רוצים חינוך חילוני? תשפיעו מבפנים, אל תפלגו
התעוררות אנשי החינוך החילוניים היא הזדמנות לחזק באופן משמעותי את החינוך המשלב, שבו לומדים ביחד תלמידים דתיים, חילונים ומסורתיים. היהדות שייכת לכולם? בואו נלמד ביחד
בשבוע שעבר בתאריך ההיסטורי כ"ט בנובמבר, הכריז הרוב החילוני בישראל את הכרזת העצמאות שלו: אנשי הפורום לחינוך ממלכתי חילוני קיימו כנס מחאה נגד מה שהם מכנים ההדתה של מערכת החינוך.לטענתם, ארבעת הזרמים היו אמורים לתת מענה לתלמידים שמגיעים ממשפחות בעלות גישות שונות למסורת היהודית ולמעשה, לפי החלוקה הקיימת, ההנחה הייתה שהזרם הממלכתי ייתן מענה לתלמידים חילונים, אבל בפועל אין הדבר כך והזרם הממלכתי הוא הרבה יותר מסורתי מחילוני ויותר מזה, איננו מסוגל לטפח זהות יהודית חילונית היונקת שורשיה מהחילוניות האוניברסאלית.
על פי אנשי הפורום, לכל סקטור באוכלוסיה על הרצף הדתי-חילוני ישנה מפלגה ונציגים הרואים עצמם מחויבים לדאוג למערכת החינוך המזוהה עם מצביעיהם: הבית היהודי והכיפות הסרוגות, החרדים ותלמודי התורה והישיבות, ש"ס ורשת מעיין החינוך התורני. ואילו הרוב החילוני מוצא עצמו "יתום פוליטי" ללא שותפים פוליטיים לקידום האג'נדה החילונית במערכת החינוך הפורמאלי.

תלמידי בית ספר
צילום: שאטרסטוק
ועוד לטענת אנשי הפורום, בשנים האחרונות, בעקבות רצף שרי חינוך דתיים ו/או בעלי זיקה חזקה למסורת, ניתן דגש לחיזוק הקשר למסורת היהודית, תוך התעלמות מהצורך בניסוח זהות יהודית-ישראלית-חילונית שאיננה מבוססת אך ורק על תרבות ישראל. בנוסף, הם מתריעים על כך שאת מרבית תוכניות הלימודים הקשורות ליהדות, מלמדות בנות שירות דתיות או גופים דתיים עצמאיים, ולמרות שזה נעשה בדרכי נועם, הרי שזה מחזק את התפיסה שהבעלות על הקניית ערכים ומסורת יהודית היא בידי הדתיים.
הטיעונים הללו נכונים ברובם, אולם אינני מסכימה עם הדרך שמציעים אנשי הפורום לפתרונם. יצירת פיצולים נוספים בתוך המערכת ובכלל, החלוקה לזרמים, מקבעת את הדיכוטומיה ומנציחה את הפילוג והניכור בין הקבוצות בחברה הישראלית. אני רואה בהתעוררות אנשי החינוך החילוניים הזדמנות לשלב ידיים ולחזק באופן משמעותי את החינוך המשלב, שבו לומדים ביחד תלמידים דתיים, חילונים ומסורתיים.
בחינוך המשלב ישנה התייחסות לבניית זהותו האישית של התלמיד החילוני כמו גם של זה הדתי והמסורתי, וכפועל יוצא של ישיבתם זה לצד זה על ספסל הלימודים, הם זוכים לפתח השקפת עולם פלורליסטית וליברלית.
מודל החינוך המשלב מתבלט בהישגיו כמערך חינוכי השומר על האיזונים הנכונים בין ערכי היהדות הציונות והדמוקרטיה, בין אידיאולוגיה חילונית ודתית. תכניות הלימודים מותאמות להשקפת העולם המשלבת, ומתייחסות לזהות חילונית בעלת רוחב אופקים המחוברת לחילוניות האוניברסאלית באותה מידה שהן חושפות את התלמידים לארון הספרים היהודי. הצוות החינוכי האמון על הקנייתן מורכב מאנשי חינוך חילונים לצד דתיים, המחזקים את התפיסה שלפיה היהדות שייכת לכולם.
חשוב לציין שרבים מההורים ואנשי החינוך בישראל, חשים שבעי רצון מן המהלכים שמשרד החינוך מוביל לחיזוק החינוך היהודי במערכת הממלכתית, זאת באמצעות פיתוח תוכניות יהדות מגוונות ועשירות, עידוד פרחי הוראה חילונים ללמוד את הנושא במכללות להוראה חילוניות, ומורים מתוך המערכת להשתלם בתחום זה, הקצאת שעות נוספות ועוד. בנוסף, הגורמים הבכירים במערכת החינוך מאפשרים לגופים פלורליסטים להטמיע במערכת תכניות חדשניות כמו אלה שמפתח המערך הפדגוגי של צו פיוס.
אולם יש לתת מענה גם ובעיקר לקבוצה גדולה, שבצדק מבקשת עבור ילדיה את התכנים בהם מגולמת השקפת עולמה ואשר עד עתה, הוזנחו או שסבלו מהתעלמות.
אני קוראת לאנשי הפורום לחינוך ממלכתי חילוני להצטרף למאמצינו בקידום החינוך המשלב. אין ספק שהדרך לטיפוח זהות יהודית מגוונת – חילונית, דתית ומסורתית – עוברת כבר היום בחינוך המשלב ושהדרך למזער חשדנות הדדית וליצור מרקם חברתי יציב ובריא עוברת במסגרות שיתופיות של חיים יחד.
הכותבת הינה מנכ"לית צו פיוס
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg