להפריט את גלגלצ: למה לשלם על רוח מפא"י?
גלגלצ היא שארית של התפיסה המפא״יניקית שמנסה לייצר לנו כור היתוך תרבותי שמוכתב מלמעלה. אין כל הצדקה להשקיע כסף בתחנת רדיו שיכולה להתקיים באותה מידה בשוק החופשי
הררי דיבורים נשפכו על גלגלצ לאחרונה. מזרחים מול אשכנזים, אמנים מבוגרים מול צעירים, הרדיו מול היוטיוב, אבל אף אחד לא ענה עדיין לשאלה הבסיסית לכל הדיון: למה אנחנו, הציבור, אמורים לממן את זה?שידור ציבורי מגוון ואיכותי הוא חשוב לשם מימוש חופש הביטוי ויצירת חברה מלוכדת. האם גלגלצ ממלאת את הייעוד שלה כתחנת רדיו ציבורית? במתכונת הנוכחית, התשובה לצערי היא לא: גלגלצ לא מקדמת תוכן שלא היה מצליח לבדו בשוק החופשי, לא מייצרת ערך שחשוב לנו במיוחד כחברה ישראלית, לא משמרת מורשת מיוחדת ולא תורמת באופן מיוחד ללכידות החברתית. למעשה, הדיונים האחרונים מראים שהיא תורמת דווקא לפילוג, כשהיא מדירה קבוצות רבות מכניסה אליה.

גלגלצ. אין מקום לשפה הערבית, הרוסית או האמהרית.
גלגלצ היא תחנה שמתיימרת לשדר מוזיקת פופ לקהל צעיר, וכאן הסתירה הכי גדולה שלה, שהרי כל הרעיון של מוזיקת פופ הוא ששירים יכולים להתחרות ביניהם על לב הקהל בשוק החופשי, בלי שאיזו ועדה מסדרת יושבת ומחליטה איזה שיר ראוי להפוך ללהיט, ואיזה לא. בפועל, גלגלצ לא משדרת רק פופ עכשווי אלא גם לא מעט שירים ישנים, במטרה לייצר את הפסקול הישראלי. מי שעוקב לאורך שנים אחרי הטעם של התחנה, יכול לראות קו ברור ועקבי, ״הטעם הגלגלצי״, שאליו התחנה מכוונת. זוהי הישראליות הרצויה המוכתבת לנו מלמעלה, שאריות לתפיסת ״כור ההיתוך״ המפא״יניקית, שחשבנו שחלפה מן העולם.
בתוך הישראליות הרצויה הזו אין מקום לשפה הערבית, הרוסית או האמהרית, ואפילו הז׳אנר הישראלי הים תיכוני זוכה לפירורים, וגם הם רק לאחר מאבק קולני. בשבוע שעבר התבשרנו על כך ש״דודו טסה והכווייתים״, יחד עם נסרין קדרי, יחממו את להקת רדיוהד בסיבוב ההופעות האמריקאי שלהם. אך מה שטוב לרדיוהד לא מספיק טוב לגלגלצ: מתוך שני האלבומים של הכווייתים, רק שיר אחד זכה לעבור את ועדת הפלייליסט. הסיבה היא כמובן, השפה הערבית. זה גם הסיפור עם נסרין קדרי. גם היא זוכה להתעלמות בתחנה.
האמנים, מצדם, מנסים לא פעם להתאים את המוזיקה שלהם לטעם של הוועדה. במקום לנסות לקלוע לטעם של הקהל הרחב, במקום לייצר את הישראליות הרצויה בעיניהם, הם יודעים שבשביל להצליח הם צריכים להתיישר לפי הקו של הועדה המסדרת. נשמע הזוי? נשמע בולשביקי? זה אכן הזוי ובולשביקי.
אינני קפיטליסט. אני מאמין שלמדינה ישנה אחריות על אזרחיה. ודווקא בגלל זה, במציאות שבה רשימת המשפחות הממתינות לדיור ציבורי ארוכה, ושחולים ממשיכים לשלם הון על תרופות שלא נמצאות בסל, אין כל הצדקה להשקיע כסף בתחנת רדיו שיכולה להתקיים באותה מידה בשוק החופשי. זה בטח לא היה קורה אם מי שמנהל את התקציב הציבורי היה מתייחס אליו כאל כספו שלו.
יבואו אנשי התרבות ויאמרו שתרבות זה הבסיס והדבר החשוב ביותר. אני בהחלט מסכים לטענה, רק שלדעתי מה שהורס את התרבות הן בדיוק הועדות המסדרות הללו, שמונעות התפתחות חופשית ואותנטית. בדור שלנו, תרבות חדשה ורלוונטית צומחת ברחוב וברשתות החברתיות, ולא דרך עורכים מוזיקליים שיודעים יותר טוב מההמון. ככה צמח ההיפ-הופ וככה צמח הז׳אנר הים תיכוני - מלמטה, מהתחנה המרכזית ועד לקיסריה והיכל התרבות.
השאלה הבסיסית בדיון הזה היא האם בעידן של רשתות חברתיות, אנחנו עדיין זקוקים לתחנת רדיו ציבורית שתעצב את ״מדורת השבט המוזיקלית״ שלנו. הייתי עונה ב״כן״, אם התחנה הזו היתה מחוייבת לייצג את המגוון החברתי הישראלי במלואו. בינתיים, הניסיון ההיסטורי שלנו מעיד שבכל פעם שהממסד מתערב בנושאי תרבות, הוא מקדם את הטעם הפרטי של חברי אליטה מצומצמת מאוד, ומוחק את הטעם של כל השאר. גלגלצ היא שארית של התפיסה המפא״יניקית שמנסה לייצר לנו כור היתוך תרבותי שמוכתב מלמעלה. סליחה, אבל לא על חשבוני.
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg