תקרה, רצפה, ומה שביניהם

הבית של ננה חוגג שנה של עבודות. מה, רק שנה עברה?

אודי תגרי | 28/2/2011 15:50 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
חודש תמים עבר מאז הטור האחרון, ולא בגלל שישנתי (אצלנו, יורשיו הוודאיים של האדם הקדמון, ישנים בין הילדים, מה שמבטיח בעיטות, מרפקים, בכי, נהי, פיפי וציפי במשך כל שעות ודקות הלילה). אז, לפני מאה שנה וחודש, הסתיים פורמלית שלב הטיח, והתחיל רשמית שלב עבודות הגמר. כי, אקולוגיה או לא, לגמור צריך. למי שלא זוכר, מבחוץ הבית של ננה נראה עכשיו ככה:
צילום: אודי תגרי
הבית של ננה. עדיין עטוף פיגומים צילום: אודי תגרי
בלת"ם 1: עיבוי

אי שם בעבר, אחרי התקנת גג הפנל, הסתבר שיש התעבות של נוזלים על המזחלות – אבוסי הפח המנקזים את מי הגגות אל המרזבים. כיוון שהגג פנימי, האבוסים האלה נמצאים מעל תקרת הגבס – הפתעה מעניינת, שהאדריכלית לא צפתה (אופס!). והנה, באחד האמשים, התגלה שלאורך המזחלות יש שורת טיפות; העיבוי נוצר עקב פערי הטמפרטורות שבין המים המועטים הנמצאים במזחלת

במהלך הלילה, לבין הטמפרטורה של האוויר בתוך הבית. מה עושים? המזחלות נצבעו, פנים וחוץ, בצבע מיוחד (סיקַלַסטיק 450). עזר, אבל לא מספיק. הוחלט לבודד לחלוטין את המזחלות ולמעשה לאטום אותן בתוך שכבת קלקר. הקלקר הודבק עם סופר 7 (חומר אדיר), והחרכים נאטמו עם פוליאריטן מוקצף (חומר מזעזע, אבל אין משהו אחר). ככה זה נראה מגובה אדם:

צילום: אודי תגרי
מזחלת עטופה בקלקר לפני הכנות לתקרת גבס צילום: אודי תגרי

התוצאה השביעה רצון, ואפשר היה להמשיך הלאה לשלב הבא: ריצוף (המאפשר לבצע בנוחות את עבודת הגבס).

בלת"ם בלטה

על הריצוף אין מה להכביר מילים: טרצו, 30X30, צהבהב, בלתי אקולוגי בעליל. אבל בתוכו שובצו במקומות שונים בלטות ישנות, צופנות זכרונות ישראליים משנות השלושים והארבעים של המאה הקודמת.

צילום: אודי תגרי
הבלטות מהגן של פזית בצילום מהבוידם צילום: אודי תגרי

הבלטות האלה נלקחו מהגן של פזית, שהיה ברחוב שער ציון בתל אביב, הצמוד לנמל הישן. חבורת מפוקפקים השתלטה על הנכס, ומרגע שקיבלו אישור, בתוך 24 שעות הבניין הישן נעלם והוחלף בחניון רחב ידיים ורווחי ביותר. דווחתי למפרע על הריסת הבית, והוזמנתי לחלץ ממנו מה שבא לי. עם פטיש ואיזמל עקרתי 6 מ"ר בלטות. חלק מהן היו פגומות מעבר לשימוש. חלק נפגעו בהעברה, בזמן הורדת הטיט, בזמן ליטוש 80 שנות רגליים...  וקצת שרדו.

צילום: אודי תגרי
רצפת חדר ילדים גדול צילום: אודי תגרי

הבלטות האלה נלקחו מבית ברחוב הושע, גם הוא באזור שבין חוף מציצות לנמל הישן. הבית, העומד על חצי דונם, נרכש לפני כשנתיים תמורת 7 מיליון דולר (כך סיפרו). מי שרכש אותו עקר את הרצפה וזרק אותה בחצר (למה?). הצלחתי לחלץ משם שני מ"ר בלטות במצב סביר. (הושע – למי שלא יודע – הוא הנביא שאמר: "כי חסד חפצתי ולא זבח, ודעת אלוהים מעולות". יהדות זוהרת, החושפת את ערוות עובדי עגל הזהב של אדמת א"י).

מהרצפה לתקרה

מיד עם סיום הריצפה – ועוד לפני חיתוכים, פינות ופאנלים – נכנסו לעבוד שני אנשי הגבס. השניים, מקצוענים דל-מקצוענים, מחזיקים סיפור מיוחד. הראשון הוא צאק עקרוט, לשעבר עיתונאי ומשורר טורקי ומי שכתב את המקאמה הנודעת "בובו והביזון, או יום בחיי ה-ז' שבזהות הישראלית"; והשני צ'וּקוּ בנזאי, שהמציא פטנט עולמי לגידול שתן דגים סינתטי ואחר כך חוסל, ככל הנראה, על ידי צב נינג'ה. התחביב של השניים הוא גבס. לך תבין. 

