פתאום התקשורת גילתה שיש כאן עוני

הבחירות הביאו איתן סופת כותרות שמציגות את ישראל כשכונת מצוקה באפריקה. מי שקורא את הידיעות צריך לשאול: איפה הייתם עד עכשיו, ואיך זה קשור לקמפיין "רק לא ביבי"?

יותם זמרי | 23/12/2014 19:52 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר RSS
משהו מרגש עובר על חלק מכלי התקשורת בישראל בשבועות שחלפו, מאז שהוחלט על הליכה לבחירות. נדמה שלפתע חוו חלקם הארה והפכו בין רגע לאבירי המלחמה בעוני, מעבר מהיר על כותרות האתרים מלמד כי מעולם לא היה נורא יותר להיות אזרח בישראל. כותרת אחר כותרת מלמדת אותנו עד כמה מצבנו רע. זר, לו היה נקלע לכאן, היה ודאי חושב כי הגיע לשכונת מצוקה במדינת עולם שלישי באפריקה. הנה רק חלק מהכותרות שליקטתי מאתרי החדשות הבולטים בשבועיים האחרונים:

עוד כותרות ב-nrg:
- כל התכנים הכי מעניינים - בעמוד הפייסבוק שלנו
- אבו-מאזן: אם הפניה לאו"ם תיכשל, ננתק קשר עם ישראל
- ועד חברת החשמל החליט להשבית את השירות

"בוחרים בין אוכל לתרופות", "ההורים באשפוז סיעודי והילדים קורסים", "לא גומרים את החודש", "מדינה בחובות - מכוניות פרטיות מעוקלות", "למדינה לא אכפת מהעוני". עכשיו אף אחד, כולל אני, לא מנסה לומר שאין בעיה. יש בעיה - ואין על זה ויכוח, וגם אם אפשר להתווכח על סקרים שבוחנים סובייקטיבית כמה עני מרגיש אדם, זה עדיין לא הופך את בעיית העוני לחמורה פחות.

ועדיין, לא ניתן להתעלם מהעובדה שמשהו מרגיש קצת חשוד בהתגייסות הפראית הזו של חלק מכלי התקשורת.

אני קורא את הכותרות הללו ושואל בעיקר, איפה הייתם קודם? הרי עד לפני חודשיים הבעיה הגדולה ביותר הייתה מחיר המילקי. נדמה לי שהתשובה ברורה: התקשורת הישראלית מתעניינת בעניים, בניצולי שואה ובילדים רעבים בערך כמו שהפוליטיקאים שלנו מתעניינים בהם. אילו עניי ישראל היו באמת בלב האג'נדה התקשורת הייתה מקפידה לעסוק בהם באופן שגרתי, בלי קשר לבחירות. בדקתי לדוגמה כמה כתבות בנושא עוני פורסמו באתר חדשות ספציפי בחודשים שקדמו להכרזה על הליכה לבחירות, ובכן הנה הנתונים:

חודש מאי – כתבה אחת, חודש יוני – 6 כתבות, יולי – 0 כתבות, אוגוסט – שתי כתבות, ספטמבר – 8 כתבות, אוקטובר – 2 כתבות, נובמבר – 9 כתבות.

עכשיו נסו לנחש כמה כתבות פורסמו באותו אתר בנושא עוני מהרגע שבו הוכרז על הליכה לבחירות, ובכן התשובה היא 14 כתבות, ועדיין לא הגענו לסוף החודש.

במסגרת האג'נדה – כל האמצעים כשרים

אין דרך אמיתית לכתוב נגד מתן במה לבעיית העוני, ומספיק ילד אחד שהולך לישון רעב כדי להצדיק כותרת ראשית, אבל נדמה לי שצריך לבחון את תשומת הלב העכשווית שמעניקים כלי התקשורת לנושא בשבועות האחרונים בצורה קצת יותר מפוקחת.

מפת התקשורת הישראלית ברורה לכולם, כמעט

לכל עיתון, ערוץ או אתר יש אג'נדה, ובמסגרת האג'נדה כל האמצעים כשרים. לכן, בדיוק כמו שכלי התקשורת שנחשבים ליותר "ימניים" מקפידים לפמפם לנו בלי סוף את האיומים הביטחוניים מסביבנו, כאילו שיש לנו סיכוי לשכוח, כך גם משתמשים כלי התקשורת השייכים למחנה "רק לא ביבי" בעוני ככלי להחלפת השלטון.

בדו"ח העוני האלטרנטיבי שפרסם ארגון לתת יש לא מעט בעיות, על פי חלק מהקריטריונים שם כמה מחבריי הטובים יכולים להיחשב "עניים", למרות שאם תשאלו אותם אני בטוח שזו לא תהיה ההגדרה. אישית אני לא חסיד גדול של סקרים סובייקטיביים שכאלה וחושב שהם עלולים לפגוע באוכלוסיות שבאמת זקוקות לעזרה. אבל גם אם אני מקבל את קביעת הדו"ח כי בישראל חיים מעל 2.6 מיליון עניים, אני מוכרח לשאול איך מספר כזה צמח בלי שקיבל תהודה תקשורתית רחבה מספיק.

ממשלות כושלות אפשר להחליף, אבל את המפלגה הגדולה בישראל, זו עם יכולת ההשפעה הגדולה ביותר, התקשורת, אי אפשר. חלקים גדולים מהציבור איבדו כבר מזמן את אמונם בכלי התקשורת הגדולים, וצעירים רבים בוחרים לצרוך את החדשות והמידע שלהם ברשתות החברתיות - שם אין שומרי סף וכל אחד מוזמן לפרוש את משנתו. אחת הדרכים להחזיר את אמון הציבור לכלי התקשורת היא לעסוק בנושאים לא רק כשהם מקדמים אג'נדה פוליטית מסוימת בחלון הזדמנויות מסוים, אלא גם סתם כשילדים הולכים לישון רעבים.

היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

יותם זמרי

צילום:

קופירייטר, חי בפייסבוק, נשוי לאשתו, צרכן תקשורת אובססיבי, מתלונן על זה באופן אובססיבי לא פחות

לכל הטורים של יותם זמרי

פייסבוק