למה לא מייבאים את הרפואה המקוונת לפריפריה?
שיחה עם ההורים, בדיקת הילד ובניית תוכנית טיפולית: הרופא במרפאה המקוונת אמנם אינו יושב מול החולים, אבל מאפשר גם לתושבי הפריפריה טיפול ראוי
הילדים שמגיעים למרפאת 'מכבי שירותי בריאות' באריאל, לטיפול אצל הנוירולוגית ד"ר הילה בן־פזי, מודעים לכך שהרופאה שמאבחנת אותם ממסך הטאבלט נמצאת עשרות קילומטרים מהם. סביר להניח שלא ממש מפריע להם שהנוף הנשקף מביתה בעמק האלה בזמן הטיפול, שונה מהנוף הנשקף מחלון המרפאה. מאז נפתחה המרפאה הנוירולוגית המקוונת באריאל לפני כשנתיים, טיפלה ד"ר בן־פזי בקרוב לשמונים ילדים באמצעות תוכנת וידאו. היא מעולם לא פגשה אותם פנים אל פנים, אבל ההיענות הגבוהה שלהם לטיפול, שהתבטאה בבקשת מרשמים חוזרים לתרופות ובחזרתם לביקורת במרפאה המקוונת, מוכיחה שהם היו שבעי רצון.הטיפול בכל ילד במרפאה המקוונת כולל לקיחת היסטוריה רפואית, שיחה עם ההורים, בדיקה נוירולוגית, הערכת מצב ובניית תוכנית טיפולית כמו במרפאה נוירולוגית רגילה. היתרון בנוירולוגיה הוא שהמערכות העיקריות נבחנות באמצעות הסתכלות. המטופל נדרש לבצע פעולות פיזיות כמו קפיצה או שכיבות סמיכה, פעולות של מוטוריקה עדינה בידיים ובדיקות קואורדינציה. הרופא יכול להביט בו גם דרך מסך. במקרים הבודדים שבהם נדרשת גם בדיקה במגע רופא, מופנה המטופל לטיפול פנים אל פנים. אמנם הטיפול המקוון עלול לזמן תקלות טכניות שיאריכו את משך הטיפול, אך ד"ר בן־פזי מספרת שבדיקה שערכה העלתה שטיפול מקוון אצלה נמשך בממוצע 50 דקות, לעומת 45 דקות בטיפול פנים אל פנים. חמש דקות יותר בסך הכול.

יתרונות הטיפול המקוון רבים. ראשית, הרופא עשוי להרוויח זמן וקופת החולים תרוויח מכך כסף. כאשר מטופל לא מגיע לתור אצל רופא במרפאה, הרופא נאלץ להמתין לו בחדרו והמונה ממשיך לדפוק. אך כשמטופל לא מגיע לתור ברפואה מקוונת, הרופא יכול לנצל את הזמן לצרכיו האישיים ולחסוך זמן ועלות. אבל אין ספק שהנהנים העיקריים מהטיפול הרפואי המקוון הם המטופלים שמקבלים שירות של מומחה במרפאה ליד הבית, לפעמים גם בבית, במקום לכתת את רגליהם למרפאת מומחים רחוקה.
היתרון הזה דרמטי במיוחד כשמדובר בתושבי הפריפריה. ילד באזור הדרום שנזקק לביקור אצל נוירולוג עלול להמתין שבועות ארוכים ולעתים אינו יכול לקבוע תור במרפאה כלל, מכיוון שבכל אזור הדרום יש כחמישה נוירולוגים לילדים בלבד, בעוד בירושלים לבדה יש מעל עשרה. ד"ר בן־פזי מסבירה שהנגישות לרופא היא גורם משמעותי במיוחד בתחום הנוירולוגיה. ילד שמתחיל טיפול תרופתי בהפרעות קשב וריכוז ונתקל בתופעות לוואי, עלול לוותר על קביעת תור אצל הרופא בשל ההמתנה הארוכה ולהתייאש מהר מהטיפול התרופתי.
