הטבת המע"מ: לא די בכוונות טובות

העסקים הקטנים בישראל נאנקים תחת בעיות רבות. ההצעה שמקדמים במקביל לפיד ושקד אינה פותרת ולו אחת מהן

הדס שרים | 16/7/2014 17:34 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר RSS
בימים האחרונים מתכתשים יאיר לפיד ואילת שקד על הטבת תשלום המע"מ לעסקים הקטנים. בקרב על תפקיד המושיע, כשברקע נמשכת מצוקת בעלי העסקים הקטנים בצל מבצע "צוק איתן", מנסים אנשי "יש עתיד" ו"הבית היהודי" לנער את האבק מהבטחות הבחירות שלהם ולהראות תוצאות בקידום מצב העסקים הקטנים והבינוניים. לצער כולנו, הקרב על הקרדיט אינו מצדיק את המאמץ.

במסע לשיקום העסקים הקטנים בישראל, ממשלת ישראל עוסקת בקוסמטיקה ושוכחת את בעיות היסוד.

החוק הישראלי מתיר כיום לעסקים נותני שירותים שמחזור העסקאות השנתי שלהם קטן לשלם למדינה מע"מ על בסיס מזומן. מרבית העסקים הקטנים והבינוניים במשק, שנותנים שירותים נכנסים תחת הקטגוריה הזו, ובהנחה שלקוחותיהם אינם מתעקשים על קבלת חשבונית מס טרם ביצוע התשלום, משלמים בהתאם מע"מ אך ורק בכפוף לקבלת תשלום על עבודתם, ולא בזמן מתן השירות והוצאת החשבונית. מדובר ברופאים, רואי חשבון, עורכי דין, חשמלאים, טכנאים ועוד.

החקיקה שמנסים לקדם כעת נבחרינו מדברת
הטבת סרק למען הבוחרים. יאיר לפיד
הטבת סרק למען הבוחרים. יאיר לפיד צילום: אלי דסה
על הרחבת אותה הטבה הניתנת לנותני שירותים ויצרנים קטנים, כך שגם עסקים קטנים נוספים - כגון: סיטונאים, סוכני ביטוח, עוסקים בתחום המקרקעין וחקלאים - יוכלו ליהנות ממנה. ההבדל העיקרי בין ההצעות  של לפיד ושקד נעוץ במחזור העסקאות לגביו תחול ההטבה.

כביכול, ההצעות הללו ייטיבו עם בעלי העסקים הקטנים. בפועל, אין לאף אחת מהן שיניים. תשלום המע"מ המוקדם אכן מהווה בעיה עבור בעלי העסקים, אחת מיני רבות. הטבה לפיה יוכלו לשלם מע"מ רק במועד קבלת הכסף עשויה להיות מועילה אך ורק בכפוף לאכיפה רצינית. אך לא בטוח שהממשלה מסוגלת לייצר אכיפה שכזו.

ניקח כדוגמא את מר כהן, בעליו של עסק קטן הנכנס לתחולת ההטבה המוצעת ומספק שירות או טובין לחברה כלשהי כיום. הוא מקבל תשלום בהתאם לתנאי התשלום שסיכם עם אותה החברה, שוטף פלוס 30, 60 וכד' - ורק במועד קבלת התשלום הוא מוציא חשבונית ומשלם מע"מ. זה טוב ויפה. אך לא לדעת הלקוח: החברה לה הוא מספק את השירות רוצה שהוא יוציא לה חשבונית עכשיו למרות שהיא תשלם לו רק בעוד חודשיים. אם זה לא מתאים לו, היא תיקח ספק אחר. במערכת היחסים הזאת, הצד החזק יותר יחליט מתי מר כהן ישלם את המע"מ - ולא החקיקה. גם אם הטבה כזו תיקבע בחוק, למר כהן אין איך להתמודד מול לקוחותיו.

אם הממשלה רוצה לקדם מדיניות שתקל על העסקים הקטנים, היא חייבת להתמקד בפתרונות מחוץ לקופסא שנותנים מענה למצוקות העיקריות שלהם שהן רווחיות, תזרים ואשראי.

פתרונות אפשריים יכולים להיות מעולם הטבות המס בדרך של מיסוי שונה לעסקים קטנים הקשור להיקף הפעילות, למשל: מס הכנסה פרוגרסיבי לחברות
קטנות, הפחתת שיעורי המס לעוסקים מורשים בענפים עם רווחיות נמוכה וכדומה.

על אלה ניתן להוסיף מתן מענה אמיתי לבעיות האשראי, למשל: יצירת סביבת מימון תומכת בדרך של עידוד קרנות מימון פרטיות (שעונות גם הן לקטגורית עסק קטן או בינוני) למתן אשראי לעסקים קטנים ובינוניים בענפים שיוגדרו כמועדפים, בדומה להטבות המס הניתנות במסגרת חוקי עידוד השקעות הון. הטבת המס תינתן לאותן הקרנות בתמורה להטבה במחיר האשראי שניתן.

חשוב לזכור כי כאשר רוצים לתת הטבה, צריך לוודא שהיא מגיעה באמת לאנשים שצריכים אותה. לכן, חשוב שמנגנון הטבה יהיה בר ביצוע ובר אכיפה אחרת, הצהרות אודות הטבה בתשלום מע"מ שאינה ניתנת לשליטת בעלי העסקים או שאינה נאכפת, תועיל רק בטפיחה על השכם עבור מציע ההצעה אבל לא מעבר לזה.

היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

הדס שרים

צילום:

רואת חשבון במשרד בייקר-טילי, אחראית חטיבת עסקים קטנים

לכל הטורים של הדס שרים

פייסבוק