ראשי > הרשת > עידו אמין
בארכיון האתר
הבוענים החדשים
עידו אמין מזהה: את הכסף הגדול באינטרנט של 2004 לא עושים בעלי הרעיונות המבריקים, אלא מי שגיבשו סביבם קהילה חזקה
22/8/2004
אחד ממוסדות האינטרנט הוותיקים בחוף המערבי של ארצות הברית, מולדת האינטרנט, הוא "הרשימה של קרייג", אתר מודעות לוח מינימליסטי. עוצמתה של "קרייג'ס ליסט" היא מה שאין בה: זהו אתר טקסטואלי, סגפני, נטול באנרים וחסר קישוטים. מפה לאוזן, במשך שנים, הצליח לכבוש לעצמו את ליבה של קהילת משתמשים נאמנה, ולהפוך להיות הדבר ה"קולי" בחוף המערבי של ארצות הברית.
 
בשנות הבועה, שחה קרייג בעקביות נגד הזרם, והגדיר את עצמו כשירות קהילתי ללא אמביציות כלכליות. בכוח קהילת המשתמשים החזקה והמלוכדת, חצה את היבשת וכבש גם את החוף המזרחי. בניו-יורק נגסה הרשימה של קרייג בגורמים מבוססים כמו אתר
מודעות הדיור של הווילג' וויס, המקומון הגדול בניו-יורק.
 
לפני שנה עוררה הצלחת הרשימה של קרייג את תשומת ליבם של כמה ישראלים, שלושה מהם בניו-יורק ואחד בישראל. מתכנת ו-3 אנשי שיווק ועסקים הקימו בשעות הפנאי שלהם את "
לוקליסטה", אתר מודעות-לוח חינמי. ללוקליסטה יש, ולא במקרה, חזות "קרייגית": רשימה סולידית ונזירית של מודעות נטו. בימים אלה מציג האתר 30 אלף מודעות לוח.
 
סוד ההצלחה, אומרים המנהלים: העמדת חוויית המשתמש בראש סדר העדיפויות, ו"בלי לשלם מחיר מופקע", כפי שאומר יאיר כהן, ממקימי האתר. לוקליסטה מציע פרסום וצפייה במודעות לוח ללא תשלום, בתפיסה עיצובית מינימליסטית
ששמה דגש על יעילות, פשטות ומהירות גלישה מקסימלית.
 
המודעות מופיעות במגוון קטגוריות שונות, ביניהן דרושים, דירות, מכוניות, היכרויות, יד שנייה ועוד - ובמגוון מיקומים, מערים שונות בישראל ועד למרכזים של ישראלים בארצות הברית. המודעות החביבות על ישראלים: דרושים, מכוניות ושוק הנופש של טיים שיירינג. היכרויות וסטוצים – תחום לוהט אצל קרייג'ס ליסט – יבש אצל בני ישראל.
 
בלוקליסטה, כמו אצל קרייג, אין תשלום, אין רישום ואין סיסמה – אבל בניגוד לנאיביות של קרייג, לישראלים דווקא יש אופק עסקי, לפחות לעתיד לבוא. "להערכתי, קרייג'ס ליסט עושה 18 מיליון דולר בשנה ממודעות דרושים", אמר לי דובי, אחד מיזמי לוקליסטה הנמצא בניו-יורק. אבל זה שייך לעתיד הרחוק, ובינתיים היזמים מפתחים קהילה חזקה. "החוזק של האינטרנט", אומר דובי, "זה הצד של הווירטואליות, הקהילתיות, לתת בחזרה, כי כשמישהו מגלה כלים אפקטיביים, הוא מעיף אותם הלאה לאחרים. זה צריך להיות קל לתפעול, אפקטיבי, אנטי-ממסדי בחזות ובגישה, בלי באנרים, בלי פופ-אפים, ולא מעוצב מי יודע מה – בכוונה".

גוגל גם הוא חלק מהנוסחה: "אנחנו אנשי שיווק, ומבינים איך גוגל עובד", הוא ממשיך, "לכן האתר נבנה ב-HTML פשוט". האתר נהנה מקישורים רבים המופנים אליו, להערכת דובי, בגלל שהוא אינו מאיים ואינו מקרין חזות מסחרית.
 
אני עוקב אחרי לוקליסטה כבר זמן מה, אבל השבוע נפל דבר אצל המודל המיתולוגי שלהם, קרייג. eBay
רכש בימים אלה רבע ממניות הרשימה של קרייג, תמורת סכום המוערך בלפחות כמה מיליוני דולרים. ההצלחה העדיפה לא לדפוק על דלתו של המייסד, קרייג ניומרק. מאחר שקרייג הכריז בוקר וערב שאין על מה לדבר – העדיפה ההצלחה לדפוק על דלתו של שותף לשעבר, ממנו נרכשו המניות. אופס.
 
אין בקרייג'ס ליסט שום חידוש טכנולוגי. אולי העובדה שהוא משך אליו השקעה של גורם כמו eBay מצביעה על כך שהמוקד של הבועה החדשה הוא מיזמים שבמרכזם קהילה חזקה. אם כך, אנשי שיווק שמבינים בחוויית משתמש, ומעיזים לזרוק את הפופ-אפים לפח, עשויים להיות הגאונים של מחר. וכמו במיזמי האינטרנט של העשור שעבר, אנחנו נתפוס את הראש ונשאל: איך לא חשבנו על זה קודם?
 
 
(
עידו אמין)
עיתונאי, עורך ויועץ לנושאי תוכן ומוצר באינטרנט. מראשוני המסקרים והפועלים באינטרנט הישראלי

  מדד הגולשים
ויאקום תובעת...
                  15.49%
פלאפון מצטרפת...
                  9.86%
לעקוף את חוק...
                  8.45%
עוד...

עידו אמין
גם הגדולים ספאמרים  
געגועים להלמו  
לא נורא  
עוד...

כותבים אחרונים
אורן הוברמן
ג'ק פאבר
דוד פרנקל
דורה קישינבסקי
דרור גלוברמן
יהונתן קלינגר
עדי סגל
עידו קינן
עמי בן בסט
רפי רוזנפלד