צילום: אודי תגרי
צאק וצ'וקו בפוזה אופיינית; קונסטרוקציית הגבס מוכנה לפלטות צילום: אודי תגרי

מסיבות השמורות עם צאק וצ'וקו, הם העדיפו לשמור על אלמוניות, וטור זה מכבד את בקשתם.

צילום: אודי תגרי
תקרת הגבס מוכנה, צאק וצ'וקו נעלמו כלא היו צילום: אודי תגרי
שים פס על הפסיפס

הגבס – כולל מריחה אחת של שפכטל – אבל עדיין זקוק לשתי שכבות שפכטל + בונדרול כהכנה לצבע – נגמר תוך שבוע וחצי. הזמן הזה, בנוסף לזמן הריצוף, נתן מרווח נשימה לבעל הבית להתעסק בכמה דברים באמת מעניינים: קומפוזיציות של חומר וצבע, או הכנה ושתילה של קרמיקות, פסיפסים ובלטות בקירות פנים וחוץ.

צילום: אודי תגרי
אטיוד לשלושה פסיפסים צילום: אודי תגרי

האייטם הזה – 3 פסיפסים של 15X15, היה תרגיל הכנה. וכך זה נראה על באמת אחרי כמה פאזות:

צילום: אודי תגרי
פסיפס בקיר שבין שני חדרי ילדים צילום: אודי תגרי

התייחסות דומה לאותם חומרים מצאה ביטוי כזה:

וביטוי נוסף וכנראה אחרון לעת עתה של החומרים האלה נראה ככה:

צילום: אודי תגרי
מקדש מעט בחדר שינה הורים צילום: אודי תגרי
פרסי תמיד מפסיד

 מי שחושב שהַמַנדִינַגַ'ד הוא הביטוי האולטימטיבי של התרבות הפרסית צריך לעשות לעצמו טובה ולהקשיב קצת למוסיקה פרסית קלאסית (אפשר להאזין ולרכוש כאן, למשל) – בעודו מביט בקרמיקות פרסיות, מהסוג שאפשר לרכוש בעיר העתיקה בכניסה לשער יפו (משמאל למדרגות שיורדות לכיוון הכותל), או אצל איש יקר בשם ראובן בשוק הפשפשים ביפו. ראובן הוא איש עסקים נדיר. יש לו חנות מקסימה, פריטים מיוחדים, כרס מתוקה, ולמרות הכל הוא בהפסדים. איך אני יודע? כי תמיד, בכל משא ומתן עמו, הוא אומר: "אני מפסיד", עם א' ארוכההההה, ו-מ' עוד יותר ארוכההההה. הנה, עובדה.

צילום: אודי תגרי
פרסי מפסיד 1; צייד קובלט בכניסה למטבח צילום: אודי תגרי

הקרמיקה הפרסית מאופיינת בציורים פיגורטיביים המולבשים על תבליטים, וצבעים חבל"ז.

צילום: אודי תגרי
פרסי מפסיד 2; דגים ומנורה צילום: אודי תגרי

מוטיב מובהק נוסף בקרמיקה הפרסית, המסמל שפע וסגולת מזל, הוא הדג. לא קרפיון, לא דג זהב, לא לוקוס ולא סלומון, אלא דג.

הקרמיקה הבאה הולכת איתי, אם איני טועה, קרוב לעשור. והיא חיכתה לקיר שיקבל אותה. היא בפרופורציה לא מקובלת, קמורה (שריפה בעייתית), אבל הנה, היא הגיעה למנוחה והנחלה משמאל לכניסה לממ"ד, שעתיד להיות חדר העבודה של אבא של ננה.

צילום: אודי תגרי
פרסי מפסיד 3. המלך שלאגר הראשון צילום: אודי תגרי
בעולם הבלטות, דה-קונסטרוקציה היא לא מילה גסה

במשך שנים נאספו אצלי כל מיני ומיני בלטות ישנות. חלקן ביחידות בודדות. לא משהו שאפשר לייצר איתו שטיחונים, ובכל זאת אייטמים מפוארים.

צילום: אודי תגרי
אלמנט כפול צילום: אודי תגרי

צילום: אודי תגרי
פרט 10X10 שנעקר מתוך בלטה רגילה צילום: אודי תגרי

צילום: אודי תגרי
קומפוזיציה של פעם צילום: אודי תגרי

ועוד כהנה וכהנה, שסחבתי במשך שנים, ועכשיו הם הגיעו הביתה, אל הבית הישן הצמוד לבית של ננה. ככה:

צילום: אודי תגרי
הבית הישן, מנומר בחלקי בלטות, רגע לפני טיח פיגמנטי צילום: אודי תגרי
כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

הבית של ננה

צילום: אודי תגרי

ננה, בתי הבכורה, תהיה בת חמש כאשר ניכנס לבית שטור זה עוסק בתכנונו ובנייתו. אני מקווה שהיא תאהב אותו

לכל הכתבות של הבית של ננה

עוד ב''הבית של ננה''

כותרות קודמות
כותרות נוספות

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים
vGemiusId=>/channel_news/green/ -->