לנטרל את נשק הזוועה של חמאס

אם היינו מפציצים ללא היסוס את מקורות הירי, 'כיפת הבשר' של חמאס היתה מאבדת את כוחה וחיים רבים היו ניצלים. זוהי מוסריות אמיצה

משה אכמון | 27/7/2014 17:14 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר RSS
לא מעט מילים כבר נשפכו על כלי הנשק החמאסיים במלחמה הנוכחית: על מנהרות ועל רקטות ועל טילי נ.ט. ועל מזל"טים וקומנדו ימי. מעט מדי נאמר על הנשק המסוכן ביותר והאפקטיבי ביותר של החמאס, שלמען הקיצור וההגדרה הקולעת אקרא לו "כיפת בשר" (FLESH DOME). וזאת, למרות שנשק זה התגלה כגרוע מכולם, מבחינת התוצאות לשני הצדדים.

מה שמפתיע עוד יותר הוא שבעוד שהשימוש בכלי הנשק האחרים מגונה פה אחד על ידי כולם, הרי שדווקא לנשק הזה, שהוא הנורא ביותר, יש בתוכנו כאלה שמתוך טיפשות מוכנים להשאיר אותו יעיל ואפקטיבי.

הכוונה כמובן למגבלות שמוטלות על פעולת התגובה שלנו כלפי פעולות התקפיות של החמאס בכלל וירי רקטות בפרט, בגלל נוכחותם של "בלתי מעורבים" בקרבת האתרים מהם נורות הרקטות, או מה שמכנים בלשון מכובסת, השימוש ב"מגן אנושי".

פעולת התגובה הסבירה היחידה,
לשלול את האפקטיביות של המגן האנושי. הריסות בעזה
לשלול את האפקטיביות של המגן האנושי. הריסות בעזה צילום: אי.פי.איי
שתשלול את האפקטיביות של הנשק הזה, היא פיצוץ מושלם, במטען גדול, של אתר השיגור הזה וכל סביבתו. פעולה זאת תהיה כרוכה בהכרח בפגיעה במספר גדול של "בלתי מעורבים" אומללים ובאמת חפים מפשע - ועל כן יש בעלי מוסר בקרבנו שפוסלים אותה, אנשי המשפט הבינלאומי אינם מוציאים פסק ברור לגביה, והתקשורת העולמית חוגגת כנגדה, בטענה שתגובה כזאת איננה "מידתית".

העמדה הזאת היא פסולה והיא מוסרית רק לכאורה, וכמו שאמרתי, נובעת מטיפשות. מפני שמי שאוחז בה מוכן להעניק לטרוריסטים חסרי כל מצפן ואנושיות קלף מנצח במלחמתם הכוללת לא רק נגדנו, אלא נגד התרבות המערבית וערכיה בכללם. אבל מעבר לזה, היא גם מסתיימת בכך שהרבה יותר "בלתי מעורבים" נפגעים ונהרגים. אם אנחנו מטילים על עצנו את המגבלה של אי פגיעה באתרים האלה בגלל נוכחות "הבלתי מעורבים", התוצאה היא שאנו שולחים לוחמים רגלית לכל מקום כדי להפסיק את הירי. לחימה כזאת, באותם אזורים צפופים, מביאה לפגיעה הרבה יותר "בלתי מידתית" באזרחים האומללים, ממש כפי שראינו, שלא לדבר על האבידות שנגרמות ללוחמים שאנו שולחים לשם.

לו היינו פוגעים בתגובה בכל מקום שממנו נורית אלינו רקטה או כול אמצעי לחימה אחר באופן שלאותם טיפשים בארץ ובחו"ל נראה "לא מידתי", היה השימוש ב"כיפת בשר" נפסק - מפני שהיא הייתה מפסיקה להיות מועילה. התוצאה הייתה שחיים רבים ובעיקר חיי אזרחים בשני הצדדים ובצד העזתי במיוחד היו ניצלים.

גם מבחינה מדינית, ההתנגדות לפגיעה ב"בלתי מעורבים" בתגובה לירי רקטות חמאסי היא מעשה איוולת. הרי מי שרוצה בצדק בהפסקת הכיבוש
שלנו באזורי יו"ש, צריך להבין היטב שאין סיכוי שבעולם שהציבור הישראלי יסכים ליציאה שלנו מאזורים אלה, אם לא יהיה משוכנע שביכולתנו בעתיד להילחם בצורה אפקטיבית בכל איום דומה שייווצר בשטחים יו"ש שאותם ננטוש.

את כל אלה שעדיין רוצים לאחוז באיוולת של "תגובה מידתית" ולטעון שתגובה אחרת ואפקטיבית איננה מוסרית הייתי שואל אם הירושימה או דרזדן היו "מוסריות". יתכן מאד שתגובתם המלומדת תהיה שהן לא היו מוסריות, ועל זה ניתן רק לענות שתפיסת המוסר שלהם מעוותת מאין כמוה. הן היו מוסריות, ויתרה מכך, הכרחיות.

יש צורך דחוף בהתגייסות של אנשי רוח ומשפטנים חכמים ומביני דבר על מנת לשכנע, הן בפנים והן כלפי חוץ, שיש להתיר, מוסרית ומשפטית, כל פעולה יעילה כנגד "כיפת בשר". אין דבר מוסרי ונכון מזה, וחיים רבים מאד יינצלו. כמה פצצות שהיו הורגות כמה עשרות "בלתי מעורבים" בראשית הדרך, אבל משכנעות את הצד השני להפסיק להשתמש ב"כיפת בשר" היו מקטינות לאין ערוך את מחיר הדמים של המלחמה הזאת.

היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

משה אכמון

צילום:

חבר קיבוץ משמר העמק.ד"ר לגיאולוגיה, סא"ל בדימוס

לכל הטורים של משה אכמון

עוד ב''דעות''

פייסבוק