עכשיו מחונן: מתי כדאי לטפח ילד מחונן ומתי לא
מזל טוב, הילד עבר את הבחינות לכיתת מחוננים. האם בכל מצב כדאי להעביר אותו? מה עושים אם הילד גם מחונן אבל גם מתקשה להיפרד? או מתקשה לעמוד בלחץ הישגי? הפסיכולוגית עונה

ילדי מחונן לא בהכרח ימצא את מקומו בכיתת מחוננים שאטרסטוק
1. הילד מנותק מחברים בכיתה שבה הוא לומד, יתכן שבגלל חריגותו האינטלקטואלית. אז יש סיכוי מסוים שיצליח לצור קשר חברתי עם ילדים בגובה העיניים.
2. הילד משתעמם בכיתה הנוכחית. הכל הולך לו בלי שום מאמץ, או שחוסר העניין גורם לו להיות מנותק ממה שנלמד ולכן הוא לא ממצה את יכולותיו.
3. לבנכם אין קושי בפרידות ובמעברים. ילד שמגיב קשה לשינויים ולוקח לו זמן רב להסתגל למסגרת חדשה רק במקרה של רווח גדול - כדאי להשקיע זמן וסבלנות בהסתגלות.
אם אין סיבה טובה להעבירו ספק אם המאמץ שלו ושלכם שווה. כיתות מחוננים נותנות דגש רב יותר על מדעי הטבע מאשר על המקצועות ההומניים. אם ילדך חזק בלימודי מתמטיקה ובמדעי הטבע, יתכן מאוד שימצא עניין בתוכנית הלימודים של כיתת המחוננים. ילדים מחוננים שלא מצטיינים במדעי הטבע אלא דווקא בהומניים, עלולים לא למצוא את מקומם בכיתות אלה.
בכיתות המחוננים יש תחרות מורגשת יותר סביב הצטיינות בלימודים, וילדים שהיו הטובים ביותר בכיתותיהם עלולים למצוא עצמם לא בולטים, או אפילו בסוף רשימת בעלי היכולת. ילדים שתחרות מאתגרת אותם ולא פוגעת בתדמיתם נהנים, אולם אלה שהדימוי שלהם מבוסס ברובו על הצטיינות בלימודים עלולים לחוות פגיעה מתמשכת.
צריך לקחת בחשבון ששינוע כל בוקר וכל סוף יום לימודים למסגרת מרוחקת יחסית, דורש התארגנות יעילה בבוקר ויכולת לעמוד בתוספת זמן נסיעה בראשית היום ובסופו. אם לילד קושי בולט בהתעוררות בבוקר ובהתארגנות, וגם אתם לחוצים בבקרים, כדאי לשקול - לא כגורם בלעדי - האם ההגעה בבוקר לא תהיה מלווה במתח וכעס. נכון שדברים עכשוויים עשויים להשתנות עם הזמן וההתרגלות של כל הנוגעים בדבר, אך אין להתעלם מגורם זה כחלק מהתמונה השלמה.
*
הכותבת היא פסיכולוגית קלינית, חינוכית והתפתחותית