מובן שלא בכל תחום רפואי אפשר לקיים רפואה מקוונת, אבל בתחומים כמו עור, רנטגן, פסיכיאטריה ונוירולוגיה, המבוססים על הסתכלות, יעילותו של הטיפול המקוון הוכחה. פרופ' נחמן אש, סמנכ"ל רפואה ב'מכבי שירותי בריאות', מספר שמלבד המרפאה הנוירולוגית המקוונת באריאל, מבוטחי 'מכבי' יכולים להיעזר ברפואה מקוונת גם בטיפול בפצעים מורכבים, סוכרת ופסיכיאטריה. אש משוכנע שהטיפול הרפואי המקוון הוא העתיד של הרפואה, וטוען שהוא טומן בחובו בשורה לא רק לתושבי הפריפריה. "גם מטופל בתל־אביב מעדיף לקבל טיפול מהבית".
לשאלה המתבקשת מדוע הטיפול המקוון עדיין מצומצם וחלקי, ישנן כמה תשובות. חלק מהרופאים נרתעים מהטיפול המקוון בגלל הטכנולוגיה, חלקם מעדיפים את המעמד הרשמי המתקיים במפגש בין הרופא למטופל במרפאה על פני הטיפול המקוון שמתקיים יותר בגובה העיניים, וחלקם פשוט מעדיפים להשאיר את העבודה מחוץ לבית.
הצרה היא שלא בטוח שלקופות החולים יש מספיק אינטרס ברפואה המקוונת, שכן בהיעדר היצע של רופאים מומחים, המטופלים פונים לביטוחים המשלימים שמכניסים יותר כסף לקופות, או לרפואה הפרטית שמפחיתה את העומס על התורים. מי שחושב שהתחרות בין הקופות תגרום להן להכניס את הרפואה המקוונת כדי לשפר את השירות, כדאי שיכיר את המציאות בנגב. שירותי בריאות 'כללית', שבכל הארץ מחזיקים בנתח שוק של מחצית מהמבוטחים, מבטחים כשבעים אחוזים מתושבי הנגב ולא מרגישים שהקופות האחרות מאיימות עליהם כמו באזורים אחרים בארץ. כשאין לך מתחרים, יש לך פחות סיבות להתאמץ ולהעניק שירות משביע רצון ללקוחות שלך.
קשה להגיד שהודעת הפרישה של הרב חיים אמסלם מהבית היהודי הייתה הפתעה מרעישה. אחרי הכול, הרב אמסלם עבר כבר ארבע מפלגות ורק במערכת הבחירות האחרונה האשים את הבית היהודי באנטי־מזרחיות, בהתנשאות ובגזענות. בלי להיכנס לשאלה מי אשם בסיומו של הרומן הקצר, צריך להודות שהגוון שהביא איתו הרב אמסלם למפלגה עדיין חסר ב'בית היהודי'.
המשבר העמוק שבו נתונה ש"ס יכול להיות הזדמנות אלקטורלית למפלגה הציונית־דתית. מאגר המצביעים של המפלגה החרדית־ספרדית כולל ציבור לא קטן של מסורתיים וחובשי כיפה סרוגה, שילדיהם משרתים בצבא ודוגלים בהשתלבות מלאה בחברה הישראלית ולא בהתבדלות חרדית. רבים מהם עדיין מחפשים מפלגה בעלת זהות ציונית מובהקת יותר מזו של ש"ס ודתית יותר מזו של הליכוד.

אחת הסיבות המרכזיות לכך שהמצביעים הסרוגים והמסורתיים בקרב הציבור הספרדי אינם מצביעים למפלגה הדתית־לאומית, היא היעדרן של דמויות ספרדיות להזדהות בחזית המפלגה.
עם כל הכבוד לרב אלי בן־דהן, יליד מרוקו, המסלול האישי שלו, שכלל לימודים בישיבות נתיב מאיר ומרכז הרב ומגורים בישובים כמו חיספין ובית־אל, דומה מאוד לביוגרפיה של חברי הכנסת האשכנזים יוגב וסמוטריץ'. תחנות חייו של הרב אמסלם - ישיבת כיסא רחמים, מושב שרשרת והעיר נתיבות - היו אמורות להיות שינוי מרענן בקורות החיים של אנשי הבית היהודי.
המפלגה הסרוגה זקוקה ליותר דמויות שהביוגרפיה שלהן מדברת לציבור ספרדי גדול שלא גר בהתנחלויות או בגבעת־שמואל, ולא למד בישיבת הסדר או בישיבה גבוהה. נכון לשבוע זה, הרב אמסלם לא ישתלב ברשימת הבית היהודי לכנסת הבאה, אבל יש לא מעט דמויות אחרות שיכולות לגוון את פני המפלגה.
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg