתעלס או נעל עקב מגרה את הדמיון ומעורר סקרנות: מה עבר במוחו של היוצר כשחשב על העיצוב? ההתייחסות שניתנת ליצירה בחלקה השני של התערוכה גורמת למתבונן להבין לעומק את המורכבות האמנותית שיש בכל אחד מן הכובעים. כל כובע מצריך דיוק מופתי ועבודה סיזיפית בכלים ייחודיים. החרוזים, הנוצות, התפירה באמצעות חוט הברזל, כל אלה נעשים בידי אמן שמקדיש שעות רבות להשלמת התוצר הסופי.

באדיבות V&A
כובע של קירסטן וודוורד, 1989 באדיבות V&A

החלק השלישי במיצג מתייחס לסלון, החדר מלא הכובעים שבו היה נהוג בעבר למדוד, להתלבט, לקבל החלטות ולבסוף לקנות, לפני שכובעים נמכרו ברשתות אופנה ובחנויות כלבו. בזמנים שבהם רכישת כובע היתה משימה משמעותית, נהוג היה להיעזר באיש מקצוע המכונה "Milliner" (או כובען), שהיה אחראי להתאמה, לעיצוב ולחיפוש אחר הכובע הראוי.

החלק הרביעי והאחרון מוקדש ללקוח ומבהיר שבחירת כובע הוא תהליך אישי. המיצג חולק כבוד ללקוחות מפורסמים וחובבי כובעים כמו מיק ג'אגר, נשות המלוכה הבריטית ושרה ג'סיקה פרקר, עם השיח הירוק שצמח על ראשה בפרמיירת הסרט "סקס והעיר הגדולה".

באדיבות V&A
כובע של סטפן ג'ונס, 1982 באדיבות V&A
כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים